Fadern

Lundh, Lotta

| 2021

Del 4: Erik Ljung. Kommunalrådet i Sunne hittas mördad utanför sitt hem. Efter sig lämnar han en chockad fru och dotter. Vem kan ha velat se honom död? Kriminalkommissarie Erik Ljung väcks mitt i natten och blir inkopplad på fallet, ett svårt fall utan en tydlig riktning. Kommunalrådet Per Nilsäter var en stridbar man, kan dådet ha politiska förtecken?Även på hemmafronten är det tungt. En obetänksam flört river upp gamla sår från en tidigare otrohet och Eriks fru Cissi är inte säker på att hon är beredd att se mellan fingrarna ytterligare en gång.Plötsligt sker en utveckling i mordfallet och Erik Ljung börjar förstå att han kastats in i en utredning som ska dra honom djupare ner i ett ondskefullt mörker än han någonsin kunnat tänka sig.

ElinsBokhylla

2023-05-07

Bokens grundhandling är att man får följa med kriminalkommissarien Erik Ljung som arbetar så Sunne polisen när han utreder lokala brott, samtidigt som man även får följa med hans fru Cissi Ljung som arbetar på den lokala nyhetstidningen.

Varje bok har ett nytt spännande fall där huvudpersonerna återkommer men där man även får följa ny karaktärer och utforska större delar av Sunne och polisstationen.

I denna bok får vi följa med när Erik Ljung och hans kollegor på Sunnepolisen får en skjutning på sitt bord och inte vilken som helst heller, utan på ett kommunalråd i Sunne. Handlar allting om något politiskt motiv eller är det bottnar det i något mer privat som försiggått bakom stängda dörrar hos kommunalrådet?
Samtidigt börjar det blir lite knackigt hemma hos Erik och Cissi gamla sår bryts upp igen och påverkar deras förhållande på nytt medans deras söner får reda på familjens hemligheter.

Boken börjar med att hoppa direkt in i handlingen och det mord som sker, vilket gör att bokens start är väldigt fartfylld och full med intriger. I alla fall till en början för ganska så snart in boken tappar den sin fart en aningen och jag tappar även mitt intresse och fokus. Med den fart som boken startade med så trodde jag att det skulle hålla ända fram till sista sidan men tyvärr tappade den farten lite i mitten och kändes lite lätt stressad i slutet.
Efter att ha läst förra delen i serien, Vedergällningen, 2020 och tyckt att den var toppen bra så kan jag inte låta bli och tycka att denna bok var en liten besvikelse.

Bokens handling är i sig väldigt intressant, vilket man speciellt märker när man kommer fram till slutklämmen på handlingen uppklaras men fram tills dess är den lite utdragen, långtråkig och upprepande. Det känns inte riktigt som att man kommer någonstans i handlingen utan att man står och trampar på samma ställe, jag saknar rappheten och spänningen som det har varit i de tidigare delarna i Erik Ljung serien.

Höjdpunkten i boken är nog ändå slutet och den spännande upplösningen, Lundh är dock duktig på att lura sina läsare med olika teorier kring gärningsman och modusoperandi och det märks tydligt när boken får sin upplösning.

Lotta Lundh har ännu en gång lyckats ta ett väldigt viktigt samhällsproblem och skrivit en bra och välformulerad bok kring det. Även om det bara är med i slutklämmen av boken så är det något som växer fram under tiden som man läser boken och man förstår att det är något lurt med den mördare kommunalrådet.

Boken är trots sin seghet till och från en spännande bok med många tvistar och överraskningar, både inom fallet och inom karaktärernas privatliv. Dock måste jag nog säga att jag börjar bli lite trött på Erik Ljung och hans klagande kring sin relation med Cissi, det börjar bli lite uttjatat och tog en alldeles för stor plats i boken.
Trots det negativa så är boken välskriven med intressanta karaktärer och detaljerade och spännande kapitel, en del kapitel lite mindre fartfyllda men helt okej läsning ändå.

Fadern av Lotta Lundh är en bra bok som tar upp ett viktigt ämne som berör. Trots lite sega kapitel så är den spännande och full med intriger och överraskningar med en stor cliffhanger i slutet!
Synd bara att detta verkar vara den sista delen i serien om Erik Ljung och gänget i Sunne.
Serien om Erik Ljung är en serie som jag verkligen kan rekommendera, men som vanligt så är det bra att läsa den i kronologisk ordning för annars är det svårt att hänga med i handlingen.

Bettan_bokprataren

2021-01-24

En bok som startar bra med bra tempo och driv men sedan...Ja sedan tappar den helt farten och jag tappar tråden. Den stampar länge och mycket upprepas och för inte berättelsen framåt... men sedan...ja sedan tar den fart igen och slutet är återigen bra. Snabbt tempo och intressant upplösning.
Det här är första boken jag läser om kommissarie Erik Ljung och tyvärr var det ingen bekantskap som lockar mig för vidare läsning.
Jag har både lyssnat och läst och jag gillar Reine Brynolfsson som uppläsare.