Fader Död

Giles Blunt

| 2021

Ett förbjudet kärleksmöte får ett skrämmande slut när en ung kvinna blir överraskad av främlingar som kommer till fritidshuset som hon och hennes pojkvän tillfälligt lånat. Hon gömmer sig under en säng för att inte bli upptäckt, men snart ekar huset av pistolskott.Kriminalinspektörerna John Cardinal och Lise Delorme får ett nytt svårt fall att lösa när två ryssar på besök i vintriga Algonquin Bay hittas mördade och halshuggna. Det spekuleras om den ryska maffian kan vara inblandad, men spåren verkar inte leda någonstans. Och vem är vittnet som inte ger sig till känna? John Cardinals arbete med gamla olösta fall ger oväntade resultat och i historien om en familj som spårlöst försvann fyrtio år tidigare finns avgörande ledtrådar. Fader Död är femte delen i den spännande Cardinal-serien.Giles Blunt växte upp i North Bay, Ontario, en stad som liknar Algonquin Bay i serien omJohn Cardinal....

2023-02-09

Stark 3:a

Rebecka Nyman

2022-09-22

Blunt har mig åter fast och hans böcker – karaktärer, miljöer, brott – faller mig helt i smaken. Denna bok är inget undantag och återigen en fullpoängare enligt mig! Brutala mord och en härligt uppbyggd historia där jag upplever allt som trovärdigt även om det är unikt och något speciellt. Jag dras tidigt in i historien och min undran hur allt ska sluta och hur vägen dit ser ut ligger alltid där i bakhuvudet. Blunt är bra på att skapa den där balansen mellan privatliv och mordfall samt mellan olika fall. Övergångar känns naturliga och jag tröttnar aldrig på det Blunt berättar.

Blunt has me stuck again and I really enjoy his books – characters, environments, crimes. This book is no exception and again a full scorer in my opinion! Brutal murders and a wonderfully structured story where I experience everything as credible, even if it is unique and somewhat special. Blunt is good at creating that balance between privacy and murder and between different cases. Transitions feel natural and I never get tired of what Blunt tells.

2021-11-20

Fartfylld spänning från början till slut. Bra skildrade karaktärer och fascinerande miljö.