Factotum

Bukowski, Charles

| 1979

Charles Bukowskis unga alter ego Henry Chinaski, åker från delstat till delstat, som i en road-movie, till New Orleans och New York och så tillbaka till Kalifornien, från kust till kust. Tar ett ströjobb här, ett där, bor på hotell, hos kvinnor, söker jobb och får sparken, lever av bara fan. Drar ner brallorna på den amerikanska drömmen. Det går inte att värja sig. Factotum är Charles Bukowskis andra roman. När den gavs ut var han 55 år och en etablerad undergroundförfattare, med ett tjugotal poesi- och novellsamlingar bakom sig. Just titeln Factotum betyder manlig ensam tjänare, en allt i allo. I det nyskrivna efterordet berättar författaren Ragnar Strömberg om: "den hesa, rytmiska prosan som bär fram de 87 korta scenerna som Factotum består av, jag sögs in och ner i det amerikanska 40-talets mänskliga undervegetation. Bukowskis prosa är en poets prosa, så oerhört lätt, så förrädiskt...

mattias toolanen

2023-12-27

Leo

2020-03-12

Niklas

2019-01-15

Postverk och kvinnor gillade jag bättre.

Philip Stenström

2018-05-13

Henry ‘Hank’ Chinaski, som avskrivits från militärtjänstgöring p.g.a sin hälsa, far från kust till kust, stad till stad, bar till bar, kvinna till kvinna, för att ta sig an alla sorters ströjobb som kommer hans väg. På hundkexfabrik, i New Yorks tunnelbana, rallare på bangård, lagerbiträde på olika lager, är det en vardag som kantas av dråpliga interaktioner och situationer. Det är en man på desperat jakt efter arbete och en man som lever livet som bara fan.

I den andra romanen av Charles Bukowski, Factotum, får läsaren återigen bekanta sig med författarens alter ego, Henry ‘Hank’ Chinaski. I romanen får man följa den unge Henrys daglönarliv som en alltiallo i USA under andra världskriget.Och trots en dyster och bedrövlig tillvaro som skildras i Factotum är det en underhållande och dråplig handling med den bästa tänkbara galghumorn. Henry Chinaski är en självdestruktiv, fyllbult men är samtidigt en moraliserande och rättvis karaktär. Med kvicka och finurliga repliker blir Henry en karaktär som både tilltalar och till viss del även föraktas. Han är desperat, utblottad och en utsatt karaktär som läsaren faller tycke för, oavsett last.

Titeln på romanen, Factotum, (svenska: Faktotum) betyder manling ensam tjänare, underordnad, person som gör allt möjligt, en allt i allo från latinets fac = gör! och facere = göra och totum = allt. En passande titel som belyser diversearbetaren, Henry ‘Hank’ Chinaski, och dennes kamp på arbetsmarknaden.

Det är inte helt utan anledning som författaren Charles Bukowski blivit arbetarklassens starkaste röst och representant. Trots sina laster, som notorisk fyllbult och sitt omdiskuterade kvinnoförakt (läs mer i romanen Kvinnor av Bukowski), är Henry Chinaski en karaktär som svår att inte uppskatta. Det är genom sin uppskattade och uppriktiga prosa som rösten gör sig hörd för massorna. I sitt enkla, men underhållande, språk ekar vardagsbestyr och sociala oförrätter i samhället genom Henry Chinaskis kamp för att finna arbete. Det är den skitiga och uppriktiga sanningen som tilltalar, möjligtvis inte den enda anledningen, men en av dem i alla fall.

Taliah Pollack

2013-07-01

Sexistisk men rolig.

Marlene Olsson

2012-03-25

Svart humor i sitt esse. Läs boken och du kan inte annat än skratta. Muntrar upp det dystraste humör. Detta är kult och sjukt bra!

Lars Andersson

2011-05-16

Den här boken är som en dröm att läsa, orden bara svävar förbi. Så oerhört lättläst, mer lättläst än hans andra böcker. Ingen av hans bättre böcker. En ganska så svag 3:a.

Tor von Geijer

2009-09-17