Factfulness

Rosling, Hans

"En av de viktigaste böcker jag någonsin läst - en oumbärlig guide till hur man lär sig att se klart på världen." - Bill Gates När vi människor får frågor om globala trender svarar vi nästan alltid fel. Högskolestudenter, företagsledare, Nobelpristagare och högt uppsatta politiker - alla blir besegrade i omvärldskunskap av aporna på zoo. Hur kan det komma sig? I Factfulness visar Hans Rosling, tillsammans med Ola Rosling och Anna Rosling Rönnlund, varför vi ständigt missförstår världens utveckling, och hur vi kan göra för att rätta till våra vanligaste missförstånd. Med utgångspunkt i tio konkreta misstag vår hjärna gör - däribland vår tendens att dela upp världen i två läger, vårt oroade förhållningssätt till nyheter och vårt antagande att saker blir värre med tiden - kartlägger de hur vi kan bryta med våra tankefel och bli mer faktaorienterade. Metoden de presenterar,...

Malin Falk

2023-07-12

Viktigt budskap. Ger perspektiv.

Jenny Öhlund

2022-06-14

Ulrika Larsson

2021-07-21

Superbra och viktig bok med intressant fakta om världen

Henrik Johansson

2021-02-23

Vid det här laget välkända frågor och välkända svar, men ändå viktiga att reflektera över

Ayman Fares

2020-09-27

Ger bra bild över världen.

Linnea Lopez

2020-07-19

Ett måste för alla!

Sebastian Skystedt

2020-06-05

Bra!

Angelica Linde

2020-03-19

Så viktig och stark bok! Började till och med gråta i slutet vilket jag aldrig trodde att jag skulle göra.

Linda Lasu

2019-04-01

Ska man läsa en faktabok ska man läsa denna! Folkbildning när den är som bäst.

Sarah

2019-03-08

Gud har talat! Hur fantastiskt var inte Hans.. WOW!!!

D

Daniel Berggren

2019-01-05

Intressant bok som får en tänka till, varför gör jag som jag gör, varför presenteras saker på ett visst sätt. Boken bidrar till att tänka mer kritiskt på saker runtomkring, jag har upptäckt att för att istället för att tycka att något bara är dåligt försöker jag tänka ett varv till och sätta in det i ett sammanhang.

D

Daniel Gaal

2018-12-24

Det är som alla säger, efter du läst denna boken kommer du att förstå/se världen lite annorlunda, kanske även börja uppskatta saker som innan varit självklara.

Martin Lindholm

2018-12-13

Mycket läsvärd

Alla borde läsa den här + ”hur jag lärde mig förstå världen”.

Anna Häggström

2018-08-16

En bok som behövs i vår tid och som alla borde läsa.

2018-08-12

En intressant, lärorik och mycket tankeväckande bok! Betyg 5 av 5 ✨

Hillevi Wahl

2018-07-01

Glädjetjutet när jag öppnade bokpaketet. Jag borde haft ljudet på och spelat in. ”Ååååååååh”
Hurra och yippieay! 💃💃💃💃📚📚📚