Ljudbok

F som i smst

Jackert, Cilla

| 2021

Flag from sv

7


Jonna r smst. Smst p allt. I skolan, hemma, med kompisar (om hon nu hade ngra, allts. D skulle hon vara den smsta kompisen i vrlden). Inte fr att hon bryr sig. Hon bryr sig faktiskt inte ett dugg. Det enda hon vill gra r att ligga i sngen och peta nsan och tnka p vilka idioter alla andra r. Miriam r Jonnas storasyster, och hennes raka motsats. Miriam r bst p allt, bde i skolan och hemma. Hon har vrldens bsta kompisar och pojkvn, r bst p att spela gitarr och sjunga, och sjlvklart blir hon vald till skolans lucia. Miriam leder ocks skolans vlgrenhetsarbete, och fr det ska hon f medalj av kungen! Gissa om mamma och pappa r stolta ver sin ldsta dotter?! Kanske r Jonna den enda i hela vrlden som inte gillar Miriam? En natt smyger hon in i systerns rum med en sax i hgsta hugg. Det ska bli kul att se vad alla p skolan tycker om en ojmnt snaggad lucia.

Visa mer

Skapa konto fr att stta betyg och recensera bcker

Recensioner

Anna Hedenstedt

2022-09-20

Betyg

Bra ungdomsbok om en familj i smrre kris.

Betyg

I boken fr vi flja Jonna som knner sig smst. Hon klarar inte av att visa sina kunskaper i skolan, strukturera sina lxor och har heller inga kompisar.
Samtidigt s r Jonnas syster Miriam fantastisk enligt alla. Hon r st, musikalisk med fantastisk sngrst och har toppbetyg i alla mnen.
Jonnas frldrar r s stolta ver Miriam, s stolta att Jonna t.om kan hra om det r Miriam de pratar om. D har de glada kvittrande toner, medans det r mer dova lgmlda nr de pratar om Jonna.
Boken gr in p hur syskonrelationen pverkas av denna situation och ocks det kategoriserade bemtande frn frldrarna.

Detta r en fin bok som gr in p viktiga mnen. T.ex hur mycket skolan och prestationer formar vr sjlvbild.
Dr ramarna kan vara vldigt snva, i svl i den pedagogiska lrmiljn som i sociala situationer. Trots att det exkluderar vissa som inte fr tilltelse att blomstra p sina vis. Medans andra pressas fr hrt fr det blivit stmplade som den perfekta flickan med extremt hgs frvntningar p sig. Ett viktigt mne i en tid med kad psykisk ohlsa hos unga. Min A var ointresserad av denna boken och kndes fr liten (8 r) s denna har jag lst sjlv.

En intressant tvist r ocks att vi ocks fr ta del av lrarna tankar om barnen, dr en viss lrare snarare kategoriserar barn som sjlvklara frlorare eller vinnare. Och sedan frstrker detta snarare n att anpassa sin undervisning. Min knsla r att Jonna har ADD (allts adhd med huvudsakligen uppmrksamhetsproblematik) och svrigheter inom ordmobiliseringsfrmga eller annat inom sprkstrningsomrdet.
Men gr igenom skolan utan anpassningar eller std, d blir det s otroligt sorgligt att se den mrka synen p Jonna bde utifrn hennes och andras perspektiv. Dr hon absolut har mjlighet och kapacitet, men dr ven de vuxna mste ta ansvar fr att t.ex skapa en inkluderande lrmilj och visa tilltro till henne. Men det kommer hoppfulla inslag mot slutet av boken.

Absolut en tankvrd bok som r vrd att lsa! Kanske extra bra att sticka i hnderna p ngon som kan knna igen sig i Jonna eller Miriam.
Boken r otroligt vlskriven och behaglig att lsa. Jag satte mig en eftermiddag i soffan fr att lsa - blev inte att jag tog en enda paus innan boken var slut.