F-ordet : mot en ny feminism

stergren, Petra

| 2008

Feminismen har de senaste ren mtt hrt motstnd och svidande kritik. Ofta har kritiken varit vlbehvlig och berttigad, men tyvrr har den htska stmningen gjort att nyanser frsvunnit och positiva element drunknat. Den svenska feministiska debatten behver en vitamininjektion, och Petra stergren har samlat ngra av landets mest spnnande och provokativa skribenter och debattrer fr att vssa udden p det offentliga samtalet. F-ordet lyfter bde fram helt nya frgor, och presenterar nya aspekter p gamla frgor. F-ordet ska ifrgastta och frhoppningsvis skaka om, men p ett varsamt och klokt stt. Bidragen r vl grundade i erfarenheter och teori, men r lttillgngliga och personliga snarare n akademiska.F-ordet ska vara en inspirationsklla som visar att det dr med feminism inte r s dumt och frlegat nd. Ordet p f kan terigen laddas med positiv kraft!Petra stergren r verksam...

Per Englund

2011-10-10

En bra bok som visar att all feminism inte mste vara som den korkade form av statsreligion sverige r smittad av fr tillfllet.

Maria Anejung

2011-02-03

En bok som inte tar feminismens klyschor och upprepar dom nnu en gng. Jag blir ganska provocerad av vissa vinklingar som tas upp, men det r bra. Det r d man brjar tnka.

Vanilla Silverbling

2010-03-28

Den hr boken borde finnas i varje mnniskas bokhylla - ven hos de feminister som anser sig redan vara bra p det hr med att skifta perspektiv fr en stund. Boken r fylld av texter som behandlar teman ssom "vldtkt r inte det vrsta som kan hnda en mnniska", femme, abort, mn som utstts fr sexuellt vld, polyamori, m.m. Provocerande, utvecklande och helt jkla fantastiskt.