Extremely Loud & Incredibly Close

Foer, Jonathan Safran

| 2005

Nine-year-old Oskar Schell is an inventor, amateur entomologist, Francophile, letter writer, pacifist, natural historian, percussionist, romantic, Great Explorer, jeweller, detective, vegan, and collector of butterflies. When his father is killed in the September 11th attacks on the World Trade Centre, Oskar sets out to solve the mystery of a key he discovers in his father's closet. It is a search which leads him into the lives of strangers, through the five boroughs of New York, into history, to the bombings of Dresden and Hiroshima, and on an inward journey which brings him ever closer to some kind of peace.

Peter Ramström

2020-11-15

😀

Kristin Söderberg

2017-06-09

Välskriven och grafiskt intressant.

2017-01-03

Jag blev glatt överraskad över hur mycket boken berörde mig. Den känns som en tyngre version av Backmans Min mormor hälsar och säger förlåt. Rolig, sorglig, poetisk - tung men ändå lättläst. Jag älskar dialogerna och känslorna den både beskriver och väcker.

John C

2016-09-09

Oscar Schell är 9 år gammal och har förlorat sin far i attacken 11/9. Han hittar ett kuvert med en nyckel i, och detta blir ett sätt för honom att ta reda på vad som hände pappan, och förmodligen ett sätt för honom att bearbeta sorgen.
Bitvis är boken gripande men för det mesta stör jag mig på författarens vilja att visa att han kan skapa lite crazy karaktärer. Det överlastade språket blir bara ett poserande i mina ögon och bidrar till att jag tycker att detta generellt är en rätt tråkig bok.

Louise Ö

2014-03-31

Den är egentligen jättebra, men jag läste bara halva. Lite rörig eftersom det är två olika berättelser. Jag hängde inte med riktigt.

Sandra Björn

2014-03-26

Lika bra som alla sagt till mig att den skulle vara. Går nästan inte att beskriva, jag känner så mycket. Det är fint, fyndigt, knasigt, roligt, hjärtskärande sorgligt och hoppfullt om vartannat. En klar bok till topplistan för det bästa någonsin.

nahom gheazi

2013-07-04

jag grät som en liten barn!!!!

En Varm, sorglig, gripande, annorlunda, smått förvirrande, lite seg i mitten, träffsäker, sött, hemsk, fantastisk bok om kärlek.
Bör läsas av folk som vill se saker o ting från ett annat perspektiv.
Påpekar igen, väldigt annorlunda (men inte på ett dåligt sätt)

Linda Aulin

2013-03-16

Blev så berörd att jag saknar ord!

Hannes Skarin

2013-02-09

En fyra tills vidare. Delarna med Oskar är underbara, 5/5 osv. Men känner ibland att den svävar ut för mycket. Andra kanske kallar det för genialitet. Underbar i sin helhet.

Karin Larsson

2013-01-16

Jag tycker språket är jobbigt att hänga med i. Dessutom är alla karaktärer så extrema, ingen verkar vara "normal". Får intrycket av att författaren vill vara djup och konstnärlig, men allt blir bara konstigt och krystat.

Anna

2012-09-09

Fann denna författare efter jag sett Everything is illuminated.
Otroligt skicklig.

Elin A

2012-08-22

En av mina absoluta favoritböcker. Ett hett tips är att läsa den på engelska, hans språk är som godis.

Heidi T

2012-08-04

Så annorlunda, men bra! Det var dock några lösa trådar jag önskar att han knutit ihop i slutet!

Emelie A

2012-08-02

Precis som att man inte kan köpa sig 100 % framgång så kan man inte surfa fram på en så stark och känslosam händelse som 9/11 och sedan bara skriva krafs och tro att resultatet blir fantastiskt. För det blir det inte, det blir som den här boken: platt fall och mycket irritetande. Så kan det gå när man försöker tvinga in så mycket unikt och okonventionellt som möjligt i en enda liten bok.

Carolina E

2012-05-24

Oskar Schell, nio år, är uppfinnare,
frankofil, origamist, datakonsult,
smyckesdesigner och amatörarkeolog.

Morgonen den elfte september
befann sig hans pappa
högt upp i World Trade Center.

I en vas ovanför garderoben hittar Oskar en blå vas
och inuti den vasen finner han ett kuvert med en nyckel,
den enda ledtråd han har till vart den leder
är ett namn eller ett ord utanpå kuvertet: Black.

Han bestämmer sig för att söka upp
alla de 472 personerna i New York
som heter Black i efternamn,
någon måste veta något om hans pappa.

Min första tanke är att det här är en speciell bok,
en mycket speciell bok och det menar jag på ett positivt sätt.
Orginella karaktärer, utmärkande språk
och framförallt en läsupplevelse.

Oskar som sprudlar av energi och fantasi
men som stundtals blir så ledsen och får gå "med tunga skor".
En farfar som het plötsligt en dag inte kan tala
och en farmor som älskar sitt barnbarn mer än något annat.
Sedan finns det ett antal bifigurer som alla på sitt eget sätt
tillför och kryddar historien lite extra.

Själva handlingen är inget som greppar mig,
det är något annat, det som är lite annorlunda.
Det som gör att boken inte är som någon annnan.

Sina Ar

2012-03-11

Boken kan beskrivas som gullig, mysig och fullkomligt underbar. Jag älskar Foer's sätt att skriva och det gör att man inte vill lägga ifrån sig boken trots att man egentligen borde. Foer får en hela tiden att tro att man vet vart boken är på väg och att man har koll på allt. Men vid varje kapitels slut så visar han att man har fel. Karaktärerna är alla oerhört originella men helt fantastiska. Speciellt Oscar men även de andra vid sidan om, som det i och för sig tar ett tag att placera. Men Oscar... tror aldrig att jag har tyckt om en karaktär så mycket som honom. Boken är värd att läsas enbart för hans skull.Verkligen en bok som rekommenderas.

Emma Ahlström

2012-02-19

Bland det bästa jag läst.

pernilla göth

2012-02-09

den bästa boken jag läst hittills.

Daniel Gustafsson

2011-12-09

Något av det mest uppfinningsrika och drabbande jag läst på många år!

Sept 11, The Book Thief, Curious Incident of the Dog in the Night Time - and whatever else? Some annoying 'print and writing technical gadgetry" for want of a better expression. Imaginative (yes), tender and emotional (yes), strong narrative voice (yes). Understood it all? Absolutely not. Impressed by it? A little. Enjoyable? In places.

Angela Alvarez

2011-10-11

Jag står ut de första 25sid för att det är lite finurligt och för att protagonisten är lite charmig - men sen blir det fan för mycket. Foer borde massdräpt darlings innan den här boken blev publicerad - man ids fan knappt vända till sista bladet.

Emma Nordenberg

2011-10-06

Världens absolut bästa bok. Jag skrattade högt och grät så tårarna rann. Jonathan har ett fantastiskt språk och kan beskriva otroligt bra. Tåls att läsas om otaliga gånger!

Emelie Lindberg

2011-09-22

Förmodligen det bästa jag läst.

Patrik Dakkar

2011-08-12

Grymt bra början, men den tappar mycket rätt fort.

Miriam T

2011-07-25

De delar av boken där man följer Oskar och får läsa om hans spännande uppfinningar och tankar är de delar jag gillar bäst. Medan jag tyvärr inte faller lika starkt för de andra karaktärerna i boken.

Det är så himla härligt hur barn tolkar världen och Oskar påminner mig lite om Christopher i Curious Incident of the Dog in the Night-time en annan bok jag gillade. [...]

Läs hela recensionen på min blogg:

Jenny Li

2011-05-30

En annorlunda bok. Berättad med flera olika berättarröster och perspektiv, väver den en nära, vacker och berörande historia. Lite "svår" bitvis, det poetiska anslaget distanserar lite, istället för att närma och gestalta.

2011-03-07

Den har definitivt sina förtjänster. Men jag tröttnar. För maniererad?

Klinga

2011-02-03

Jag började med en fyra men den växte efter jag slutat läsa den. Det är en myllrande, fantastisk berättelse. Den är skriven på ett begåvat och experimentellt språk. Men framför allt bär den med sig en känsla som är så otroligt stark. Den väller fram när jag närmar mig slutet och fortsätter att kännas efteråt. Det är kärlek, förlust, sorg, ensamhet, gemenskap i en fin mix.

Natasha Illyés

2010-11-11

Sorglig och språkrik. Underbar och svår på samma gång

Natalie S

2010-10-03

Min absoluta favorit bok genom tiderna.

Max Kern

2010-09-15

År efter år tjatade olika personer "du måste läsa Foers, "Extremely loud & incredibly close", jag förstod dock aldrig varför jag skulle göra det... Inte förrän nu när jag läst den. Snyggt romanbygge, komplext, fantasifullt, hypnotisk...

Lotta Berling

2010-09-07

Det här är en riktigt, riktigt bra bok. Ofta trollbinds jag, men inte hela tiden - därför blir det inte en femma. Ett litterärt verk av hög klass: imponerande, äkta och mycket fin. Även språkligt och formmässigt intressant och väl genomförd. Jag har fortfarande inte läst ut Allt är upplyst, trots upprepade försök - den fångar mig inte alls. Men det gör verkligen Extremt högt och otroligt nära. Rekommenderas!

Jag har nog aldrig läst något där huvudpersonen är så levande, där berättelsen är så rolig och så hjärtskärande sorglig på en och samma gång. Det finns få författare idag med Safran Foers känsla för språk och berättartalang - om någon...

Hanna H

2010-06-09

Helt otroligt bra!

Johanna Carlsson

2010-05-30

Handligen är jättefin och väldigt gripande och sättet som det berättas är hur bra som helst.
Dock hade boken blivit ännu bättre om författaren hade använt ny rad vid dialoger. Det förstörde läsning för mig då jag tyckte det var mycket svårare att hänga med under långa dialoger.

Eva Pettersson

2010-05-29

Skratt blandas med gråt när man läser om pojken som förlorade sin pappa i 11 september-attacken. Annorlunda, välskriven och otroligt bra!

Nils Thor

2010-05-27

Den var mycket bra och bitvis gripande. En väldigt annorlunda berättelse. Men även en del longörer.

E. MILIE

2010-04-06

Superinspirerande bok, verkligen. Jag är lite ledsen bara över att den tog slut så snabbt i bokrean.

Maria L

2010-04-05

En bok som har alla rätt och som borde vara fantastisk, ändå når den inte fram till mig. Känns för konstruerad, författaren har ansträngt sig lite för mycket. För den som vill läsa något riktigt originellt och gripande rekommenderar jag "Kärlekens historia" av Foers fru, Nicole Krauss.

Aida Olivia Grimrin

2010-04-04

Underbar, underbar! En rörande bok om en pojke som söker finna sig till rätta i livet utan sin far. Läs, läs, läs!

Anna Malmqvist

2010-03-25

Extremt fantastisk och otroligt bra

Klara Malmqvist

2010-03-24

Helt otrolig bok! Det bästa jag läst!

Michaela Björkwall

2010-03-23

Jag är förälskad i den här boken

Lisa Wiklund

2010-03-23

Så fin och så sorglig och så läsvärd.

Cathrin Wentzel

2010-03-16

Svag fyra

ebba bjelkholm

2010-03-08

Jag blev så oerhört rörd av den här boken och av 9-åriga Oskar som den handlar om. Otroligt vackert, sorgligt och gripande. Och Safran Foer har ett så fantastiskt språk så att det var en fröjd att gråta mig igenom boken.

Emma Utter

2009-12-22

Jag är så tagen så att orden inte räcker till...! Så vackert, så sorgligt, så genialt. Wow!

Moa Larsson

2009-09-16

Ett mästerverk.

Sofie Pocock

2009-09-06

asbra bok! man minns hur man tänkte då man var liten själv. bästa boktipset jag har!
läs den!
//SOFIE