Expeditionen: min krlekshistoria

Uusma, Bea

| 2013

2013 rs Augustprisvinnare i fackbokskategorin! Juli 1897. Ingenjr Andres expedition ger sig ivg i en vtgasballong med riktning Nordpolen. En djrv id, chansls frn start. Snart befinner sig tre mn, med minimala kunskaper om arktiska frhllanden, mitt i en vit mardrm. I trettiotre r undrar en kvinna vart hennes fstman tog vgen. r 1930 hittas mnnen p en de glacir i ishavet. Deras infrusna dagbok meddelar: ndlandning p isen efter tre dagar i luften. I mnader drar de sina flera hundra kilo tunga sldar och frsker ta sig tillbaka till fast mark. P Vitn upphr pltsligt alla anteckningar. I ver hundra r har lkare, polarhistoriker, frfattare och journalister frskt lsa gtan vad som hnde p Vitn. Varfr dog expeditionsmedlemmarna innan de ens packat upp sldarna, med varma klder ouppackade, med matkonserver oppnade, med tre fungerande gevr och ldvis...

Strcklsning p semestern, otroligt fascinerande!

My

2017-07-06

Lste ut den p en dag, men mest fr att hag ville veta om det skulle sluta p ngot annat stt n jag anade frn frsta brjan. Det gjorde det inte, tyvrr. Hade frsttt fascinationen ver denna bok om det kommit fram ngot revolutionerande, men det gjorde det ju inte.

Carolin

2017-05-23

Intressant, vetenskapligt och spnnande!

Matilda Prme

2017-01-08

Helt fantastisk bok. Strcklste!

Anita Carlsson

2016-12-29

En fantastisk bok. En av de bsta faktabckerna jag lst. Blev uppslukad frn frsta stund.

Magnus Johansson

2016-07-21

r uppenbarligen inte lika fascinerad som de flesta andra. :) Boken r 1) verkligen bde lttlst och fngslande - trots att jag 2) inte drabbas ngot vidare av Uusmas hngivenhet och inte heller r (eller blir) s vrst uppslukad av gtan. Men just det senare betyder att jag inte kan ge ngot riktigt hgt betyg. Det finns helt enkelt s mycket som intresserar mig mer n Andrexpeditionen.

Hugo Nabo

2016-07-21

Spnnande historia i grunden. Absurd resa. I mitt tycke har den ftt alldeles fr mycket ros fr den personliga vinkeln. Beas "besatthet". Jag tycker mest det blir ett jag-fokus som det hr samhllet redan har fr mycket av.

Ellinor Karlberg

2016-03-01

Fantastisk!

Ove Oksvold

2015-12-15

Historia, spnning, poesi, humor. Denna bok har allt!

Emma Hortlund

2015-12-06

Uusma skriver att hon har blivit helt uppslukad av expeditionen och mysteriet med ddsorsaken, och nr jag lser boken rycks jag med av hennes entusiasm. Det hr mste vara en av de mest fngslande bckerna jag har lst, och det r lika intressant att lsa om sjlva expeditionen som att lsa om Uusmas forskning och upptckter i deras fotspr.

Jag r oerhrt imponerad av det flera rs arbete som Uusma har lagt ner i sitt frsk att hitta expeditionsmedlemmarnas ddsorsaker. Jag kan bara tacka henne fr hennes noggrannhet, nyfikenhet och slutsatser, och frmgan att sammanstlla allt p ett stt som r lttillgngligt, gripande och bitvis humoristiskt.

Anders Nilsson

2015-12-05

Slukade den i ett svep. Vilken hrlig och hemsk historia. Strlande!

emmakicki

2015-08-27

Absolut bra och spnnande men det fattades ngot fr att det skulle bli full pott. Slutet kndes lite avhugget.

Anita Hgfeldt

2015-08-23

Bea Uusma r s entusiastisk att man inte kan undg att bli fngslad av fallet.

Benjamin Elfors

2015-08-13

Spnnande lsning. Kan dock tycka att hennes teori p sina hll r lika spekulativ som tidigare frfattares.

Eric Stenelo

2015-08-10

Mycket vlskriven och bra bok. Fakta och fiktion skingras bra i boken

Johan Pihel

2015-07-03

Bsta polarexpeditionsbok jag lst.

Linnea Lindstrm

2015-06-28

Vilken fantastisk bok. Jag kunde inte sluta lsa!

Tove Skarstedt

2015-05-22

Ljuvligt vacker bok - ni mste lsa "den stora" med illustrationerna. Sjlva historien dr Bea frsker hitta spr efter Andres expedition r klart spnnande och superintressant. Varfr dog de? Hon har en teori och jag tror p den. Rekommenderas varmt!

Filip Hggblom

2015-05-17

Bea Uusma blev i mitten av 1990-talet intresserad av Andrexpeditionen, ett intresse som senare vergick till ngot man kan likna vid besatthet. Ju lngre in i boken man kommer ju mer tydligt blir hennes enorma intresse fr denna expedition, i och med att jag lyssnade p denna som ljudbok upplst av Bea sjlv blev hennes besatthet nnu tydligare nr hon med desperation i rsten sade "jag MSTE f veta". I slutet av boken var jag sjlv nstan lika besatt att Andrexpeditionen och jag satt spnd i hela kroppen nr hon brjade nrma sig sin egen teori om vad som egentligen hnde dr p n. Boken r fullndad och vlskriven p alla stt och vis. Vinkeln med att beskriva krleken mellan en av expeditionsmedlemmarna och hans fstm r fantastisk, starkast blir det mot slutet nr de talas om en viss begravning. Iden till boken r s bra att den gr lsaren precis lika intresserad och p grund av bokens stt att fascinera mig och skapa en vacker blandning av krlek ventyr och mystik s ger jag den 5/5.

Nina Gustafsson

2015-05-10

Nr jag sg Bea under en intervju tnkte jag vilken galen mnniska - den boken orkar jag inte lsa... Tv r senare blev jag ptvingad den och blev trots min skepis helt fascinerad. Visst, kvinnan r fortfarande galen, men hon hller mig fast i hennes Andreegta frn frsta till sista sida.

Maria Jnsson

2015-05-03

Vilken kvinna. Hon ger verkligen allt fr att f svar. Hngiven sin sak. Imponerad!

Kim M. Kimselius

2015-03-22

Det hr r en bok jag lste i Boktwittgruppen. Samma dag som vi bestmde, Expeditionen Min krlekshistoria, som nsta bok att diskutera, laddade jag ned den och brjade lyssna. Nsta dag var boken slut. Det gick inte att sluta lyssna.

Kanske tycker jag s mycket om boken fr att det r en faktabok om Andrexpeditionen, eller s r det frfattarens personliga, lttlsta stil, som gjorde att jag slukade boken.

Berttelsen frhjs av att det r frfattaren sjlv som lst in boken.

Bea Uusma vver skickligt ihop en fngslande berttelse om vad som hnde expeditionen. Det knns som en spnnande deckargta och jag frsker gissa mig till vad som hnt genom frfattarens ledtrdar.

Lsaren fr flja frfattarens jakt efter sanningen, samtidigt som man fr ta del av de dagboksanteckningar som expeditionens deltagare har skrivit.

Nr boken r slut knner jag saknad. Ls den!

Kim M. Kimselius

2015-03-22

Berttelsen frhjs av att det r frfattaren sjlv som lst in boken.

Nr boken r slut knner jag saknad. Ls den!

Artur Foxander

2015-03-02

Vad gr man om man r riktigt passionerad och vill skriva en bok om ett mne dr det finns vldigt lite dokumentation? Jo, man skriver en bok om att man vill skriva en bok fr att man r riktigt passionerad men det finns vldigt lite dokumentation.

I tack till har frfattaren skrivit: "Martina, bsta, utan dig skulle den hr boken bara vara en samling lappar och spridda meningar." Jag tycker nog faktiskt att den hr boken knns som en samling lappar och spridda meningar :-(

Men sen, mot slutet s hnder det faktiskt ngot. Den triga samlingen lappar fr liv och blir spnnande. Inte tillrckligt fr att rdda hela boken, men tillrckligt fr att dlja min tidigare besvikelse.

Mita Zackrisson

2015-02-25

S intressant, blir gripen o vill veta mer..

Therese H

2015-02-23

Bde fint berttad och spnnande. Nstan synd att jag lst ut den, nskar att jag hade den kvar.

Lotta Strandberg

2015-01-31

Mycket spnnande, hftigt skrivet bde utifrn ren fakta, expeditionens medlemmar och Bea sjlv. Hennes frklaring till dden knns helt logisk. Knns som jag lrt mig lite viktig historia, sugen p att ka till Grnna och g p museet.

Den hr gillade jag frn frsta sidan! Jag r fascinerad av folk som ger sig ut p ventyr av sdan hr klaustrofobisk karaktr - jag fr panik vid blotta tanken! Den hr historien r dessutom sann och Uusma bygger upp berttelsen p ett bra stt, bygger p med fler och fler detaljer, lotsar oss genom alla tnkabara scenarier. Andr r den man hrt talas om, men det r Nils Strindberg som fastnar i ens hjrta efter att ha lst den hr boken.

Fanny Gunnarsson

2015-01-23

"Solstolsjakt, barnskratt frn poolen och en aldrig sinande all inclusive-buff r en mrklig kontrast mot Andrexpeditionens vedermdor. Pltsligt finner jag mig sjlv luslsa tabeller ver vad de t, hur kallt det var, noterar diarrer och smak p isbjrnsktt. n bttre blir det nr min bttre hlft ocks lser boken och vi kan diskutera detta. Jag r ingen fackbokslsare, men ngot gr att jag totalt sugs in i Bea Uusmas Expeditionen Min krlekshistoria. Vad r det som gr att jag inte kan slita mig?" Ls mer: http://www.kulturkollo.se/2015/01/20/expeditionen/

Camilla Gunnarsson

2015-01-19

Spnnande och roligt att flja Beas expedition, hennes besatthet att f veta vad som hnt smittar av sig. Det var extra med allt bildmaterial.

Bjrn ijer

2014-12-28

Den r vacker som en saga. Spnnande som en thriller. Bea Uusmas skande efter sanningen om vad som hnde luftballongen rnens polarfarare under deras sista timmar i lgret p Vitn har blivit en mycket fascinerande bok.
Jag fick den i julklapp och strecklste de 314 sidorna i den inbundna och rikt illustrerade utgvan (finns ven i pocket). Nstan varje sida r designad och frgsatt, av Uusma sjlv eller formgivaren Lotta Klhorn. I teckningar, fotografier, dagbcker, obduktionsprotokoll och unge Nils Strindbergs krleksbrev till fstmn Anna Charlier mter vi tre ensamma mns omnskliga vandring i lika mnga mnader ver de arktiska isvidderna.
Andrexpeditionens tragiska de har terberttats tskilliga gnger utifrn deltagarnas egna anteckningar och kameraexponeringar. Bea Uusma fokuserar p mnnens pltsliga dd, nr de ntligen ftt fast mark under ftterna.
Med en passion som hller jmna steg med expeditionens nitiska men fruktlsa forskargrning r 1897 sker frfattaren svaret p gtan.
Hon tar till och med lkarexamen fr att rttvisare kunna bedma olika teorier om frgiftning, skjrbjugg, trikiner etc. Metodiskt och nst intill vetenskapligt far hon med en detektivs frstoringsglas ver skelettdelar, rivsr i klder och avslitna halskedjor med berlocker.
Dr blyertsanteckningarna av August Andre, Strindberg och Knut Fraenkel inte gr att tyda efter 33 r i isens grepp bjuder hon p olika experters tolkningar och inbjuder lsarna att sjlva tyda skriften och bilda sig en uppfattning om vad som egentligen hnde de dr sista dagarna.
Till bokens stora frtjnster hr en uppstllning i tabellform, dr vi fr flja expeditionens strapatser dag fr dag, frn och med uppstigningen i ballongen p Danskn och tre mnader framt. Det r en nrmast manisk kartlggning fr att eventuellt f syn p ngot nytt i dramat. Tnk om jag som lsare skulle upptcka ngot frfattaren missat i sina grundliga efterforskningar och egna resor i polartrakterna.
Bea Uusma trnar efter benbitar eller vvnader som skulle kunna ge besked om ddsorsak. Men liken kremerades 1930 efter att deras sista lger upptckts. 1978 undersktes deras kldrester i Livrustkammarens ateljer. Textilkonservator Maud Marcus hittade d tre fingernaglar i Andres tumvante. Detta enda vvnadsprov har analyserats och det br spr av bly och koppar. Blyet kan dock lika grna komma frn patroner och blyhagel till expeditionens skjutvapen som vara bevis p frgiftning.
Frvnta dig inte att bli serverad gtans svar. Men flj med p denna fascinerande resa i historien och nuet. Du kommer inte att ngra dig. Och visst presenterar frfattaren sin teori.

Anna Granstrm

2014-12-26

Fantastisk bok! 4,5. Tyckte slutet var lite fr abrupt bara.

Anna Hedenstedt

2014-12-25

Mycket fngslande! Perfekt att lsa snart efter Evig natt av Michelle Paver - gav en extra dimension.

Hannes Skarin

2014-12-25

Otrolig. Lste ut den p en dag (lika svr att lgga ifrn sig som The Road). Det enda jag ogillar r vissa upprepningar, exv "det r upptaget" - nr hon ringer till Strindbergs(?) gamla nummer. Lite krystigt. Dessutom en detalj mot slutet som borde vara relevant fr hennes forskning, varfr det inte uppmrksammas. I sin helhet 4+, rekommenderas starkt.

Ingeborg Amnus

2014-12-05

Fin bok, fascinerande historia. Men nd inte lika magisk som den borde ha kunnat vara.

PL *

2014-11-29

Rekommenderas varmt! Intressant, saklig och medryckande.

Anna Ljunggren

2014-11-28

Frfattarens passion lyser igenom! Illustrationerna gr mycket ven om texten hller fr sig sjlvt ocks. Men ska erknna att jag inte luslste alla tabeller.. ;)

amanda hildur

2014-11-10

Boken kndes som en upplevelse. Den illustrerade utgvan var som en skattkammare, jag blddrade frsiktigt mellan sidorna och lste noga, noga. Ville inte att det skulle ta slut. Jag rycktes med i den extrema passion som Uusma visar expeditionsdeltagarna och fallet Andre: jag blev precis lika besatt som henne av att f ett slut, en frklaring, ett svar. Jag blev starkt berrd av korrespondensen mellan Anna Charlier och Nils Strindberg, och brjade grta rakt ut vid uppslaget dr hon badar i en sj. Den hr boken r s mycket mer n bara en bok. Det r inte ens endast en genre. Det r facklitteratur, dagbokskorrespondens, statistik, vetenskap, lkarhandbok, sknlitteratur, och alldeles, alldeles underbart. Medryckande. Sorgligt. Fantastiskt.

LS.

emilie johansson

2014-11-09

Besattheten i sin renaste form.

Lila .

2014-11-04

En spnnande historia som packeterats fint men jag kan inte ge ett hgre betyg n 3.

Marita Ryen

2014-10-20

En intressant och lttlst bok.

Jakob Nylin

2014-09-06

Underbar bok! Frfattaren lyckas verkligen frmedla sin nyfikenhet och fascination fr Andrexpeditionen, men det r verkligen en speciell historia.

Torbjrn Nilsson

2014-08-25

En utskt existentiell thrillerpralin!

Books I love

2014-08-13

En otroligt spnnande och intressant bok! S lsvrd!!

Carolina Bellenger

2014-07-28

Sommarens lsupplevelse. Ls den!

Carolina Bellenger

2014-07-27

Sommarens lsupplevelse. Ls den!

sa Andersson

2014-07-17

Jag erknner.. Jag skulle (nstan) gra vad som helst fr att f veta mer om denna expedition. Jag har redan sett gravmonumentet p Norra kyrkogrden i Stockholm och imorgon hoppas jag kunna hinna till Andremuseet i Grnna! Nu ska jag leta fler bcker i samma spnnande mne!

Monika Alm

2014-07-06

Bsta bok jag lst p lnge. Mycket p grund av att historia, knslor engagemang och spnning vvs samman till en perfekt bok fr alla som inte kanske r s intresserade av historia.
Intressant med kopplingar mellan dtid och nutid nr det gller polarexpeditioner. Frfattaren kan konsten att locka in en i ett mne som man inte naturligt skulle ska sig till.

E H

2014-05-18

Den tog slut fr fort!! Ville ha mer :-)

Linea Karlsson

2014-05-05

Man blir helt fast! Det r s sjukt spnnande och jag blir sugen p att lsa allt annat som finns om expeditionen. Det enda jag saknar r en tydlig karta ver resan.

Det r alltid lika hftigt att strcklsa en bok. Den illustrerade utgvan r 316 sidor tjock, men tar bara ngra timmar att plja. Dels fr att den r rikligt illustrerad och snyggt formgiven (vilket gr att man grna tervnder), men frmst fr att det r s spnnande och bra skrivet.
Jag gillar att boken handlar ungefr lika mycket om Bea Uusma sjlv som om den vansinniga expeditionen. Hennes besatthet och drivkraft r verkligen fascinerande, precis som expeditionsberttelsen i sig, som rymmer mnga hpnadsvckande och rrande kapitel.

Andreas Ruuth

2014-04-24

Inspirerande, intressant och tappert frsk till vad som verkligen hnde under Andree-expiditionen. Uusma har mycket stiligt sammanstllt andras, samt sina egen tolkning av den hr tragiska historian... Det r smrtsamt att lsa om den relation som Nils Strindberg hade till sin fru. Darrade till i mig i slutet av boken.

Jag r vldigt ytligt insatt i den hr historian och vad som fr mig r mest intressant r hur pass intresserade sna som Uusma r. Hon r verkligen inte ensam. Jag tycker i alla fall att hennes antaganden verkar rimliga.

Frvnar mig dock att hon skte upp en spkrring som ledde till en skallgng fr att frska hitta en ask med Strindbergs sista brev till sin fru. Lter inte bara hopplst optimistiskt men lika fullt draktigt och ovetenskapligt.

Hursomhelst r den hgst lsvrt.

Rebecka Bevka

2014-04-23

Min strsta invndning mot boken r egentligen att jag hade velat ha mer. ven jag har varit fascinerad av historien om Andr och hans expedition lnge och boken lyckas tyvrr inte vara allt det som jag hade hoppats p.

Hans Olof Andersson

2014-03-25

Intressant att lsa. Gav vl inget svar p frgorna.

Harriet Axelsson

2014-03-11

Helt ovntat r jag trollbunden! Andreexpeditionen har aldrig intresserat mig. En draktig aktivitet av dumma gubbar. Men boken r s spnnande skriven och den r s hrligt intressevckande i layouten. Nu mste jag lsa vidare....

Sara Frimodig

2014-03-05

Jag hade skyhga frvntningar p denna bok efter att ha hrt och lst s himla mycket om den i frvg. Och ja, den var jttebra, men jag hade trott att den skulle vara jttejttejttebra och det var den inte? Det r som ett mellanting mellan en sjlvbiografi och en dokumentrroman, och det var otroligt intressant och vlskrivet. Jag gillade mest styckena om hennes egna resor, det hade grna ftt vara mer snt. verlag vldigt bra, men inte tillrckligt fr en femma.

FranZone c",)

2014-02-11

Frgan r inte hur dom dog utan hur dom verlevde spass lnge nd?

Susanna Lundin

2014-01-13

Jag lskade den, men misstnker att dragningskraften ligger mer i sjlva historien om den misslyckade expeditionen n i Uusmas hantering av den.

Oskar Henriksson

2013-12-23

Svrt att stta en etikett p detta verk. Det r lika mycket en bok som ett konstverk. Och det r bde en deckargta (varfr dog dom?) och en berttelse om frfattarens egen besatthet av Andres polarexpedition.

Lena Floser

2013-12-08

I det hr fallet gr det inte lika bra att lsa pocketversionen. Illustrationerna, texten, tabellerna och layouten samverkar till bilden av passion som man fr i den hr speciella boken.

Maria Eriksson

2013-11-10

r 1897 frsvinner Ingengr Andre tillsammans med tv mn, Nils Strindberg och Knut Frnkel, upp i en vtgasballong frn Svalbard, med tanke om att n Nordpolen. Frst 1930 ptrffas deras kvarlevor p den otillgngliga Vitn i Arktis tillsammans med relativt vlbevarade freml, dagbcker och brev. Det infrusna kllmaterialet har anvnts av forskare fr att rekonstruera frloppet. Varfr blev expeditionen ett sdant fiasko? Varfr dog de?

Bea Uusma, har verkligen, i ordets rtta bemrkelse, snat in p mnet. Det liknar mer en fixering, eller som hon sjlv sger, en krlekshistoria. Hon vnder och vrider p alla fakta, reser upprepade gnger till Arktis fr att ta sig till Vitn, gr dna-analyser, gr t.o.m. till ett medium fr att lsa gtan om varfr de dog. Boken innehller tabeller dr hon sammanstller allt dagboksmaterial, stller olika forskares antaganden mot varandra och kommer till en egen slutsats. Parallellt med faktainformationen, berttas en annan krlekshistoria, gestaltad i de brev som Strindberg skrev till sin trolovade, Anna Charlier.

Boken r intressant fr den historiskt intresserade, men sjlv blir jag nnu mer fascinerad ver hur en mnniskas nyfikenhet kan g ver i att bli helt besatt av att lsa en gta, en hndelse som ligger mer n 100 r bakt i tiden.

(Publicerad i Norran 7/11 2013)

Maria Eriksson

2013-11-10

Lsvrd! Se min recension.

Kristoffer Fast

2013-10-14

En annorlunda faktabok som handlar lika mycket om frfattarens besatthet som mnet i sig. Levererar inte riktigt efter uppbyggnaden i frsta halvan av boken, men verlag vldigt intressant, spnnande och snygg (den illustrerade utgvan).

Liza Bolin

2013-10-12

fascinerande, mrklig, personlig berttelse om att flja en expedition, hundra r fr sent.

Elias Chougui

2013-09-25

Riktigt intressant och spnnande, det var nstan som att lsa en deckare! Boken r mycket bra avvgd mellan det vetenskapliga och det personliga, det blir inte bara en massa diagram och hypoteser utan man fr ven en inblick Uusmas personliga relation till expeditionen. Boken r ven bra uppbyggd, eftersom man fr lsa gtan tillsammans med frfattarinnan. Man fr flja med p mten med olika experter o.s.v.
Vldigt bra och rekommenderbar bok, och nu knner jag mig som en expert p Andre expeditionen.

Carin Sderstrm

2013-09-24

Helt underbar! Fantastiskt att ta del av frfattarens besatthet och sugas in i den.