Expeditionen: min kärlekshistoria

Uusma, Bea

| 2013

2013 års Augustprisvinnare i fackbokskategorin! Juli 1897. Ingenjör Andrées expedition ger sig iväg i en vätgasballong med riktning Nordpolen. En djärv idé, chanslös från start. Snart befinner sig tre män, med minimala kunskaper om arktiska förhållanden, mitt i en vit mardröm. I trettiotre år undrar en kvinna vart hennes fästman tog vägen. År 1930 hittas männen på en öde glaciärö i ishavet. Deras infrusna dagbok meddelar: nödlandning på isen efter tre dagar i luften. I månader drar de sina flera hundra kilo tunga slädar och försöker ta sig tillbaka till fast mark. På Vitön upphör plötsligt alla anteckningar. I över hundra år har läkare, polarhistoriker, författare och journalister försökt lösa gåtan vad som hände på Vitön. Varför dog expeditionsmedlemmarna innan de ens packat upp slädarna, med varma kläder ouppackade, med matkonserver oöppnade, med tre fungerande gevär och lådvis...

Helt fantastisk bok. Sträckläste!

En fantastisk bok. En av de bästa faktaböckerna jag läst. Blev uppslukad från första stund.

Magnus Johansson

2016-07-21

Är uppenbarligen inte lika fascinerad som de flesta andra. :) Boken är 1) verkligen både lättläst och fängslande - trots att jag 2) inte drabbas något vidare av Uusmas hängivenhet och inte heller är (eller blir) så värst uppslukad av gåtan. Men just det senare betyder att jag inte kan ge något riktigt högt betyg. Det finns helt enkelt så mycket som intresserar mig mer än Andréexpeditionen.

Hugo Nabo

2016-07-21

Spännande historia i grunden. Absurd resa. I mitt tycke har den fått alldeles för mycket ros för den personliga vinkeln. Beas "besatthet". Jag tycker mest det blir ett jag-fokus som det här samhället redan har för mycket av.

Ellinor Karlberg

2016-03-01

Fantastisk!

Ove Oksvold

2015-12-15

Historia, spänning, poesi, humor. Denna bok har allt!

Emma Hortlund

2015-12-06

Uusma skriver att hon har blivit helt uppslukad av expeditionen och mysteriet med dödsorsaken, och när jag läser boken rycks jag med av hennes entusiasm. Det här måste vara en av de mest fängslande böckerna jag har läst, och det är lika intressant att läsa om själva expeditionen som att läsa om Uusmas forskning och upptäckter i deras fotspår.

Jag är oerhört imponerad av det flera års arbete som Uusma har lagt ner i sitt försök att hitta expeditionsmedlemmarnas dödsorsaker. Jag kan bara tacka henne för hennes noggrannhet, nyfikenhet och slutsatser, och förmågan att sammanställa allt på ett sätt som är lättillgängligt, gripande och bitvis humoristiskt.

Anders Nilsson

2015-12-05

Slukade den i ett svep. Vilken härlig och hemsk historia. Strålande!

Emma Lind

2015-08-27

Absolut bra och spännande men det fattades något för att det skulle bli full pott. Slutet kändes lite avhugget.

Anita Högfeldt

2015-08-23

Bea Uusma är så entusiastisk att man inte kan undgå att bli fängslad av fallet.

Benjamin Elfors

2015-08-13

Spännande läsning. Kan dock tycka att hennes teori på sina håll är lika spekulativ som tidigare författares.

Eric Stenelo

2015-08-10

Mycket välskriven och bra bok. Fakta och fiktion skingras bra i boken

Johan Pihel

2015-07-03

Bästa polarexpeditionsbok jag läst.

Linnea Lindström

2015-06-28

Vilken fantastisk bok. Jag kunde inte sluta läsa!

Tove Skarstedt

2015-05-22

Ljuvligt vacker bok - ni måste läsa "den stora" med illustrationerna. Själva historien där Bea försöker hitta spår efter Andrées expedition är klart spännande och superintressant. Varför dog de? Hon har en teori och jag tror på den. Rekommenderas varmt!

Filip Häggblom

2015-05-17

Bea Uusma blev i mitten av 1990-talet intresserad av Andréexpeditionen, ett intresse som senare övergick till något man kan likna vid besatthet. Ju längre in i boken man kommer ju mer tydligt blir hennes enorma intresse för denna expedition, i och med att jag lyssnade på denna som ljudbok uppläst av Bea själv blev hennes besatthet ännu tydligare när hon med desperation i rösten sade "jag MÅSTE få veta". I slutet av boken var jag själv nästan lika besatt att Andréexpeditionen och jag satt spänd i hela kroppen när hon började närma sig sin egen teori om vad som egentligen hände där på ön. Boken är fulländad och välskriven på alla sätt och vis. Vinkeln med att beskriva kärleken mellan en av expeditionsmedlemmarna och hans fästmö är fantastisk, starkast blir det mot slutet när de talas om en viss begravning. Idéen till boken är så bra att den gör läsaren precis lika intresserad och på grund av bokens sätt att fascinera mig och skapa en vacker blandning av kärlek äventyr och mystik så ger jag den 5/5.

Nina Gustafsson

2015-05-10

När jag såg Bea under en intervju tänkte jag vilken galen människa - den boken orkar jag inte läsa... Två år senare blev jag påtvingad den och blev trots min skepis helt fascinerad. Visst, kvinnan är fortfarande galen, men hon håller mig fast i hennes Andreegåta från första till sista sida.

Maria Jönsson

2015-05-03

Vilken kvinna. Hon ger verkligen allt för att få svar. Hängiven sin sak. Imponerad!

Kim M. Kimselius

2015-03-22

Det här är en bok jag läste i Boktwittgruppen. Samma dag som vi bestämde, Expeditionen Min kärlekshistoria, som nästa bok att diskutera, laddade jag ned den och började lyssna. Nästa dag var boken slut. Det gick inte att sluta lyssna.

Kanske tycker jag så mycket om boken för att det är en faktabok om Andréexpeditionen, eller så är det författarens personliga, lättlästa stil, som gjorde att jag slukade boken.

Berättelsen förhöjs av att det är författaren själv som läst in boken.

Bea Uusma väver skickligt ihop en fängslande berättelse om vad som hände expeditionen. Det känns som en spännande deckargåta och jag försöker gissa mig till vad som hänt genom författarens ledtrådar.

Läsaren får följa författarens jakt efter sanningen, samtidigt som man får ta del av de dagboksanteckningar som expeditionens deltagare har skrivit.

När boken är slut känner jag saknad. Läs den!

Kim M. Kimselius

2015-03-22

Berättelsen förhöjs av att det är författaren själv som läst in boken.

När boken är slut känner jag saknad. Läs den!

Artur Foxander

2015-03-02

Vad gör man om man är riktigt passionerad och vill skriva en bok om ett ämne där det finns väldigt lite dokumentation? Jo, man skriver en bok om att man vill skriva en bok för att man är riktigt passionerad men det finns väldigt lite dokumentation.

I tack till har författaren skrivit: "Martina, bästa, utan dig skulle den här boken bara vara en samling lappar och spridda meningar." Jag tycker nog faktiskt att den här boken känns som en samling lappar och spridda meningar :-(

Men sen, mot slutet så händer det faktiskt något. Den träiga samlingen lappar får liv och blir spännande. Inte tillräckligt för att rädda hela boken, men tillräckligt för att dölja min tidigare besvikelse.

Mita Zackrisson

2015-02-25

Så intressant, blir gripen o vill veta mer..

Therese H

2015-02-23

Både fint berättad och spännande. Nästan synd att jag läst ut den, önskar att jag hade den kvar.

Lotta Strandberg

2015-01-31

Mycket spännande, häftigt skrivet både utifrån ren fakta, expeditionens medlemmar och Bea själv. Hennes förklaring till döden känns helt logisk. Känns som jag lärt mig lite viktig historia, sugen på att åka till Gränna och gå på museet.

Lena M Johansson

2015-01-25

Den här gillade jag från första sidan! Jag är fascinerad av folk som ger sig ut på äventyr av sådan här klaustrofobisk karaktär - jag får panik vid blotta tanken! Den här historien är dessutom sann och Uusma bygger upp berättelsen på ett bra sätt, bygger på med fler och fler detaljer, lotsar oss genom alla tänkabara scenarier. André är den man hört talas om, men det är Nils Strindberg som fastnar i ens hjärta efter att ha läst den här boken.

Fanny Gunnarsson

2015-01-23

"Solstolsjakt, barnskratt från poolen och en aldrig sinande all inclusive-buffé är en märklig kontrast mot Andréexpeditionens vedermödor. Plötsligt finner jag mig själv lusläsa tabeller över vad de åt, hur kallt det var, noterar diarréer och smak på isbjörnskött. Än bättre blir det när min bättre hälft också läser boken och vi kan diskutera detta. Jag är ingen fackboksläsare, men något gör att jag totalt sugs in i Bea Uusmas Expeditionen – Min kärlekshistoria. Vad är det som gör att jag inte kan slita mig?" Läs mer: http://www.kulturkollo.se/2015/01/20/expeditionen/

Camilla Gunnarsson

2015-01-19

Spännande och roligt att följa Beas expedition, hennes besatthet att få veta vad som hänt smittar av sig. Det var extra med allt bildmaterial.

Björn Öijer

2014-12-28

Den är vacker som en saga. Spännande som en thriller. Bea Uusmas sökande efter sanningen om vad som hände luftballongen Örnens polarfarare under deras sista timmar i lägret på Vitön har blivit en mycket fascinerande bok.
Jag fick den i julklapp och streckläste de 314 sidorna i den inbundna och rikt illustrerade utgåvan (finns även i pocket). Nästan varje sida är designad och färgsatt, av Uusma själv eller formgivaren Lotta Külhorn. I teckningar, fotografier, dagböcker, obduktionsprotokoll och unge Nils Strindbergs kärleksbrev till fästmön Anna Charlier möter vi tre ensamma mäns omänskliga vandring i lika många månader över de arktiska isvidderna.
Andréexpeditionens tragiska öde har återberättats åtskilliga gånger utifrån deltagarnas egna anteckningar och kameraexponeringar. Bea Uusma fokuserar på männens plötsliga död, när de äntligen fått fast mark under fötterna.
Med en passion som håller jämna steg med expeditionens nitiska men fruktlösa forskargärning år 1897 söker författaren svaret på gåtan.
Hon tar till och med läkarexamen för att rättvisare kunna bedöma olika teorier om förgiftning, skjörbjugg, trikiner etc. Metodiskt och näst intill vetenskapligt far hon med en detektivs förstoringsglas över skelettdelar, rivsår i kläder och avslitna halskedjor med berlocker.
Där blyertsanteckningarna av August Andrée, Strindberg och Knut Fraenkel inte går att tyda efter 33 år i isens grepp bjuder hon på olika experters tolkningar och inbjuder läsarna att själva tyda skriften och bilda sig en uppfattning om vad som egentligen hände de där sista dagarna.
Till bokens stora förtjänster hör en uppställning i tabellform, där vi får följa expeditionens strapatser dag för dag, från och med uppstigningen i ballongen på Danskön och tre månader framåt. Det är en närmast manisk kartläggning för att eventuellt få syn på något nytt i dramat. Tänk om jag som läsare skulle upptäcka något författaren missat i sina grundliga efterforskningar och egna resor i polartrakterna.
Bea Uusma trånar efter benbitar eller vävnader som skulle kunna ge besked om dödsorsak. Men liken kremerades 1930 efter att deras sista läger upptäckts. 1978 undersöktes deras klädrester i Livrustkammarens ateljéer. Textilkonservator Maud Marcus hittade då tre fingernaglar i Andrées tumvante. Detta enda vävnadsprov har analyserats och det bär spår av bly och koppar. Blyet kan dock lika gärna komma från patroner och blyhagel till expeditionens skjutvapen som vara bevis på förgiftning.
Förvänta dig inte att bli serverad gåtans svar. Men följ med på denna fascinerande resa i historien och nuet. Du kommer inte att ångra dig. Och visst presenterar författaren sin teori.

Anna Granström

2014-12-26

Fantastisk bok! 4,5. Tyckte slutet var lite för abrupt bara.

Anna Hedenstedt

2014-12-25

Mycket fängslande! Perfekt att läsa snart efter Evig natt av Michelle Paver - gav en extra dimension.

Hannes Skarin

2014-12-25

Otrolig. Läste ut den på en dag (lika svår att lägga ifrån sig som The Road). Det enda jag ogillar är vissa upprepningar, exv "det är upptaget" - när hon ringer till Strindbergs(?) gamla nummer. Lite krystigt. Dessutom en detalj mot slutet som borde vara relevant för hennes forskning, varför det inte uppmärksammas. I sin helhet 4+, rekommenderas starkt.

Ingeborg Amnéus

2014-12-05

Fin bok, fascinerande historia. Men ändå inte lika magisk som den borde ha kunnat vara.

PL *

2014-11-29

Rekommenderas varmt! Intressant, saklig och medryckande.

Anna Ljunggren

2014-11-28

Författarens passion lyser igenom! Illustrationerna gör mycket även om texten håller för sig självt också. Men ska erkänna att jag inte lusläste alla tabeller.. ;)

amanda hildur

2014-11-10

Boken kändes som en upplevelse. Den illustrerade utgåvan var som en skattkammare, jag bläddrade försiktigt mellan sidorna och läste noga, noga. Ville inte att det skulle ta slut. Jag rycktes med i den extrema passion som Uusma visar expeditionsdeltagarna och fallet Andrée: jag blev precis lika besatt som henne av att få ett slut, en förklaring, ett svar. Jag blev starkt berörd av korrespondensen mellan Anna Charlier och Nils Strindberg, och började gråta rakt ut vid uppslaget där hon badar i en sjö. Den här boken är så mycket mer än bara en bok. Det är inte ens endast en genre. Det är facklitteratur, dagbokskorrespondens, statistik, vetenskap, läkarhandbok, skönlitteratur, och alldeles, alldeles underbart. Medryckande. Sorgligt. Fantastiskt.

LÄS.

emilie johansson

2014-11-09

Besattheten i sin renaste form.

Lila .

2014-11-04

En spännande historia som packeterats fint men jag kan inte ge ett högre betyg än 3.

Marita Ryen

2014-10-20

En intressant och lättläst bok.

Jakob Nylin

2014-09-06

Underbar bok! Författaren lyckas verkligen förmedla sin nyfikenhet och fascination för Andréexpeditionen, men det är verkligen en speciell historia.

Torbjörn Nilsson

2014-08-25

En utsökt existentiell thrillerpralin!

Books I love

2014-08-13

En otroligt spännande och intressant bok! Så läsvärd!!

Carolina Bellenger

2014-07-28

Sommarens läsupplevelse. Läs den!

Carolina Bellenger

2014-07-27

Sommarens läsupplevelse. Läs den!

Åsa Andersson

2014-07-17

Jag erkänner.. Jag skulle (nästan) göra vad som helst för att få veta mer om denna expedition. Jag har redan sett gravmonumentet på Norra kyrkogården i Stockholm och imorgon hoppas jag kunna hinna till Andreémuseet i Gränna! Nu ska jag leta fler böcker i samma spännande ämne!

Monika Alm

2014-07-06

Bästa bok jag läst på länge. Mycket på grund av att historia, känslor engagemang och spänning vävs samman till en perfekt bok för alla som inte kanske är så intresserade av historia.
Intressant med kopplingar mellan dåtid och nutid när det gäller polarexpeditioner. Författaren kan konsten att locka in en i ett ämne som man inte naturligt skulle söka sig till.

E H

2014-05-18

Den tog slut för fort!! Ville ha mer :-)

Linea Karlsson

2014-05-05

Man blir helt fast! Det är så sjukt spännande och jag blir sugen på att läsa allt annat som finns om expeditionen. Det enda jag saknar är en tydlig karta över resan.

Det är alltid lika häftigt att sträckläsa en bok. Den illustrerade utgåvan är 316 sidor tjock, men tar bara några timmar att plöja. Dels för att den är rikligt illustrerad och snyggt formgiven (vilket gör att man gärna återvänder), men främst för att det är så spännande och bra skrivet.
Jag gillar att boken handlar ungefär lika mycket om Bea Uusma själv som om den vansinniga expeditionen. Hennes besatthet och drivkraft är verkligen fascinerande, precis som expeditionsberättelsen i sig, som rymmer många häpnadsväckande och rörande kapitel.

Andreas Ruuth

2014-04-24

Inspirerande, intressant och tappert försök till vad som verkligen hände under Andree-expiditionen. Uusma har mycket stiligt sammanställt andras, samt sina egen tolkning av den här tragiska historian... Det är smärtsamt att läsa om den relation som Nils Strindberg hade till sin fru. Darrade till i mig i slutet av boken.

Jag är väldigt ytligt insatt i den här historian och vad som för mig är mest intressant är hur pass intresserade såna som Uusma är. Hon är verkligen inte ensam. Jag tycker i alla fall att hennes antaganden verkar rimliga.

Förvånar mig dock att hon sökte upp en spåkärring som ledde till en skallgång för att försöka hitta en ask med Strindbergs sista brev till sin fru. Låter inte bara hopplöst optimistiskt men lika fullt dåraktigt och ovetenskapligt.

Hursomhelst är den högst läsvärt.

Rebecka Bevka

2014-04-23

Min största invändning mot boken är egentligen att jag hade velat ha mer. Även jag har varit fascinerad av historien om André och hans expedition länge och boken lyckas tyvärr inte vara allt det som jag hade hoppats på.

Hans Olof Andersson

2014-03-25

Intressant att läsa. Gav väl inget svar på frågorna.

Harriet Axelsson

2014-03-11

Helt oväntat är jag trollbunden! Andreexpeditionen har aldrig intresserat mig. En dåraktig aktivitet av dumma gubbar. Men boken är så spännande skriven och den är så härligt intresseväckande i layouten. Nu måste jag läsa vidare....

Sara Frimodig

2014-03-05

Jag hade skyhöga förväntningar på denna bok efter att ha hört och läst så himla mycket om den i förväg. Och ja, den var jättebra, men jag hade trott att den skulle vara jättejättejääättebra och det var den inte? Det är som ett mellanting mellan en självbiografi och en dokumentärroman, och det var otroligt intressant och välskrivet. Jag gillade mest styckena om hennes egna resor, det hade gärna fått vara mer sånt. Överlag väldigt bra, men inte tillräckligt för en femma.

FranZone c",)

2014-02-11

Frågan är inte hur dom dog utan hur dom överlevde såpass länge ändå?

Susanna Lundin

2014-01-13

Jag älskade den, men misstänker att dragningskraften ligger mer i själva historien om den misslyckade expeditionen än i Uusmas hantering av den.

Oskar Henriksson

2013-12-23

Svårt att sätta en etikett på detta verk. Det är lika mycket en bok som ett konstverk. Och det är både en deckargåta (varför dog dom?) och en berättelse om författarens egen besatthet av Andrées polarexpedition.

Lena Floser

2013-12-08

I det här fallet går det inte lika bra att läsa pocketversionen. Illustrationerna, texten, tabellerna och layouten samverkar till bilden av passion som man får i den här speciella boken.

Maria Eriksson

2013-11-10

År 1897 försvinner Ingengör Andrée tillsammans med två män, Nils Strindberg och Knut Frænkel, upp i en vätgasballong från Svalbard, med tanke om att nå Nordpolen. Först 1930 påträffas deras kvarlevor på den otillgängliga Vitön i Arktis tillsammans med relativt välbevarade föremål, dagböcker och brev. Det infrusna källmaterialet har använts av forskare för att rekonstruera förloppet. Varför blev expeditionen ett sådant fiasko? Varför dog de?

Bea Uusma, har verkligen, i ordets rätta bemärkelse, snöat in på ämnet. Det liknar mer en fixering, eller som hon själv säger, en kärlekshistoria. Hon vänder och vrider på alla fakta, reser upprepade gånger till Arktis för att ta sig till Vitön, gör dna-analyser, går t.o.m. till ett medium för att lösa gåtan om varför de dog. Boken innehåller tabeller där hon sammanställer allt dagboksmaterial, ställer olika forskares antaganden mot varandra och kommer till en egen slutsats. Parallellt med faktainformationen, berättas en annan kärlekshistoria, gestaltad i de brev som Strindberg skrev till sin trolovade, Anna Charlier.

Boken är intressant för den historiskt intresserade, men själv blir jag ännu mer fascinerad över hur en människas nyfikenhet kan gå över i att bli helt besatt av att lösa en gåta, en händelse som ligger mer än 100 år bakåt i tiden.

(Publicerad i Norran 7/11 2013)

Maria Eriksson

2013-11-10

Läsvärd! Se min recension.

Kristoffer Fast

2013-10-14

En annorlunda faktabok som handlar lika mycket om författarens besatthet som ämnet i sig. Levererar inte riktigt efter uppbyggnaden i första halvan av boken, men överlag väldigt intressant, spännande och snygg (den illustrerade utgåvan).

Liza Bolin

2013-10-12

fascinerande, märklig, personlig berättelse om att följa en expedition, hundra år för sent.

Ann-Marie Sjöberg

2013-10-08

ÅH! vad bra!

Elias Chougui

2013-09-25

Riktigt intressant och spännande, det var nästan som att läsa en deckare! Boken är mycket bra avvägd mellan det vetenskapliga och det personliga, det blir inte bara en massa diagram och hypoteser utan man får även en inblick Uusmas personliga relation till expeditionen. Boken är även bra uppbyggd, eftersom man får lösa gåtan tillsammans med författarinnan. Man får följa med på möten med olika experter o.s.v.
Väldigt bra och rekommenderbar bok, och nu känner jag mig som en expert på Andrée expeditionen.

Carin Söderström

2013-09-24

Helt underbar! Fantastiskt att ta del av författarens besatthet och sugas in i den.