Expedition rädda revet

Många meter under mig mot den sandiga bottnen simmar en sköldpadda som inte är så stor som de två andra vi såg tidigare. Det ser ut som om den flyger ... Jag ser ner i vattnet igen. Där är sköldpaddan. Sköldpaddan och jag. För ett ögonblick är det bara den och jag. Alice har fått följa med sin mamma till den lilla ön Lady Elliot Island i Stora barriärrevet. Det är ett riktigt äventyr och en dröm som går i uppfyllelse, och först ser Alice bara paradiset. Medan hennes mamma, som är marinbiolog, jobbar njuter Alice av livet på ön: hon går på upptäcktsfärd, lär sig snorkla och spanar på alla fåglar, sköldpaddor och mantor som lever där. Men jorden har feber, temperaturen är för hög, och Stora barriärrevet och djuren som lever där drabbas hårt. Alices mamma försöker hitta lösningar, men läget är allvarligt. Ju mer Alice får veta, desto mer frågor dyker upp och hon inser att det inte finns...

Lysande, lärorik & välskriven!

Det är en fint skriven bok med mycket fakta. Om man vill lära sig mycket är detta en mycket bra bok då faktan duggar tätt.

Alice bor med sin mamma. Pappa är dör.
Mamman reser ofta till Stora Barriärrevet och är borta länge men då rycker mormor in.
Alice mamma är marinbiolog och forskar om sköldpaddor som finnas i Barriärrevet. Då mormor är med om en olycka och blir liggandes på sjukhus får Alice åka med mamma och utforska Barriärrevet. Hon inser att Barriärrevet inte mår så bra och att klimatförändringarna inte är bra för sköldpaddorna. Hur ska hon rädda dem och vem är den mystiska flickan som hon ser.

I boken följer vi Alice som sen pappas död lever själv med sin mamma. Som tur var har de mormor till hjälp som stöttar när mamma behöver åka i flera veckor åt gången till stora barriärrevet. För Alices mamma är nämligen marinbiolog som forskar kring havssköldpaddor och försöker hitta sätt att rädda dem. De hotas av klimatförändringarna som påverkar dem på flera olika sätt.
När det är dags för mamma att återigen åka iväg på en forskarresa så är mormor oturligt nog med om en olycka.
Liggandes på sjukhus med två brutna ben kan hon inte ta hand om Alice.
Så Alice får hänga med och spenderar dagarna med att snorkla. Men under resans gång förstår Alice allvaret med barriärrevets tillstånd. Hur kan hon hjälpa? Och vad är det för mystisk flicka som bara hon kan se?

Boken är informativt både kring den specifika situation för havssköldpaddor vid ön Lady Elliot island vid barriärrevet men är också informativ och problematiserande kring klimatet i stort. Eftersom det är klimatförändringar som påverkar havssköldpaddorna i stor grad hänger frågorna tätt ihop.
Därför får vi också följa Alices klimatfunderingar men även det dåliga samvetet för att hon och mamma flugit runt halva jorden för att komma dit.

Jag och A tyckte bägge två att första halvan av boken var bäst. Då har den en riktigt bra story med stänk av ett övernaturligt mysterium samtidigt som Wahlden vävde in fakta under berättelsen gång. Faktan fungerar bra i samspel med övriga delar i berättelsen.
Vi älskar att Wahlden vågar skriva in en övernaturlig histora i en bok med massor av fakta kring en glödande het samhällsfråga.

Bokens andra halva var lite för faktaspäckad enligt oss. Den del av boken som tidigare varit pirrigt övernaturligt förlorade snabbt sin spänning när den blev ännu en faktaförmedlande funktion. A (9 år) som under första halvan av boken uppskattat läsningen blev mindre engagerad under andra halvan.
Vi hade gärna önskat att den övernaturliga delen hade fått behålla sin mystiska framtoning och att faktaivern hade tonats ner i bokens avslutande del.
Men samtidigt är det väldig viktig fakta och för de som är mycket engagerade kring klimatet så uppskattar man säkert faktan. Men den offrar lite av läsupplevelsen under bokens andra halva enligt oss.

Men överlag är det en bra läsvärd bok som hör hemma i skolbibliotek och passar fint som present till samhällsengagerade barn. Boken är välskriven och fungerade fint att högläsa med ett bra flyt.