Expedition Kanchenjunga

Paver, Michelle

Himalaya, 1935. Den unge läkaren Stephen Pearce reser till Indien för att delta i en expedition med sin äldre bror Kits. Teamet ska bestiga Kanchenjunga, världens tredje högsta berg. En bedrift som ingen har lyckats med förut.De följer bokstavligt talat i spåren på en tidigare, legendarisk expedition som slutade i katastrof. Fem män miste livet då, besegrade av vädrets makter, olyckor och höjdsjuka. Är det verkligen en bra idé att försöka sig på exakt samma resa?Medan förberedelserna fortskrider blir Stephen alltmer illa till mods. Och när expeditionen går av stapeln blir det bara värre. Det börjar med att han ser underliga saker i ögonvrån ? Ju högre de kommer, desto värre blir mörkret. Det förflutna vilar tryckande och olycksbådande över gruppen, som ändå envist fortsätter.Men ibland är sanningen så hemsk att det hade varit bättre att inte veta.

Matilda Persson

2021-06-03

Jag har tidigare läst Evig Natt av Paver som jag tyckte var ganska seg. Egentligen är Expedition Kanchenjunga ganska lik Evig Natt där det egentligen bara är miljön som har bytts ut men av någon anledning så funkar Kanchenjunga bättre och är inte alls seg på samma sätt. Den är mysig men inte särskilt läskig, hade hoppats på lite mer ”mystieriet i Uralbergen”. Sen slutar den lite mitt i kan jag tycka. Men mysig.

Helt okej tycker ja 🤗

Lagom lång med perfekt blandning av nördig info och personlig intrig. Älskar böcker i jagform. Dock något för lik Dark Matter i själva spökupplevelsen, både vad gäller den inre skräcken i att vara ensam mot naturen och vad gäller gengångaren.

Tomas Karlsson

2017-09-19

Utsatthet, köld och desperation, lite för likt temat i Evig natt som var väldigt lyckad, stämningen finns här också men kommer inte riktigt upp i nivå med föregående alster.

Marianne Skoglund

2016-11-27

Jag älskar historier som utspelar sig i extrema miljöer. Denna är dock lite seg i starten, och påminner aningen för mycket om "Evig natt". Men berättelsen är välskriven, väl researchad och slutet är ohyggligt. Drar nästan upp betyget mot en fyra.