Exit Kalahari

Åberg, Helene

| 2007

? Det är bilen som brinner! skriker jag.  Jag slänger igen dörren. Men rutan är fortfarande nedvevad.  ? Vi måste ut!  Helene har också sett lågorna i backspegeln och reagerar blixtsnabbt. Hon öppnar dörren. Jag ser hur hon försvinner ut.  Bilen fortsätter framåt. Jag fumlar över sätet. Känner kamerorna under knäna. Kryper förbi växelspaken och ratten. Ser hur gräset far förbi utanför bilen. När sätet tar slut fortsätter jag bara att krypa. Jag tar inte sats.  Bakhjulet är på väg mot mitt huvud.  Nu dör jag. Vad gör man när ens värsta mardröm blir verklighet? Det vet SVT-medarbetarna Jenny Söderqvist och Helene Åberg. När de var på uppdrag i Botswana skulle de även passa på att uppfylla en gammal dröm ? att göra en utflykt i naturreservatet Kalahari. Högst upp på önskelistan stod att få se lejon och geparder. Med bagaget...

Josephine Tholander

2011-07-02

Intressant, om vad två kvinnor råkar ut för mitt i öknen, en brinnande bil, hur det tvingas försöka lösa problemen som uppstår, och tvingas tänka på sin egen överlevnad för att till slut kunna klara av och lyckas ta sig tillbaka till den något mer trygga verkligheten än öken fylld av vilda djur, såsom lejon. Läsvärd, om man är ute efter att läsa om lite spänning i en annan världsdel, i ett annat land, på ett ganska öde område. Lättläst.

Tove Skarstedt

2009-05-06

Vilka modiga kvinnor!
Att vara så rädda hela tiden och ändå lyckas göra allting rätt! Lejonvrål helt inpå är sanslöst omtumlande, det går inte att förklara. "Vrål, stön,stön,stön" kommer inte ens i närheten tjejer! Det hörs milsvida.
Kul upplägg med att de berättar varannat kapitel och jag gillar att de berättar om allt ståhej de fick genomlida när de väl var tillbaka i trygga gamla "civilisationen" igen.
Denna bok kan man dessutom sätta i händerna på äventyrslystna ungdomar från 11 år. Den uppmuntrar nyfikenhet på teknik och omvärld.
Eftersom jag faktiskt har varit i CKGR, (Central Kalahari Game Reserve - fick jag skryta lite oxå!), så känns Jenny & Helenes äventyr extra gripande.