Exil

Mina, Denise

| 2002

?Denise Mina r en av den engelsksprkiga litteraturens mest intressanta frfattare idag. Hennes kritiska och skarpa skildring av samhllet med dess skiktningar och allt starkare klassmotsttningar r verkligt stor romankonst! versttningen till svenska av Boel Unnerstad r strlande. G och kp! Vad ni n gr s missa inte Denise Mina.? Crister Enander, Helsingborgs Dagblad ?Exil r den andra delen i en trilogi, men kan lsas fristende tack vare fylliga tillbakablickar ? och den skapar med ovanligt subtila medel en drglande frvntan p del tre.? Jan Ceder, GT Inte nog med att Maureen O'Donnell blivit anklagad fr mord, nu har dessutom fadern, som frgripit sig p henne under uppvxten, tervnt hem till Glasgow. Samtidigt har bsta vninnan Leslie blivit frlskad och tillbringar all sin tid med den nye pojkvnnen.   Nr Ann Harris ? klient p kvinnojouren...

2014-10-31

Jag kan vl inte pst att jag sg fram emot att lsa denna andra del i trilogin om Garnethill, men det tog inte emot heller. Efter den frsta delen hade jag ett litet hopp om att Denise Mina och jag i alla fall skulle kunna skiljas t som vnner. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2014/10/exil-av-denise-mina.html

Carin Lundberg Papp

2012-07-21

Dlig

Karin D

2010-05-07

S, nu har jag lst den andra boken i Garnethill-triologin av Denise Mina. Frsta boken lste jag p engelska och det var faktiskt fr svrt. Jag gick dessutom miste om mycket av de underbara formuleringarna.

Boken var bra och spnnande, absolut, och fina personportrtt. Men strsta behllningen var nd sprket.

Hr sjlva:

"Leslies lderstll och smutsiga hr hade verkat chict p en motorcykelbar men inne p den glittriga gallerian passade hon lika bra som en svartnad tnagel i en remsandalett."

Jag kan nstan inte lsa mig mtt p det citatet.