Evvie Drake Starts Over

Holmes, Linda

'I guzzled it up' Pandora Sykes, The High Low Show THE NEW YORK TIMES BESTSELLER A BOOK CLUB PICK AS FEATURED ON THE TODAY SHOW 'Everything a romantic comedy should be: witty, relatable, and a little complicated' People 'Effortlessly enjoyable . . . [a] pitch-perfect . . . adult love story that is as romantic as it is real' USA Today It's been a year since Evvie Drake's husband died, but she still can't leave the house. Her best friend Andy thinks it's because she's grieving, and she does nothing to make him think otherwise. Dean Tenney was once a sports star. Now he's a former sports star who has lost his ability to throw a ball better than anyone else, and he can't even explain why. When Dean moves into the apartment at the back of Evvie's house, the two make a deal: Dean won't ask about Evvie's dead husband, and Evvie won't ask about Dean's...

Beas bokhylla

2020-04-29

Mysig bok, men något platta karaktärer och lite för många sportreferenser. Inte särskilt stor kemi mellan Evvie & Dean heller. Allt som allt, en helt okej bok men inte mer än så. Svag trea i betyg.

2020-04-26

En underbar feelgoodroman som du inte vill missa! ”Evvie Drake börjar om” av Linda Holmes är en väldigt fin berättelse om kärlek, sorg, vänskap, förlust och att kunna gå vidare.

Boken är en underbar historia om kärlek och om att livet kan vara både oförutsägbart och skrämmande. Jag älskade den här boken och jag älskade Evvie Drake, hon är en karaktär att tycka om, att känna med. Jag skrattar emellanåt, ler för mig själv, känner med henne och hon får mig även att gråta. ”Evvie Drake börjar om” är ljuvlig att läsa och jag rekommenderar boken varmt!

Gripande, underhållande & stark!

4,5/5

Evvie Drake börjar om är en mysig och delvis väldigt smärtsam historia om att hitta tillbaka till sig själv och livet efter att oväntat blivit änka året innan. Hela staden tror att Evvie sörjer Tims olyckliga dödsfall och att det är därför hon isolerat sig mer och mer. Hon talar inte om sanningen för någon, inte ens sin bästa vän eller far utan håller det inom sig. Ända fram tills att bästa vännen Andy säger att han har en kompis som skulle behöva hyra den extra lägenheten (hon behöver den extra inkomsten) och baseballstjärnan Dean Tenney flyttar in. Även om de har en pakt: Fråga inte Dean om baseballsbekymmer och inte Evvie om hennes make, lyckas de bryta mot den hela tiden och mer och mer saker kommer fram.

Det är en hoppfull, och väldigt sorglig historia och även om man vet slutet, i alla fall ungefärligt, är det resan dit som är målet. Det är ofta därför jag drar mig till feelgood, för jag vet vad som kommer hända men jag vet inte hur det kommer att gå till. Resan i den här boken är en blandning av rena rama myset och mycket irritation.

Jag gillar Evvie Drake, och jag gillar hur man får följa hennes inre tankar och vad hon egentligen skulle vilja säga men aldrig gör. Samtidigt vill jag väldigt ofta skaka om henne och be henne att säga det hon vill, istället för att bara tänka. Jag gillar också Dean, men man får inte följa honom lika nära. Det är i stort sett bara Evvies inre känsloliv som syns.

Liten spoiler! Det är också bra att få följa en person som försöker hämta sig från psykisk misshandel, och hur stora spår det sätter i både personlighet och säkerhet. En viktig tanke att ha i bakhuvudet. Det är också viktigt att tänka på att alla har bagage och att det inte är säkert att du vet allt om någon du tror att du känner väl.

Språket är bra, passar genren. Även uppläsaren, Anja Lundqvist, gör ett väldigt bra jobb. Ibland hade jag kunnat önska lite mer distinkta röster för att lätt kunna skilja personerna från varandra, men det är nog mer en vanesak från min sida.

2020-02-08

Den är flinkt skriven och jag har inte tråkigt när jag läser den. Jag lämnar ändå romanen med besvikelse. Det bidde inte mycket. Evvie var charmlös och obegriplig, hon tyckte synd om sig själv, det gjorde inte jag. Hon får en super-super snygg hyresgäst som hon tänder på, den idioten tvekar. Hollywood i kvadrat.

2020-02-08

2020-01-23

Mysig och varm om en kvinna som verkligen hittar sig själv ( för första gången i sitt liv) efter att maken dör. Att våga börja känna efter och att våga lita på sig själv och sina egna känslor. Att våga säga nej, och framförallt att våga säga ja.