Evolutionen och jag kommer inte överens

Lindström, Fredrik

| 2009

Handen på hjärtat: Den moderna människan har väl andra och högre mål än naturens simpla överlevnad och fortplantning? Vi vill ju använda vårt enda, korta liv till förnuftiga och meningsfulla saker. Samtidigt som vi i ärlighetens namn mest är sugna på att vara otrogna och äta Ben & Jerry-glass. För evolutionen och vi är faktiskt inte överens det märks nästan överallt i vår beslutsångest. Tänka på framtiden eller njuta för stunden? Pensionsspara eller impuls-shoppa? Relationsutveckling eller nätporr? På sätt och vis verkar våra gener vara på kollisionskurs med den moderna, individualistiska livsstilen! Ni vet, den som går ut på att varje människa ska välja hur den ska leva sitt liv och fylla det med innehåll. Och ärligt talat, vem av oss klarar egentligen en sådan sak? Evolutionen och jag kommer inte överens är Fredrik Lindströms andra samling av kortprosa och dikter. Eller om det är en...

Jan Banan

2019-04-04

Skulle vilja kalla detta för kåserier och betraktelser. Underhållande att lyssna på men inte mycket som fäster och detta är redan glömt.

Maria Linder

2013-10-18

En liten samling av småsanningar.
Enkelt språk!
Nypoesi och vardagligt, inte klassiskt.

Klara Maria

2013-06-10

Lindström för samman komik och allvar i ett språk som är så ömt och vackert i sin enkelhet att man alldeles mjuknar som läsare. Vissa av dikterna och tankarna äger särskild tyngd. Bitvis kunde jag tycka att det blev lite för mycket av sexualitet och ytlighet, vilket drar ner betyget, men oftast var texterna mycket finstämda. Med fjäderlätta medel berör Lindström något av vad det innebär att vara människa. Det är vemodigt och rörande.

amanda sjöö

2011-03-27

Existentialism och darwinism som en röd tråd i denna intressanta poesi: precis så som jag tycker om och känner igen frrån mitt eget tankeliv.

Ullis N

2010-07-15

Nja, dikterna tilltalade mig inte, men jag fascinerandes av hur mycket han har funderat på och förhållt sig till evolutionen.

Emelie Vestman

2010-07-09

Fattade inte att det var bok med dikter jag införskaffade. Jag har svårt för dikter men hittade ett guldkorn när jag skummade igenom boken.
Dikten: Vatten är värd * * * * *

anders danielsson

2010-07-05

Han levererar som vanligt. Roligt och tänkvärd.

Maria Eriksson

2010-05-23

Jag tycker om hans sätt att blanda Darwin med filosofiska funderingar om livet. Vi kanske inte är optimalt konstruerade som människor? I alla fall kolliderar ofta våra instinkter med det som är klokt i det verkliga livet.
Jag läste boken med ett roat leende på läpparna. Lättläst.