Evighetskoden

Colfer, Eoin

| 2011

Den alltid lika snillrike Artemis Fowl har lyckats konstruera en superdator med hjälp av teknologi stulen från vättarna. I fel händer skulle den kunna bli ödesdiger för hela världen. Det finns emellertid ingen anledning till oro, för Artemis har en lysande plan: Han ska inte använda datorn, utan bara visa den för Jon Spiro, en hänsynslös affärsman med maffiaanknytningar. Artemis plan är perfekt och till sin hjälp har han ju den osårbare livvakten Butler. Vad skulle då kunna gå fel? Som en extra bonus finns på varje sida i boken en rad med symboler, som bygger på en kod. Symbolerna bildar ett hemligt budskap till läsaren när koden är knäckt.

Anton Johansson

2014-04-25

En något vuxnare och betydligt smartare "The Spiderwick Chronicles". Lite för barnslig för min smak, men tillräckligt fyndig och precis lagom kort för att förtjäna en rekommendation.

Jag hade älskat dessa böcker som barn. Skönt att slippa en skenhelig världsräddande huvudperson. Fyndigt och kul med de moderna vättarna. Ibland kan mitt vuxenjag reagera på att det är väl mycket vapen, men så minns jag att jag själv gjorde ett specialarbete om ninjornas beväpning när jag var tio år...

Frida Niss

2009-06-14

Älskar ju den här och resten av böckerna i serien! Alla är så jädrans smarta att man blir avundsjuk, dialogen är skitkul oftast och karaktärerna är så välskrivna att man älskar dom alla. Relationerna i boken är dessutom grymt roliga: det är upplagt på klassiskt sätt med en massa motsatser som måste samarbeta för att de är de bästa på vad de gör. En favorit.