Evighetens stränder

Axelsson, Sun

| 2001

Vad gör en människa med sin saknad? Går hon vidare, eller stannar hon upp och låter det förflutnas minne föra henne in i den långa resan tillbaka? Sun Axelssons roman Evighetens stränder är också en tid och ett liv i Grekland, berättelser om utsatthet och frihetslängtan. Det är en bok om människan, hennes öar och hav.Sun Axelsson, romanförfattare, diktare och översättare, har vunnit många läsare framför allt med sina självbiografiska romaner Drömmen om ett liv, Honungsvargar och Nattens årstid, som våren 2000 utgavs i en volym med samlingstiteln Ett eget liv.

Kristina Carlsson

2017-09-13

Denna roman utspelar sig på den grekiska ön Leros, men författarinnan kalla den Eoneos. När jag skall ut och resa försöker jag alltid hitta en bok som utspelar sig i det land jag besöker. När jag bokade en resa till Leros googlade jag runt och hittade denna roman som utspelar sig på denna ö under 70- 80-talet då Sun Axelsson bodde på Leros med sin engelske man Michael som var skulptör. Hittade till slut boken på ett antikvariat. Det är en mycket vacker och tankvärd bok som dels skildrar de inhemska invånarnas slit och vedermödor men även sammanhållningen i det grekiska ösamhället. Författarinnan skildrar också sin kärlek till din man och tomheten efter han avlidit, på ett oerhört vackert och tänkvärt sätt.
Det var underbart att läsa boken på plats med oreganodoft i näsan, med vågornas skvalp i öronen, med getost och oliver i magen under den vara grekisks solens strålar.