Evig natt

Paver, Michelle

Året är 1937 och 28-årige Jack lever ett hopplöst liv i London - han är fattig, ensam och har fått ge upp sina drömmar om att studera vidare. Men så får han sitt livs chans: han blir erbjuden att vara med som radiotelegrafist på en arktisk expedition. Fem män och åtta polarhundar korsar Barents hav, ser midnattssolen och slår läger i en avlägsen, obebodd vik i Spetsbergen i Norge, Gruhuken. De jagar, dricker whisky och lever ett liv som är långt ifrån den smutsiga dimman i London.Men den arktiska sommaren är kort. När nätterna åter blir mörka känner Jack ett krypande obehag. Han ser en mörk gestalt stiga upp ur havet, men vågar inte berätta om det för sina vänner. Inbillade han sig bara? Mörkret tilltar. En efter en tvingas expeditionens medlemmar att ge sig av, och till slut är Jack ensam kvar. Hur ska han klara fyra månader ensam i mörkret? Den eviga arktiska natten kan man inte fly...

2023-02-18

Betyg: 3 av 5 - 📚 - Den här boken, Evig natt - En arktisk spökroman, är en rätt så kort roman skriven 2011 av den brittiske författaren Michelle Paver. Jag lyssnade på boken, och den var bra inläst av Hannes Meidal. Den är utgiven i genren unga vuxna, men den kändes minst lika mycket för äldre vuxna. Tyckte inte att boken var så otäck som jag hade trott och hoppats på. Men den var ändå bra, och absolut läsvärd, och jag kan rekommendera den.

Matilda Persson

2020-09-14

Evig natt har egentligen alla ingredienser som jag uppskattar i en bok: expeditioner, kyla och skräck. Tyvärr så lyckas inte Paver baka ihop ingredienserna till 100%. Till en början hade jag svårt att komma in i språket vilket gjorde att jag hela tiden var tvungen att koncentrera mig på vad som faktiskt stod. Men det största problemet med Evig natt är att det inte händer särskilt mycket. Boken är lite småmysig men inte tillräckligt intressant för mig.

Johanna Söderberg

2020-04-15

Lite långsam och inte alltför läskig, men välskriven.

Okej jag läste egentligen den här på engelska men hittar inte den för recension.

Är så sjukt fascinerad av polarexpeditioner och Arktis (yes Bea Uusma det är kind of ditt fel, samt pappas också) så den här boken föll i god jord vad gäller skådeplats samt plot. Bra beskrivningar av landskap, ensamhet och paranoia. Krypande skräck som förvisso helt plötsligt speedar upp till en nivå där jag inte riktigt hänger med på slutet (och tappar sin femte stjärna i farten) men när boken är som bäst (i mitten ungefär) ligger jag och vrider mig av obehag och sneglar mot sovrumsdörren efter en skepnad med olika höjd på axlarna.

Therese

2017-06-17

Underrubriken "En arktisk spökroman" känns lämplig. Helt ok bok.

Åsa Carlsson

2015-10-24

Historien är skriven i form av huvudpersonen Jacks dagboksanteckningar, hans upplevelser kryper på så vis nära inpå (man läser romanen med klar fördel sent på kvällen). Det här är psykologisk spänning på hög nivå, det är rent, enkelt rakt, briljant välskrivet. Hela boken igenom finns ett driv som gör den svår att lägga ifrån sig. Äntligen en spökroman som skrämmer, och det krypande obehaget byggs rysligt väl upp på ett mycket proffsigt sätt. En ny favorit helt enkelt! Läs mer: http://ibokhyllan.blogspot.se/2015/10/evig-natt-av-michelle-paver.html

Anna Hedenstedt

2014-11-30

Riktigt kuslig spökhistoria av klassiskt snitt! Brr. Snabbläst, mysigt ryslig. Egentligen som gjord för jullovsläsning.

Spännande läsning i höstmörkret.

Tomas Karlsson

2013-11-20

Mycket bra stämningsfull bok, perfekt att läsa medans vintern tränger på.

Emelie G

2013-04-13

Ganska spännande men tråkigt skrivet.

2013-02-02

Det här är en bok som det känns som att alla har läst och älskat. Mina förväntningar var ju skyhöga när jag till slut bänkade mig med den och hoppades på riktig vinter under tiden. Nu blev det inte direkt någon arktisk kyla, men det var i alla fall minusgrader. Och kanske var det lika bra att likheterna med boken inte blev för stora. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/01/evig-natt-av-michelle-paver.html

Nettan Läslus

2013-01-16

spännande, skrämmande, fobisk. en spökhistoria utan dess like. dessutom fina naturbeskrivningar. och man blir kär i en hund i boken. kan inte bli mycket bättre enligt mej. en sträckläsare!

Gunilla Jönsson

2012-07-12

Jag är förvånad över alla höga betyg denna bok fått. Inte alla spännande och tråkigt skriven, tycker jag.

Detta var en lättläst bok & jag tyckte att den var både spännande och bra men inte ett dugg läskig =)

Marc Moore

2012-03-29

Den var snabb och "lättläst" fast på ett annat sätt var den tung och obehaglig, inte mysig på S King vis utan snarare som Mörkrädd av Andreas Roman.
En känsla av sorg och obehag hänger sig kvar.

Bells .

2012-03-25

Inte så skrämmande spökhistoria men däremot så gillade jag mycket den arktiska vildmarken som beskrivs och vintermörkret .. och om att vara ensam!

Anette Carlsson

2012-02-22

En otroligt bra spökistoria!

Karin Söder

2012-02-05

Mmm, hon har ett sätt att skriva som verkar så 'effortless'. Tycker om storyn, spänningen och karaktärerna. En bok att rekommendera!

Lena Floser

2012-02-03

En rysare av gammal hederlig modell, berättad i dagboksform. Kylan och mörkret kryper in under skinnet på en i en effektivt berättad skräckhistoria. Kanske blir den extra effektfull av läsas i dessa mörka och kalla tider.

boken letar sig in, man känner den arktiska kylan och klaustrofobin......

Anna Nyman

2012-01-08

Baksidetexten om problemet med att läsa den på natten stämmer verkligen! Krypande obehaglig stämning, mycket bra utfört. Tycker dock att början och slutet skulle vara mer synkade. Känns som hon skrev början innan hon visste hur hon ville avsluta.

FranZone c”,)

2011-12-12

Nnogrannt förarbete! för denna verklighetstrogna "skräck-is"!
I stil med "Med örnen mot polen" (om Andrés ballong-färd)!

Marianne Skoglund

2011-12-03

Så välskrivet och stämningsfullt! En brevroman som andas Dracula och Frankenstein. Underbara miljöbeskrivningar och en krypande obehaglig stämning som gradvis trappas upp. Jag ger två tummar upp!