Evig natt: En arktisk spkroman

Paver, Michelle

| 2011

ret r 1937 och 28-rige Jack lever ett hopplst liv i London – han r fattig, ensam och har ftt ge upp sina drmmar om att studera vidare. Men s fr han sitt livs chans: han blir erbjuden att vara med som radiotelegrafist p en arktisk expedition. Fem mn och tta polarhundar korsar Barents hav, ser midnattssolen och slr lger i en avlgsen, obebodd vik i Spetsbergen i Norge, Gruhuken. De jagar, dricker whisky och lever ett liv som r ljusr ifrn den smutsiga dimman i London.Men den arktiska sommaren r kort. Nr ntterna ter blir mrka knner Jack ett krypande obehag. Han ser en mrk gestalt stiga upp ur havet, men vgar inte bertta om det fr sina vnner. Inbillade han sig bara? Mrkret tilltar. En efter en tvingas expeditionens medlemmar att ge sig av, och till slut r Jack ensam kvar. Hur ska han klara fyra mnader ensam i mrkret? Den eviga arktiska natten kan man...

2023-02-18

Betyg: 3 av 5 - 📚 - Den hr boken, Evig natt - En arktisk spkroman, r en rtt s kort roman skriven 2011 av den brittiske frfattaren Michelle Paver. Jag lyssnade p boken, och den var bra inlst av Hannes Meidal. Den r utgiven i genren unga vuxna, men den kndes minst lika mycket fr ldre vuxna. Tyckte inte att boken var s otck som jag hade trott och hoppats p. Men den var nd bra, och absolut lsvrd, och jag kan rekommendera den.

Matilda Persson

2020-09-14

Evig natt har egentligen alla ingredienser som jag uppskattar i en bok: expeditioner, kyla och skrck. Tyvrr s lyckas inte Paver baka ihop ingredienserna till 100%. Till en brjan hade jag svrt att komma in i sprket vilket gjorde att jag hela tiden var tvungen att koncentrera mig p vad som faktiskt stod. Men det strsta problemet med Evig natt r att det inte hnder srskilt mycket. Boken r lite smmysig men inte tillrckligt intressant fr mig.

Johanna Sderberg

2020-04-15

Lite lngsam och inte alltfr lskig, men vlskriven.

Amanda - Lsbulle

2018-01-17

Okej jag lste egentligen den hr p engelska men hittar inte den fr recension.

r s sjukt fascinerad av polarexpeditioner och Arktis (yes Bea Uusma det r kind of ditt fel, samt pappas ocks) s den hr boken fll i god jord vad gller skdeplats samt plot. Bra beskrivningar av landskap, ensamhet och paranoia. Krypande skrck som frvisso helt pltsligt speedar upp till en niv dr jag inte riktigt hnger med p slutet (och tappar sin femte stjrna i farten) men nr boken r som bst (i mitten ungefr) ligger jag och vrider mig av obehag och sneglar mot sovrumsdrren efter en skepnad med olika hjd p axlarna.

Therese

2017-06-17

Underrubriken "En arktisk spkroman" knns lmplig. Helt ok bok.

sa Carlsson

2015-10-24

Historien r skriven i form av huvudpersonen Jacks dagboksanteckningar, hans upplevelser kryper p s vis nra inp (man lser romanen med klar frdel sent p kvllen). Det hr r psykologisk spnning p hg niv, det r rent, enkelt rakt, briljant vlskrivet. Hela boken igenom finns ett driv som gr den svr att lgga ifrn sig. ntligen en spkroman som skrmmer, och det krypande obehaget byggs rysligt vl upp p ett mycket proffsigt stt. En ny favorit helt enkelt! Ls mer: http://ibokhyllan.blogspot.se/2015/10/evig-natt-av-michelle-paver.html

Anna Hedenstedt

2014-11-30

Riktigt kuslig spkhistoria av klassiskt snitt! Brr. Snabblst, mysigt ryslig. Egentligen som gjord fr jullovslsning.

Andromeda Stjrnljus

2013-11-26

Spnnande lsning i hstmrkret.

Tomas Karlsson

2013-11-20

Mycket bra stmningsfull bok, perfekt att lsa medans vintern trnger p.

Emelie G

2013-04-13

Ganska spnnande men trkigt skrivet.

2013-02-02

Det hr r en bok som det knns som att alla har lst och lskat. Mina frvntningar var ju skyhga nr jag till slut bnkade mig med den och hoppades p riktig vinter under tiden. Nu blev det inte direkt ngon arktisk kyla, men det var i alla fall minusgrader. Och kanske var det lika bra att likheterna med boken inte blev fr stora. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2013/01/evig-natt-av-michelle-paver.html

Nettan Lslus

2013-01-16

spnnande, skrmmande, fobisk. en spkhistoria utan dess like. dessutom fina naturbeskrivningar. och man blir kr i en hund i boken. kan inte bli mycket bttre enligt mej. en strcklsare!

Gunilla Jnsson

2012-07-12

Jag r frvnad ver alla hga betyg denna bok ftt. Inte alla spnnande och trkigt skriven, tycker jag.

Detta var en lttlst bok & jag tyckte att den var bde spnnande och bra men inte ett dugg lskig =)

Marc Moore

2012-03-29

Den var snabb och "lttlst" fast p ett annat stt var den tung och obehaglig, inte mysig p S King vis utan snarare som Mrkrdd av Andreas Roman.
En knsla av sorg och obehag hnger sig kvar.

Bells .

2012-03-25

Inte s skrmmande spkhistoria men dremot s gillade jag mycket den arktiska vildmarken som beskrivs och vintermrkret .. och om att vara ensam!

Anette Carlsson

2012-02-22

En otroligt bra spkistoria!

Karin Sder

2012-02-05

Mmm, hon har ett stt att skriva som verkar s 'effortless'. Tycker om storyn, spnningen och karaktrerna. En bok att rekommendera!

Lena Floser

2012-02-03

En rysare av gammal hederlig modell, berttad i dagboksform. Kylan och mrkret kryper in under skinnet p en i en effektivt berttad skrckhistoria. Kanske blir den extra effektfull av lsas i dessa mrka och kalla tider.

boken letar sig in, man knner den arktiska kylan och klaustrofobin......

Anna Nyman

2012-01-08

Baksidetexten om problemet med att lsa den p natten stmmer verkligen! Krypande obehaglig stmning, mycket bra utfrt. Tycker dock att brjan och slutet skulle vara mer synkade. Knns som hon skrev brjan innan hon visste hur hon ville avsluta.

FranZone c,)

2011-12-12

Nnogrannt frarbete! fr denna verklighetstrogna "skrck-is"!
I stil med "Med rnen mot polen" (om Andrs ballong-frd)!

Marianne Skoglund

2011-12-03

S vlskrivet och stmningsfullt! En brevroman som andas Dracula och Frankenstein. Underbara miljbeskrivningar och en krypande obehaglig stmning som gradvis trappas upp. Jag ger tv tummar upp!