Evig Eld

Moström, Jonas

| 1905

Extra MP3-CD medföljer! En sen höstkväll blir kirurgöverläkaren Ola Karlgren kallblodigt nedskjuten utanför akutmottagningen på Sundsvalls sjukhus. Läkaren Erik Jensen är först på plats och försöker förgäves rädda kollegans liv. Det enda spår han ser av mördaren är den silvergrå kombi som i ilfart lämnar platsen. Kriminalkommissarie Johan Axberg och hans kollegor ser två möjliga motivbilder utkristallisera sig. Offrets ökända otrohetsaffärer pekar mot att det kan röra sig om ett svartsjukedrama, men det kan heller inte uteslutas att mordet är kopplat till Karlgrens engagemang i det lokala läkemedelsbolaget Global Medical Careness, som enligt ryktet säljer medicin med cancerframkallande biverkningar till u-länder. Samtidigt som Axberg försöker få klarhet i mordet på Karlgren härjar en pyroman i Sundsvall. Större och större bränder anläggs och de har en förbryllande detalj gemensam: vid...

2020-12-23

Moström lite småtrevlig bakgrundslyssning men inte mer. Betyg 2,5

Johanna Åberg

2019-11-19

En fantastiskt bra bok som är spännande från första till sista sidan!! En riktig bladvändare!!!

Anna Johansson

2016-04-06

Den 6:e boken om Johan Axberg och Erik Jensen, och den sämsta boken hittills. Boken saknar både tempo och en genomarbetad spännande handling. Det bästa i boken var (självklart) att fortsätta följa Axberg och Jensens privata liv, men också den parallella handlingen som utspelar sig på 1800-talet.

Y

Yngve Carlsson

2014-03-14

Det är väldigt svårt att tycka illa om Moströms böcker, trevlig läsning och intressanta intriger i alla hans böcker.

Lena Sköld

2013-03-31

Bra författare

2013-03-09

Det här är alltså den sjätte delen i serien om Axberg och Jensen och även den sjätte boken jag läser. Nu börjar man lära känna alla karaktärer som är återkommande, vilket gör att i alla fall jag har lättare att fokusera på alla de andra och på vad som egentligen händer. En del karaktärer börjar jag faktiskt lessna på... Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/03/evig-eld-av-jonas-mostrom.html

Nettan Holmér

2012-07-20

Detta är en okej sommarläsning, en svag trea.

Pia Stendahl

2011-08-18

Evig Eld är Jonas Moströms sjätte bok i serien om kriminalkommisarien Johan Axberg och läkaren Erik Jensen. Jag har tidigare läst och recenserat Dödlig pendel, Rymd utan stjärnor och Mirakelmannen.

Jag gillar Moström raka, direkta sätt att skriva. Inget onödigt, tillkrånglat sätt att förmedla det han vill ha sagt. Moström skriver lättsamma och tillgängliga deckare som passar utmärkt som sommarläsning. Böckerna innehåller i princip alla de ingredienser som de flesta andra svenska deckarna består av så det är inga nya eller annorlunda grepp i det stora hela. Dock är det medicinska delarna ett lite ovanligare inslag och det är ett område som läkare Moström givetvis behärskar.

Trots att det är en klassisk svensk deckare så betyder inte boken är tråkig. Evig eld har en underhållande och spännande intrig. Några av de tidigare böckerna har varit lite spretiga. Denna gång lyckas författaren hålla samman trådarna och väva ihop dom utan att det känns som något hänger löst.

Jag tycker nog att en av Moströms styrkor i böckerna är dialogerna som känns både rappa och levande. Förövrig är böckerna språkligt okej men kanske en aningens torra.

Även i denna bok tar Moström upp ett kontroversiellt ämne. Denna gång är det försäljning av gamla läkemedel. Ska dom kasseras eller kan de göra nytta ändå? Tidigare har han tagit upp bland annat dödshjälp och alternativ medicin.

Det är en hel del växlingar i handlingen i Evig eld vilket håller min nyfikenhet uppe och det gör det näst intill omöjligt att gissa vad som ska hända härnäst.

Jag tror att det kan vara lite svårt att hänga med i en del av sidospåren om man inte läst någon av Moströms tidigare böcker men jag är övertygad om att man ändå kan greppar huvudintrigen och uppskatta den ändå.

Evig eld får en svag trea i betyg. Det som drar ner betyget något är att jag har lite svårt att köpa delar av upplösningen. Motivet känns lite väl krystat. Som tur är förstör detta inte läsupplevelsen allt för mycket.

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.
/Pia

En "serie-svensk" deckare, detta är bok sex, hoppas innerligt att det kommer en bok sju.Enligt hans blogg blir det så;http://www.jonasmostrom.se/blogg/
Det är kanske inte så mycket nya grepp, men det gör inget, jag gillar det. Dessutom älskar jag deckare i sjukhusmiljö, fast jag skulle vilja ha ännu större dos än här

2011-05-27

Det här är den sjätte boken i Jonas Moströms serie om kriminalpolisen Johan Axberg i Sundsvall.

Jag har läst alla dom tidigare fem böckerna och tycker att dom är mycket bra.

Och den här sjätte boken var precis lika bra som dom fem tidigare. Jag gillar Jonas Moströms sätt att skriva, och jag tycker om huvudpersonernas karaktärer, och även övriga medverkandes karaktärer, i boken. Intressant är det också när det mesta rör sig runt sjukhus och sjukvård.

Så jag kan verkligen rekommendera alla hans böcker till dom som gillar svenska deckare.

( Läs gärna alla mina bokrecensioner i min blogg, Bims Blogg - http://bim.blogg.se/category/bokrecensioner.html )