Everything Is Illuminated

Foer, Jonathan Safran

"Imagine a novel as verbally cunning as A Clockwork Orange, as harrowing as The Painted Bird, as exuberant and twee as Candide, and you have Everything Is Illuminated . . . Read it, and you'll feel altered, chastened -- seared in the fire of something new." -- Washington Post With only a yellowing photograph in hand, a young man -- also named Jonathan Safran Foer -- sets out to find the woman who might or might not have saved his grandfather from the Nazis. Accompanied by an old man haunted by memories of the war, an amorous dog named Sammy Davis, Junior, Junior, and the unforgettable Alex, a young Ukrainian translator who speaks in a sublimely butchered English, Jonathan is led on a quixotic journey over a devastated landscape and into an unexpected past. As their adventure unfolds, Jonathan imagines the history of his grandfather's village, conjuring a...

2019-04-21

Jag hade nog lite höga förväntningar på boken efter att ha fallit så för en av hans tidigare. Jag tycker om dispositionen med två parallella berättelser samt brevform, men den ena av berättelserna gav mig så mycket olust att jag ibland drog mig för att läsa. Gamla män som åtrår ett nyfött barn, en tioåring som i stort sett arbetar som gigolo åt gamla kvinnor. Kanske om det skrivits på ett annat sätt men det känns mest som ett romantiserande av pedofili. Väldigt kärlekslöst, skrivet mestadels ur ett manligt perspektiv och ur ett religiöst patriarkalt perspektiv. Sedan ställs det mot nazisternas grymheter som också tar andan ur mig. Så författaren skriver ju bra - det är bara att det är så få delar i den här boken som tilltalar mig. Däremot skrattade jag ibland högt åt Sashas del och beskrivningar i början av boken. Det omformas till något djupare som jag faller för och på många sätt upplever jag att hela bokens mening blir att forma och stötta Sasha i sin utveckling till den han önskar vara.

fy fan. det var den mest poänglösa, "fyndiga", irriterande skitbok jag någonsin läst. det händer ingentiiiiiiiiiing, och den är inte rolig alls (det är typ borat, fast sämre), den är heller inte känslosam när den försöker vara det, och jag vet inte, tills sist orkar jag inte bry mig ALLS? det är inte historiskt korrekt för fem öre men jag kan inte avgöra om det är en del av det "roliga" i boken eller om författaren bara är helt dum i huvudet. orkar inte ens anstränga mig för recension. godnatt.

Hannes Skarin

2013-07-15

Skall erkännas att jag bara läste drygt 120 sidor. Inte alls lika bra som extremt högt och otroligt nära. Pretentiös, tråkig. Kändes meningslöst att fortsätta.

Visst behärskar Safran språket, dock.

Emma Nordenberg

2011-10-06

Jg tycker allt Jonathan skriver är fantastiskt, även om denna inte är lika stark som extremt högt och otroligt nära så är den värd sin femma tycker jag. Jonathans berättelser om sig själv och Alex är skriva med distans och humor, och berättelserna om Brod och Yankel är fruktansvärt vackra.

Emma Hortlund

2011-08-25

En mycket märklig bok. Speciell på många sätt. Jag läste den på engelska och i början tyckte jag att det var ganska svårt och började tvivla på mina engelskakunskaper. Sedan förstod jag att vissa delar är "skrivna" av en ukrainsk kille vars engelskspråkliga begränsningar gör att han använder engelskan på ett helt eget sätt. När jag väl kom in i sättet boken är skriven på så är jag glad att jag läste den på engelska. Jag har svårt att föreställa mig att den språkmässigt gör sig lika bra på svenska.

Boken handlar om när författaren Jonathan åker till Ukraina för att hitta en kvinna som hjälpte hans farfar att fly från Nazister. Med på resa är den ukrainska tolken Alex och hans farfar som chaufför, och deras hund.

Boken växlar mellan tre olika "delar". Delar som Alex skriver där han berättar om letandet efter kvinnan. Delar om staden som de letar efter och folket som bodde där i slutet av 1700-talet. Och brev som Alex skriver till Jonathan där de diskuterar vad de har skrivit hittills.

Victoria Wu

2010-08-08

Försökte läsa den, men la ner den med en sur smak i munnen ungefär vid sidan sju. Den är säkert bra, men jag H A T A R när författare är så egenkära att de dyker upp som karaktärer i sina egna böcker, speciellt om det är en undanflykt för att göda sitt ego.

Linnea H

2010-03-08

Jag var inte så förtjust i "Jonathans delar" av boken, om Trachimbrod och dess historia, de var lite väl putslustiga och utstuderade för min smak. Men kunde man annat än bli förälskad i Alexander Perchov? Man börjar med att skratta hysteriskt åt honom och hans berättarstil, och i slutet av boken kunde jag inte hålla tårarna borta. Man tror man har honom utlistad från början, en enkel, omedvetet komisk figur, men sedan växer han och blir djupare och varmare och klokare allt ju längre boken går. Och i slutet inser man att det är han snarare än Jonathan som är den verklige berättaren. Mycket listigt av herr författaren!

Magnus Tengdahl

2010-02-04

Nja... Inte i närheten av "Extremely close...". Trots det fantastisk när den är som bäst och väldigt långsam mellanåt.

Lotta Berling

2009-12-30

Har inte lyckats ta mig igenom den här, sugs helt enkelt inte in i berättelsen och får ingen lust att läsa vidare. Kanske någon annan gång? Tänkte i alla fall ge Extremt högt... en chans när jag får tillfälle.

Emmie Haraldsson

2009-10-04

Lite rörig men när man väl listat ut vem som är vem i berättelsen är den underbar! Annorlunda och underhållande på hög nivå!

Emma Utter

2009-09-28

Allt är upplyst är en bok jag starkt rekomenderar till de läsare som tycker om lte tokfundigheter och burlesk humor i kombination med en sorglig och djupbottnad historia om krig, vänskap, kärlek och svek. Jag fann berättelsen vara helt underbar! Den är poetisk, rolig, spännande och gripande men samtidigt väldigt lättläst. Må så vara att boken är lite ojämn, men bitvis vill jag påstå att den är rent mästerlig! En solklar fyra.

Camilla Forssén

2009-05-13

Vilken annorlunda bok. Det gäller att hänga med både i kapitlen och i språket. Men hysteriskt rolig bitvis och djupt tragisk bitvis.
Sammantaget en 4:a i betyg.

//Camilla