Evas öga

Fossum, Karin

| 1998

''Ett nytt stjärnskott på deckarhimlen.'' N A ''Spännande och medryckande från första sidan...'' Y A ''Håller läsaren på spänn igenom hela boken.'' N S ''Kronprinsessa till Anne Holt och skriver betydligt bättre än sin mer kända kollega.'' Elle En kall aprildag upptäcker Eva Magnus och hennes lilla dotter en död man flytande i älven. Men Eva ringer inte till polisen, hon försöker istället skräckslagen förtränga synen av den döde. Varför? När polisen hittar mannen, som blivit knivhuggen till döds, hamnar utredningen på kriminalkommissarie Konrad Sejers bord. Han håller samtidigt på att nysta upp ett mord på en prostituerad som bara skedde några dagar tidigare.Snart ser Sejer flera samband mellan morden. Bland annat återkommer ett namn -- Eva Magnus.''Väldigt spännande historia... Dristar man sig till en jämförelse med Minette Walters så populära böcker kan man konstatera att Fossums mordgåta...

2017-06-05

Jag brukar gilla Karin Fossum, men det här är långt ifrån hennes bästa bok. Intrigen är seg som sirap, spänningen ganska låg och dessutom finner jag karaktärerna tråkiga och ointressanta.
Mitt betyg blir, en svag 2:a!

guidegirl

2016-12-21

Jag läste Älskade Poona för flera år sedan och kommer ihåg att jag var helt fast i den.

Anna Jensen

2016-10-22

Annorlunda roman/deckare/kärlekshistoria.

2016-03-21

Jag lyssnade nyligen om den här boken och kan konstatera att den var nästan bättre så här en andra gång. Mycket spännande, välskriven och realistisk på många plan. Dessutom med en väldigt bra uppläsning i form av Lil Terselius! Stark 5:a! Kan varmt rekommenderas!

Lina Evegård

2014-07-05

Nästan en femma! Ett intressant mord som håller nyfikenheten uppe genom hela boken. Fossum har verkligen lyckats skildra en relation på ett synnerligen skarpt och nyanserat sätt.

Glada Gunvor

2013-10-07

Boken är klart bättre när man gav den en ny chans. Riktigt spännande och välskriven faktiskt. Kan rekommenderas. Betyg: 4. Lil Terselius är en bättre uppläsare än vad jag först trodde. Hon gjorde boken riktigt bra. Betyg: 3+.

Anna Collin

2013-10-03

Det var ganska länge sedan jag läste denna men den gjorde ett starkt intryck på mig. Vackert och tragiskt, Fossum när hon är som bäst.

Maritha .

2013-07-20

Tog sin tid att läsa trots det tunna formatet, lite småtråkig på något vis så den blev liggande medan jag läste annat emellan. Men ändå godkänd historia och bra sommarläsning antar jag. :)

2013-06-03

Jag älskade den här boken. Väldigt spännande. Vill läsa mer av Karin Fossum!

Helena Rasmusson

2013-05-13

Tråkig, märklig och väldigt spretig historia. Många lösa trådar i slutet! Inget jag rekommenderar!

Veronika Selstam

2013-02-02

Sägs vara en deckare men är en kärlekshistoria. Länge sedan jag läste den men kan inte glömma den

Lina Josefsson

2012-06-29

Så längesen jag läste den( säker 10 år!) men minns allt väldigt väl.

Förutsägbar men väl värd fint betyg eftersom detta var Karin Fossums debut.!

Jäääättespännande, och slutar inte som man trott.....

2011-09-12

Helt ok att lyssna till i bilen. Inte en av Fossums bättre men jag gillar hennes sätt att skriva psykologiska thrillers. Tillfällig spänning som gav avkoppling för stunden men inte mer

2011-06-12

Lite annorlunda berättelse som är ganska rolig. Dock vet jag inte om det är det som är meningen. Kändes lite gammalmodig och hemtrevlig. Varvas med mörka tankar och livsfilosofi.

Monika Häägg

2011-02-19

En riktigt spännande deckare. Deckare skall ju vara spännande men många är det inte, tyvärr. Nyfiken på fler av Karin Fossum.

På svenska Den som fruktar vargen

Sofia Åkerberg

2010-10-24

Polisen kallas till Vitemon där ett fruktansvärt illa tilltygat kvinnolik har hittats. Man hittar inga ledtrådar till vem hon kan vara, det enda som går att utläsa är att hon inte var norska och knappt ens det. Samhället Elvestad belägras av både journalister och poliser och spekulationerna om vem det skulle kunna vara som gjort något sådant löper vilda. Att det skulle vara någon från byn är ju otänkbart, det måste ha varit något ”utifrån”. Men om man har sett något konstigt ska man då rapportera det till polisen även om det kan innebära tråkigheter för någon man känner?

Samtidigt sitter Gunder Jomann i sitt ensamma hus på Blindevejen och väntar på sin älskade Poona som tycks ha blivit fördröjd på vägen från Mumbai…

Det tog mig ett bra tag att komma fram till Karin Fossum, trots att jag länge tycker mig ha hört just Älskade Poona höjas till skyarna och trots att jag läser en hel del deckare. Det är bara att vara tacksam för att jag äntligen kom fram för det här var riktigt, riktigt bra.

Fossums språk (eller åtminstone översättningen av det) är inget märkvärdigt, inga stora poetiska utsvävningar utan ekonomiskt och måttfullt och det handlar mer om vad hon låter sitt språk uttrycka. För Älskade Poona handlar om så mycket mer än ett kvinnomord, det är kärlek, förlust, besatthet, rädsla och begär. Man sugs in i Poonas tragiska öde trots att tempot snarare är stillsamt än andlöst rafflande. Här är vi väldigt långt från hetsiga biljakter och seriemördande nazister och det gör mig ingenting.

Även karaktärerna glöder mer än de brinner, men det är en stark glöd. Den sävlige Gunders kärlek till både Poona och systern Marie är trygg och därmed också så mycket mer hjärtskärande. Polisen Konrad Sejers funderingar och spekulationer är både insiktsfulla och fantasirika. Konrad är faktiskt en befriande och, i deckarsammanhang, ovanligt vanlig person. Han är inte kroniskt deprimerad eller relationshämmad, missbrukar inga droger och konsumerar varken obskyr jazz eller findricka (Famous Grouse räknas inte hit).

Framförallt Fossums skildring av den relation som genom ett förhörssamtal skapas mellan misstänkt och förhörsledare liknar inte något jag stött på tidigare. Det är inget mindre än mästerligt.

Lyckligtvis noterar jag att mitt lokala bibliotek tycks ha återstoden av Fossums produktion, så en norsk läsorgie torde vara nära förestående.

Kerstin Elofsson

2010-09-19

annorlunda deckare med så många olika människoöden det var min första Fossum men nu ska jag kasta mej över nästa

Majjakarin Karlsson

2010-08-19

Sträckläste och grät ett flertal gånger

Karin Löfstrand

2010-08-12

Semestern 2010: Lämnar inga stora intryck med trevligt läsning ändå.

Lotta Norén

2010-02-12

Någon mer som trodde att sista kapitlet saknades?

Jonna Österlund

2009-12-04

Tragiskt och välskrivet. Den stannade kvar länge...

M W

2009-12-01

Anna Hallqvist

2009-10-13

Det är verkligen både kärlek och mord - allt i ett.
Verkligt bra bok - och jag tycker synd om denne lille man, Gunder, som äntligen fått finna lyckan och så rycks den brutalt bort bara. Jag känner med honom.

Johanna Andréasson

2009-09-06

Läst boken på svenska, 'Evas öga'.