Evas bok

CD-bok Uppläsare: Marie Richardson För mer än 25 år sedan debuterade Marianne Fredriksson med Evas bok som snart sagt varenda kvinna och många män i Sverige läste. Den berättade om mänsklighetens ursprung enligt Bibeln, om Adam och Eva och deras söner på ett sätt som vi aldrig tidigare hade mött. Nu kommer Evas bok på nytt, den här gången som ljudbok. Eva vandrar tillbaka till paradiset. Hon är djupt bedrövad och förblindad av ilska och sorg. Den ene av hennes söner har just dödat den andre och hon måste följa sina egna spår bakåt för att kunna förstå vad som egentligen hände. Men i Eden ter sig de människor hon växt upp tillsammans med som vildar, bortom ont och gott, utan begränsningar och utan tidsuppfattning. Själv pendlar Eva mellan de olika världarna, den mytiska och den moderna förnuftsstyrda. Adam och Eva är fängslande gestalter i den stora myten om människan....

2020-05-01

Fredriksson tillhör mina favoritförfattare. Evas bok är som vanligt välskriven och har ett budskap men den engagerar mig inte. lite av en besvikelse.

2017-08-15

Marianne Fredriksson är och förblir en av mina absolut favoritförfattare. Jag har läst ett flertal av hennes böcker som har varit rent fantastiska. Med det sagt, så tycker jag inte att Evas bok tillhör hennes bättre romaner. Välskriven, absolut. Men den tilltalar mig inget vidare. Nej, hennes samtidsromaner: Blindgång, Flyttfåglar och Skilda verkligheter har varit betydligt bättre än denna.
Bra uppläsning av Marie Richardson däremot!
Mitt slutbetyg blir tyvärr endast, en 2:a!

Emma

2015-07-23

Vad som slår mig är att Evas bok påminner väldigt mycket om Grottbjörnens folk, och den tyckte jag ju hemskt mycket om... Det här är som en liten lightversion ungefär. Om när människan förlorade förmågan att leva i nuet, istället mindes och tänkte på framtiden, de andra var primitivare men "Vad är det de äger som jag har förlorat?". En bok lätt att fastna i. En del intressanta tankar, även om att vara man/kvinna. Men inget direkt som väckte nya funderingar i mig, kanske för någon annan?

F Sjölid

2013-08-05

Eva är tydligen Satans dotter. Adam är bara ett objekt för Eva, som hon inte förstår sig på. O. s. v. Jag förstår bokens budskap, och även om det inte faller mig i smaken, så är boken skickligt skriven.

Peter F

2011-06-19

Uppföljarna till "Evas bok" håller inte samma klass.

Peter F

2011-06-19

Sommaren 2006 läste jag sju böcker av Marianne Fredriksson. Jag började med "Evas bok" som jag läste första gången 1984. Då gillade jag hennes sätt att ta sig an myten. Idag läste jag Evas vandring som en bild för psykoterapin; hon går tillbaka till barndomens landskap för att se hur det verkligen var.

Lady Flanders

2009-06-19

Mäktade iofs bara med ett par sidor av smörjan.