Europa blues

Dahl, Arne

| 2001

En kylig vårmorgon görs ett makabert fynd bland rovdjuren på Skansen. En liten flicka blir skjuten på väg från ett födelsedagskalas. Åtta öststatskvinnor försvinner spårlöst från en flyktingförläggning i Stockholms södra förorter. Runt, runt i tunnelbanenätet åker en nittioårig professor i sällskap med döden. En mobiltelefon ringer i en avsliten hand på ett tunnelbanespår. Och för kriminalkommisarie Jan-Olov Hultin börjar tiden bete sig underligt. Europa Blues är den fjärde fristående kriminalromanen i sviten om Paul Hjelm och A-gruppen. Det är en thriller av internationellt snitt som karvar sig in i den europeiska samtiden med sylvass egg. "För säkerhets skull läser jag om en av Sjöwall/Wahlöös klassiska polisromaner från 70-talet och kollar att det stämmer. Jo, faktiskt: den anonyme Arne Dahl är lika bra, kanske ännu bättre, med fylligare personteckningar, vassare satir och...

2021-06-15

Gillar Arne Dahls böcker om A gruppen. Härliga omaka karaktärer och med en skönt underliggande humor. Det är välskrivet men intrigen i denna bok är lite väl otrolig.

Cecilia Sollenby

2015-11-16

Arne Dahls bästa hittills! Europa blues är hans fjärde bok om A-gruppen. Den får en mycket spännande vändning som tar oss tillbaka till Andra världskriget och dess fasor.

Rasmusmatte .

2013-05-30

Rörig..gillade den inte

O

Olga Lund

2013-03-05

Den här är nog min favorit bland Dahls deckare. Det är något med hans sätt att skriva som gör att jag sväljer även den mest otroliga handlingen utan att knysta.

Jessica Nilsson

2013-01-03

Gillar verkligen Arne Dahls böcker. Han har en speciell stil. Klurig

2012-03-13

Det här är så bra och Arne Dahl (pseudonym för Jan Arnald) klättrar snabbt uppåt på listan över favoritförfattare. Hans berättande passar mig verkligen perfekt.

Samtidigt som texten dryper av ironi och klyschorna haglar, så är han djuplodande och hans rättvisepatos lyser tydligt igenom. Ibland kommer det ett litet textstycke som man bara måste stanna upp för att läsa igen och fundera över. Läs mer http://bokslut.blogspot.com/2012/03/europa-blues-av-arne-dahl.html

Karin Lundberg

2011-03-13

Gillar skarpt! En av Arne Dahls bättre.

Mia Dahlstrand

2010-07-14

2010-07-14
Fjärde boken om A-gruppen. Spännande och samtidigt samhällskritiskt.

Andreas Bjereke

2010-02-12

håller med föregående talare angående ett sammanträffande för mycket, men i övrigt en helt okej deckare. läsvärd.

Henrik R.

2009-08-05

Vore det inte för ett sammanträffande för mycket så skulle nog betyget blivit en femma.