Eunuckens gåta

Jason Goodwin

| 2007

Den första spännande och underhållande boken i en ny serie om Yashim, detektiven från Istanbul. Året är 1836 och det Osmanska riket står inför en rad reformer. Som en maktdemonstration har krigsgeneralen beslutat att visa upp sina nya trupper för sultanen i en parad. Samtidigt har fyra officerare spårlöst försvunnit, varav en hittas spektakulärt avrättad i en soppkittel. I sultanens harem hittas dessutom en av hans konkubiner strypt. Morden hotar att rubba balansen i det Osmanska riket. Eunucken Yashim sätts att lösa fallet och han har tio dagar på sig innan den stora paraden ska gå av stapeln. Spåren leder tillbaka i det Osmanska rikets tumultartade historia; till sultatens forna elitförband, Janistjarerna, som tidigare varit kärnan i den turkiska hären. Men efter att de under de sista hundra åren ägnat sig mer åt politiskt intrigspel, krossades truppen. Samtliga sägs ha blivit avrättade,...

Jan Banan

2020-03-19

Lite originell är den väl trots allt, men absolut inget för mig.
Trots en lysande inläsning av Jacob Nordenson kan jag inte förmå mig själv att hålla fokus genom boken, utan faller ifrån med jämna mellanrum och tänker på annat.

Annika Winning

2014-01-20

Jag gillade verkligen miljöerna, jättekul när man precis varit i Istanbul.Annars skulle jag nog ha nöjt mig med en trea.

Klinga

2013-12-11

Jag hade det på känn när jag köpte boken på loppis, men något fick mig att ge den en chans. Till en början är den underhållande i någon slags vuxen Ture Sventon-anda. De korta kapitlen bildar en slags berättelse men efter halva boken blir det för mycket av fördomar i rafflande tempo och till slut kan jag inte hålla reda på alla personer och stulna smycken och dolkar och...jag orkar inte de sista 30 sidorna. Vill inte ens veta vem som gjorde det.

Stefan J

2013-03-03

En annorlunda hjälte/detektiv kan man konstatera. Inte minst utvikningar i form av Yashims matlagning ger "krydda" år berättelsen.

Anna Nyman

2012-06-18

Hög mysfaktor. Gör sitt jobb utan att sätta stora spår.

Rama Pujara

2011-07-17

En intressant deckare som ger en historisk skildring av den osmanska riket. Helt klart intressant!

Göran Persson

2011-02-04