Eugen Kallmanns ögon

Nesser, Håkan

| 2016

Året är 1995. Spelplats: en högstadieskola i staden K- i det inre av Norrland. Huvudrollsinnehavare: ett antal elever, ett par lärare, en kurator. Samt den nyligen avlidne lektorn i svenska ? Eugen Kallmann. Vem var han egentligen? Hur står det till med utredningen av hans död?Det är en tid av främlingsfientlighet. Det ritas skeva hakkors på skolans väggar. Det skrivs hotbrev. I en skrivbordslåda hittar någon lektor Kallmanns efterlämnade dagböcker.

Kristina Kex

2021-08-16

Mycket festligt och intressant språk! Lite för lång.

Lars B.

2020-10-04

Välskriven som vanligt, även om jag tycker han slarvar bort slutet lite grann. I ljudboksversionen är upplägget med en manlig och en kvinnlig uppläsare lyckat! I vanlig ordning överanvänder Nesser "i alla händelser". Uttrycket sätts som vanligt i munnen på alla och envar, gammal som ung, hög som låg och så har han gjort i princip alla sina romaner. Börjar tro att det är en gimmick, för han har ju ett sådant glimrande språkbruk i övrigt.

M E

2019-01-06

Litteraturmässigt mycket bra.

Kristina Carlsson

2018-10-11

Underhållande bok som bara blev bättre ju längre in i romanen man kom. Varje kapitel berättas av olika personer och det är ett upplägg som jag oftast gillar. Innehållet blir bättre och intressantare när det skildras genom olika personers ögon, tycker jag. Boken utspelar sig i en högstadieskola i norra Sverige där en lite udda men populär lärare plötsligt har avlidit. En olyckshändelse eller inte? Detta tyckte jag lät som ett lite trist innehåll innan jag läste boken, men med facit i hand var det en riktigt bra bok, man lärde känna de olika personerna och det gick absolut inte att gissa upplösningen på slutet.

Helena Rasmusson

2018-04-08

Gillar verkligen Nesser! Han har alltid bra språk & en bra historia! Denna är bra, men lite för seg för ett högre betyg!

2018-02-19

Lysande skriven, men slutet tar lite udden av hela vägen dit. Tekniken att låta flera huvudpersoner växla som berättare är skickligt genomförd även om man ibland får kolla tillbaka för att se vem det är som har jag-rollen. Till slut blir det ändå ett "jaså, var det så". Att läsa Nesser kanske kräver att vägen dit uppskattas mest.

Annika Wahlström

2017-07-10

Börjar mycket bra, men sedan är det tyvärr alltför långa stycken då det inte händer något intressant.

Berit Lindahl

MaPa

2016-12-29

Marc Moore

2016-12-12

En njutning från första sidan som jag inte vill ska ta slut. En typisk Nesser, finurliga formuleringar i en historia som långsamt nystas upp och där allt knyts ihop i slutet.

Tomas Karlsson

2016-11-25

Lite svårplacerad på betygskalan, trivsam läsning vägen igenom, men känslan av fullträff saknas ändå när sista sidan är avverkad.

Sanna S

2016-11-03

Jag tycka om Nessers böcker. Men vad den här var tråkig. Och språket! Det är som att det var skrivet på 1930-talet. Ung som gammal pratar lika gammalmodigt. Orkade inte läsa klart.

2016-09-16

Älskar hans språk och finurlighet.

Jan Svensson

2016-09-02

Alltid en fröjd att läsa Nesser även om denna inte är en av hans bästa. Lite för lång och ändå så kommer slutet lite plötsligt. Men jag väntar redan på hans nästa bok.

Eva Jacobson

2016-08-29

Boken blev bra på sid 507. Stod och stampade på samma ställe.

2016-08-14

Det är verkligen en klassisk Nesser, så som Nesser ska vara enligt mig. Inte flummig som Elva dagar i Berlin men ändå lite lagom konstigt sådär.

2016-08-08

Jag har inte läst så mycket av Håkan Nesser förut. Varför vet jag egentligen inte. Letade i min blogg, och kom fram till att jag har nog bara läst tre böcker av honom tidigare, och det var för nästan tio år sedan. Här är länkar till mina recensioner av dom tre böckerna:

Länk till Det grovmaskiga nätet.

Länk till Och Piccadilly Cirkus ligger inte i Kumla.

Länk till Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö.

Men efter att ha läst den här boken, Eugen Kallmanns ögon, så ska jag verkligen ta och läsa fler böcker av Håkan Nesser. För det här tyckte jag var en mycket, mycket bra bok. Men om det är en kriminalroman eller en roman, det vet jag inte. Kanske ett drama med spänningsinslag.

Men boken är fantastiskt skriven, och även om den är tjock, och ibland går i ett lite långsamt tempo, så fångas jag in i boken och i spänningen hela tiden, och jag hade svårt att lägga den ifrån mig.

Helt oförutsägbar var den, i alla fall för mig. Jag hade inte en aning om hur boken skulle fortlöpa och sen sluta.

Man får följa olika personer i kapitlen, och ibland se situationer från olika håll. Och boken utspelar sig till största delen för drygt tjugo år sedan, 1995, men även ännu längre tillbaka.

Rekommenderar varmt boken, som för mig var en stor läsupplevelse.