Ett tal till min systers bröllop

Skugge, Linda

| 2006

Sylvia och Karl Svensson bor i Stockholms innerstad. Hon tar hand om deras två små barn och försöker få lite tid över till att skriva sina frilansartiklar och att förbereda sin systers bröllop. Han är en uppburen skådespelare på Dramaten. Sylvia vill att Karl ska ta mer ansvar för barnen, men han väljer karriären och åker till New York på gästspel med sin uppsättning av Fröken Julie. Sylvia Plath och Ted Hughes var gifta i slutet av 50-talet. Både ville bli författare. Hon tog hand om de två små barnen, tvättade deras små babykoftor, bakade pajer och var en god hustru. Hon renskrev hans dikter och var hans sekreterare och agent. Han skrev poesi och blev en berömd och älskad författare. Hon tog sitt liv en kall vinterdag i London 1963. Sylvia och Sylvia är ett slags systrar. Trots att de lever i olika tider och aldrig har träffats så känner sig Sylvia Svensson närmare Sylvia Plath...

Ellinor Sonesson

2023-11-02

Bra och rolig bok. Jag relaterade mycket till livet med småbarn. Vissa saker i boken störde mig, men överlag var den bra.

Angela Alvarez

2011-09-13

Linda Skugge borde slutat skriva som tjugoåring - när den där ogenomtänkta tonårsfrenetiska aggressionen dog så dog också den enda lilla tillstymmelse till charm som Skugge haft.

cecilia martinsson

2010-07-15

Jo, några gånger skrattar jag till. Trots att det är en tjatig, upprepande bok som saknar driv. Tog mig igenom hela, men några sidor hade räckt. Hade nog funkat bättre som halvsideskrönika i Mama eller liknande.

2010-01-04

Läste några sidor i en kvarglömd (slängd) bok på t-banan. Lät "boken" ligga kvar på sätet.

Maria Lundin

2009-09-24

OMG!! Den är så jobbig och gnällig! Har du läst en sida så har du läst 100... Lat man, kräksjuka barn, trasig bil, egoistisk syster... Vardagstragik som man mår dåligt av.

Johanna Falkered

2009-07-01

Annorlunda från Linda men det gör hon lika bra ändå!