Ett svenskt geni

Lagercrantz, David

| 2001

Björn Johansson

2010-06-20

Aj aj aj! Den här boken hade jag sett fram emot att läsa. Men efter en rejäl kraftansträngning för att komma igenom boken, är jag ordentligt besviken. Först som sist ska sägas att jag var väl påläst i ämnet innan jag började läsa. Jag visste i förväg vem Håkan Lans är och vad han har råkat ut för. Men trots detta kände jag mig hjälplöst förlorad och utspelad redan halvvägs. Detta är en i grunden en ytterst komplex och intrikat historia som sannerligen behöver den rätta berättaren för att bli uppskattad. David Lagercrantz lyckas inte få mig engagerad i Håkan Lans öde, helt enkelt därför att jag aldrig känner mig invigd och upplyst. Historien vänder sig uteslutande till redan invigda branchfolk. Man bör i förväg känna till patentprocesser och hur spelet mellan jättarna fungerar. Allt känns mycket förvirrande och konstigt. Alldeles för invecklat och intrikat. Nej, jag får väl vänta till den 31 juli då Håkan Lans är Sommar-pratare i P1. Jag vill nog hellre höra hans egna ord. För hans öde är trots allt extremt intressant och skrämmande.

Sofia Åkerberg

2010-04-22

Synnerligen intressant, men mer som en teknik- och teknikjuridikhistoria än en renodlad biografi. Lite, lite får vi stifta bekantskap med personen Håkan Lans men det är allt det lilla. Men det kanske är sådant som är känsligt när biografiobjektet och de flesta i hans närhet fortfarande lever?

Jag hade gärna velat höra mer från fru Inga (som enligt registret föräras hela sex omnämnanden på drygt 250 sidor) – hur är det egentligen att leva med en person som uppenbarligen försvinner in i sig själv långa stunder och då är totalt okontaktbar för omvärlden? En person som ibland beter sig minst sagt märkligt och tycks inbilla sig både det ena och det andra, motiverat eller ej. Hade hon hellre velat ha en vanlig jäkla ingenjör än en briljant uppfinnare som slåss mot sjöfarts- och datorindustrins jättar? Och hur är det med den adopterade dottern -- även henne är det minimalt med information om?

Eftersom boken är tematiskt upplagd primärt kring Lans stora innovationer, datorfärggrafiken och navigeringssystemet, och inte minst alla juridiska turer kring dessa är det dessutom ibland lite svårt att hålla kolla på kronologin, är man vid pass 1995 eller 2005? Men, som sagt, mycket läsvärt om en av Sveriges skarpaste hjärnor.

säkert egentligen bättre, men den var fruktansvärt tråkig större delen av tiden.