Ett stulet liv

Jaycee Dugard

Jaycee Lee Dugard kidnappades på väg till skolbussen i juni 1991, inom synhåll från hemmet i South Lake Tahoe i Kalifornien. Bortförandet skedde mitt framför ögonen på hennes styvfar som förtvivlat försökte cykla ifatt bilen som Jaycee tvingats in i. Detta var den mardrömslika inledningen på ett försvinnande och en gåta som skulle som skulle förbli olöst i 18 år. I augusti 2009 klev Jaycee Dugard och hennes två döttrar tillsammans med en man vid namn Phillip Craig Garrido in på kontoret hos en övervakare i Kalifornien. Deras underliga beteende väckte misstankar, som så småningom ledde fram till det ofattbara avslöjandet: att det var den sedan 18 år försvunna Jaycee som dykt upp på kontoret. Jaycee Dugards egen historia, som hon skriver själv, liknar en sorts ond, modern folksaga - det fasansfulla är att den är alldeles sann.

Nina Gustafsson

2016-10-15

Jaycee Dugards egen berättelse om sin kidnappning är hemsk att läsa. Ofattbart att man kan vara så stark även om hela ens liv blivit kapat. Av förklarliga skäl är texten lite barnslig men temat otroligt berörande.

Satu Koivukangas

2014-11-03

Läste ej hela boken då jag tyckte den var alldeles för hemsk att läsa. Vad hon har blivit utsatt för.

Lars B.

2014-07-19

Det ofattbara i att kidnappas som elvaåring och hållas fången i arton år beskriver Dugard på ett rättframt och värdigt sätt. Om att genomlida övergrepp, föda sin förövares barn, skapa mening i tillvaron och gå vidare. Starkt!

Kristina Simar

2012-10-02

Jag minns när nyheterna tog upp denna hemska händelse om Jaycees kidnappning. Att läsa boken var en jobbig upplevelse. Det går inte att föreställa sig hur denna stackars flicka lidit i hela arton år. Att en frihetsberövning är fruktansvärt kan jag förstå. Men hur var hennes känslor och den rädsla hon måste känt att svårt att själv känna. Hur orkade hon? Att bli våldtagen gång på gång från elva årsålder och föda sitt första barn som bara fjorton år. Jag måste erkänna att jag mådde dåligt av att bara tänka på vad som hände Jaycee. Jag blev ibland så illa berörd att jag var tvungen att lägga undan boken under långa stunder. Boken är skriven med så mycket känslor, karaktärerna och miljöerna är suveränt beskrivna. Alla som tycker om att läsa sanna och dramatiska böcker, måste bara läsa denna. Hur svår den än är att bearbeta.

Inger Mårtenson

2011-12-07

Ännu en bok om att bli kidnappad. Mycket detaljerat skildrat nästan smärtsamt. Intressant psykologi.