Ett stulet liv

Ekberg, Anna

Uganda år 2000. Rebekka och hennes mamma är på väg till sjukhuset, föraren är stressad eftersom Rebekka håller på att föda. Hon är endast sjutton år gammal, uppvuxen i Danmark och befinner sig i landet enbart på grund av faderns arbete på ambassaden. Plötsligt gör bilen framför dem en kraftig inbromsning och de kraschar rakt in i den. När Rebekka återfår medvetandet har hon förlorat allt, både sitt barn och sin mamma. Sjutton år senare arbetar Rebekka som mäklare i Jylland. Hon har precis fått livet på rätt köl, när nästa svårighet drabbar henne. Cancer. En aggressiv, livshotande. Den enda chans hon har att överleva är en benmärgstransplantation från en passande donator. Som ensambarn med en död mor är fadern hennes enda chans. När faderns celler inte matchar raseras allt. Inte nog med det, hennes far tvingas också erkänna sitt livs största svek. Rebekkas barn dog inte den där hemska dagen,...

Skrämmande, fängslande & spännande!

villa-freja.se

2019-09-01

En hemsk och brutal berättelse, som jag dock tycker saknar det känslomässiga djupet.

Detta är författarnas tredje bok. Anna Ekberg är en pseudonym för två män. Denna bok gör mig lite kluven, ibland vill jag hylla den och ibland så känner bara helt ok. Boken är välskriven med bra språk som flyter på bra. Det händer mycket i boken, det är positivt. Boken är skrämmande, otäck, tragisk och sorglig i sin berättelse. Från Rebekkas liv med sjukdom och hur hon förlorar sin mamma och dit barn., till hennes sökande efter dottern som lever i fattigdom i Afrika med hemlöshet, barnsoldater och sexuella övergrepp. Nu när jag sitter här och reflekterar över boken så känner jag att boken var stark och den kommer sitta kvar länge hos mig.

Otroligt spännande. Och hemsk, äcklig, sorglig, tragisk och aktuell. Dock är det något som skaver: tycker att alla afrikanska män klumpas ihop och framställs negativt och stereotypa. Storyn är osannolik och orimlig och - tycker jag - förminskande av sexuella övergrepp. Författaren består av två män, vilket jag inte visste när jag lånade boken, men får känslan av att den biten hade framställts mer känslomässig om boken skrivits av en kvinna.

2019-07-08

”Ett stulet liv” av Anna Ekberg är författarens tredje bok. Boken handlar om Rebekka som råkar ut för en bilolycka som sjuttonåring där hon förlorar sin mamma och sitt ofödda barn. 17 år senare får hon en cancerdiagnos och enda chansen att överleva är att få en benmärgstransplantation av en passande donator. Pappan matchar inte men avslöjar att hennes barn inte dog i olyckan utan lämnades bort. Rebekka lämnar allt för att försöka hitta sin dotter. Lever hon? Rebekka kastas in i en farlig värld när hon söker sin dotter.

Boken är en skrämmande thriller som för oss till Afrika där det finns mycket fattigdom, barnsoldater men även en dröm om att fly till något bättre! Boken är spännande, tyvärr väldigt aktuell och mitt mammajag vill skaka om Rebekkas pappa för att han ljög. Att han utsatte sin dotter och barnbarn för detta. Boken är välskriven och har ett högt tempo. ”Ett stulet liv” är en bok som väcker många tankar och känslor. Den väcker ilska, sorg, medkänsla och frustration. Det är en bra bok, en väldigt bra bok.

👍👍👍👍👍