Ett spöke i klassen

Melin, Mårten

| 2016

Vår lärare Klara stängde dörren. Alla är visst här, sa hon. Då flög dörren upp. Alla tittade bort mot den. Där var ingen. Jag kände en vindpust. Och det luktade instängt. Plötsligt ramlade Matilda av stolen! Aj! skrek hon när hon ramlade på rumpan. Jag tittade på henne. Sedan tittade jag på Matildas stol bredvid mig. Nu satt Maj där! Och log mot mig. Mitt hjärta slog genast fortare. Hej, sa hon. Jag sa ju att jag skulle börja idag. Jag blev bara lite sen. Nu har det blivit dags för Maj att börja skolan. Hon har hittat sitt antagningsbesked från 1973 och vill gärna gå i samma klass som Nila. Fast Nila känner sig lite osäker på om det är en så bra idé. Visst är Maj rolig att vara med men hur ska det gå att ha ett spöke i klassen?

Maj skulle börja i en ny klass. Alla tycker att hon är konstig,för att ute det är vinter och hon har ingen jacka på sig och hon fryser inte heller. En grej som ingen vet förutom hennes bästa vän Nila är att Maj är ett spöke.

bra var lite spännande hur det skulle gå. läs den om ni gillar lite spännande böcker

4A, Vidhögeskolan

2021-09-24

Jag tyckte att den var spännande men inte tillräckligt.

Den var ganska bra

Den är bra för att Nilla blir vän med ett spöke. Och spöket är taskig mot dom som varit dum mot Nilla förut. Jag rekommenderar andra att läsa den.

Den här boken handlar om Nila. Hon har gått i skolan i två dagar när Maj börjar i klassen. Maj kan bli osynlig och kan hoppa in i andras kroppar. Det blir mycket tokigheter när hon hoppar in i frökens kropp.
Jag tycker att den är bra för att den är spännande och lite rolig!
jag rekommenderar denna boken så mycket. Tuva

4A, Vidhögeskolan

2021-09-16

jag tyckte boken var spännande och jätte bra

Det är bra bok och den här inte så mycket tekst. Den handlar om två bästa vänner.

Vi har läst del 1-5 av serien Spöksystrar. Böckerna handlar om Nila som precis ska börja i sin nya skola, vilket inte går helt smärtfritt. På vägen till skolan lär hon känna den något udda Maj som sitter på muren vid kyrkogården.
Maj visar sig vara ett spöke - och en riktigt bra kompis! Flickorna blir bästa kompisar och även klasskompisar tack vare en rektor som inkluderar Maj och inte accepterar någon mobbning - bara för Maj råkar vara död!
Författaren väver samman vardagsnära händelser som vi alla känner igen från vår skolgång - samtidigt som spöket Maj sätter sprak på berättelsen med övernaturliga bus och äventyr. De två delarna skapar ett bra budskap kring vänskap samtidigt som böckerna är riktigt roliga att läsa.
Böckerna har korta kapitel och känns som bra lättlästa böcker när det är dags att börja läsa kapitelböcker på egen hand. Vi högläste dom högt under en kväll vilket också fungerade bra.
Illustrationerna är riktigt fina, speciellt omslagen som verkligen lockar barnet till att slå upp böckerna.
Bland klasskompisarna på skolan finns en mångfald av barn med namn från olika kulturer i böckerna. Av de aktiva karaktärerna i böckerna är en klar majoritet tjejer/kvinnor med en mängd olika personligheter och sätt att vara på. Skoj!
Trevliga och läsvärda böcker!

👍

Så ska Maj, Flickan från kyrkogården, börja skolan, och Nila är nervös.
Maj blir väl mottagen av fröken Klara, men de andra barnen är mer skeptiska, speciellt
Matilda.
Fast Maj gillar inte matte och då hittar hon på dumheter. Då blir rektor Sonja inkopplad men där blir det inte som de tänkt sig. Del 2 i serien om Spöksystrar bjuder på lite överraskningar. Lättsam och lagom spännande.