Ett spöke som barnvakt

Melin, Mårten

| 2023

? Är du rädd för spöken? frågade Maj.? Ja, sa Lilo med tunn röst.? Det behöver du inte vara, sa jag. Här finns inga spöken.Maj tittade lite surt på mig. Just det, nu när hon var här fanns det ju ett spöke!Kompisarna Nila och Maj är tillbaka i en ny del i den spännande och roliga serien Spöksystrar. Det är helg och kompisarna ska sitta barnvakt. Men femåriga Lilo är rädd för både mörkret och spöken. Det sista de vill är att skrämma Lilo. Hur ska de klara det här utan att avslöja att Maj är ett spöke? Snart visar det sig dessutom att hon inte är det enda ... Det spökar faktiskt på riktigt i huset!

Philip 10 år;
Det finns ganska många böcker om Spöksystrar. Ett spöke som barnvakt är nummer 13 men man kan läsa den utan att ha läst de andra böckerna.

Jag gillar Spöksystrar. Det är lagom långa kapitel. Större text så böckerna är lättlästa. Det finns många bilder i böckerna och de är ganska roliga och lite spännande. I Ett spöke som barnvakt ska Maj och Nila vara barnvakter till Lill. Lill är rädd för mörkret och spöken och det är lite roligt. Det bor också fler spöken i Lilos hus. Maj säger till Lill att det inte finns några spöken och det tycker jag är jättekul.

AC (mamma);
Philip läste mest själv men fick ibland läsa högt.

Spöksystrar är en charmig och fin serie lättlästa böcker med fina svartvita illustrationer. Rekommenderar varmt serien och håller med Philip om att Ett spöke som barnvakt är rolig.