Ett sötare blod : Om hälsoeffekterna av ett sekel med socker

Fernholm, Ann

| 2012

Med kolesterolet i fokus har forskare gett oss kostråd: dra ner på fettet. Mindre fett i maten skulle också göra oss smalare. Men det har blivit precis tvärt om. En epidemi av fetma och diabetes har drabbat stora delar av världen. I Ett sötare blod granskar vetenskapsjournalisten Ann Fernholm historien bakom våra kostråd. Hon ger en ny bild: socker höjer dina blodsocker. Det triggar en inflammation som påverkar hela din kropp: hjärta, hjärna, blodådror och muskler. Aldrig tidigare har mänskligheten ätit så mycket socker som nu. Boken Ett sötare blod visar hur snabba kolhydrater kan påverka allt från nyföddas vikt till tidpunkten för puberteten, möjligheter att bli gravid och risken för cancer. Det är en lättläst berättelse om hur din hälsa påverkas av vad du äter. Spännande som en thriller och lättillgänglig även för den som inte har vetenskaplig skolning. Malin Nordgren, Dagens Nyheter...

Erica S

2017-05-29

en mycket bra bok. det är så det ligger till i sverige dessutom. folks hälsor hade varit bättre om de dära sockret inte fanns där ut med skiten

Ingela Johansson

2016-12-19

En bok som berättar mer om sockrets påverkan på kropp och knopp. Får åtminstone mig att se över intaget av socker. Full med fakta och källhänvisningar som gör att jag kan fördjupa mig ännu mer om jag vill

Åsa Carlsson

2016-05-05

Vetenskap och forskningsresultat kring kost och hälsa framfört på ett sätt som alla kan förstå. Kunskap som ingen borde undanhållas, alla skulle ha rätt att få kännedom om detta, varför hymla om den allt sötare kostens stora skada för vår hälsa? Mitt bokomdöme: http://ibokhyllan.blogspot.se/2016/04/ett-sotare-blod-om-halsoeffekterna-av.html

Nicklas Karlsson

2016-05-02

En riktig ögonöppnare, rekomenderas varmt till alla som är intresserade av kost och hälsa.

Marita Ryen

2015-03-15

Jag kommer definitivt minska socker, vetemjöl och kolhydrater i min matlagning/kost efter att ha läst denna bok. Rekommenderas!

2015-01-10

Intressant, bra och full av viktig information som alla borde läsa. Speciellt föräldrar. Ta ansvar och ät/servera bättre mat.

Kim M. Kimselius

2014-12-02

Efter att ha läst den här boken vill jag aldrig mer äta något sött. Ändå trycker sötsuget på dagen efter och hjärnan försöker förtränga allt det jag har läst, men nej, jag går inte på det. Det här är en mycket upplysande, välskriven bok om faran med att äta mycket socker. Inte bara det att man blir tjock, det finns så många andra nackdelar med socker; synen försämras, man kan få diabetes, demens och mycket, mycket annat. En bok jag verkligen tycker du ska läsa!

Kim M. Kimselius

2014-12-02

Viveca Eriksson

2013-10-24

Skulle önska att alla som fortfarande tror att fett och inte socker/kolhydrater är boven i vår ökande fetma och ohälsa att läsa denna boken

Anki Vincent

2013-08-02

Mkt intressant men jag tycket den var så fullmatad med information så jag läste aldrig ut den, ska göra ett nytt försök senare.

Ethel Åslund

2013-02-08

En genomgång av effekter av högt blodsocker och insulin på vår kropp, på kolesterol och tillväxthormon, och vidare på sjukdomar och annat oönskat som acne, cancer, hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes, barns födelsevikt, ibs, diverse värk, närsynthet, grå starr, alzheimer etc. Författaren har tittat på forskning och pratat med forskare.
Boken är lättläst utan att vara larvig. Jag sträckläste. Och jag ska rekommendera den till alla jag kommer åt.

Tarja Ahlgrén

2012-09-08

Ann Fernholm dyker rakt ner i den så infekterade kostdebatten med den här boken. Hon ifrågasätter kolesterolråden, anklagar Livsmedelsverkets kostexperter för kolhydratlobbyism och efterlyser varningstexter på allt som innehåller socker. "Socker dödar!"
Och Fernholm lyckas till synes punktera många av de forskningsrön som brukar åberopas av LCHF-motståndare. Är fett och höga kolesterolhalter verkligen så farligt? Är viktnedgång verkligen det effektivaste sättet att få ner blodsockret?
De lärde lär fortsätta att tvista, och bland oss dödliga vinner lågkolhydrat-dieterna fler och fler anhängare.