Ett oslagbart gäng

Skugge, Linda

Skolterminen börjar motigt för tioåriga Vendela. Inte nog med att hockeyspelarna fått alla träningstider i ishallen, vilket gör att konståkarna måste börja träna i grannkommunen, Vendela måste dessutom ofta passa sina småsyskon för att hennes mamma behöver vila. Till slut läggs mamma in på sjukhus. Då finns Saga och Sasha, Vendelas bästa vänner, där för henne. Men de tre saknar Jasmine. Varför svarar hon varken på Snap eller sms? Beror det på att Jasmine har bytt träningsgrupp, och inte längre har tid för sitt gamla kompisgäng längre? Var världens bästa iskompisar inte värt något alls för Jasmine? Konståkarna måste nu åka jättelångt för att få träna, trots att det är fruktansvärt orättvist. Iskompisarna tänker inte bara acceptera den orättvisan! Iskompisar är en lättläst och härlig serie om vänskap, om att stötta varandra och om att stå upp emot vuxenvärlden som inte alltid lyssnar eller...

Fjord Roder

2021-11-17

väldigt bra. Tydliga händelser och väldigt roliga händelser

Detta är tredje boken i serien ”Iskompisar” där vi får följa ett kompisgäng som tränar konståkning och deras utmaningar i vardagen.
I denna bok får vi följa Vendela i kompisgänget lite extra. Hennes mamma mår riktigt dåligt under sin graviditet. Då Vendelas pappa veckopendlar till Norge så är det Vendela som får ta ett alltför stort ansvar över sina två småsyskon under veckorna.
Utöver Vendelas bekymmer så är bokens stora problem att konståkarna fått veta att kommunen valt att satsa på hockeyspelarna. Detta resulterar i att konståkarna kommer få börja träna i grannkommunens ishall istället.
Kompisgänget tycker detta är fruktansvärt orättvist. Men vad kan de egentligen göra åt det?

Ett genomgående drag i serien ”Iskompisar” är stark vänskap och ett gäng tjejer (och en kille) som verkligen lyfter varandra och ställer upp för varandra. I denna bok får vi också följa när även en sådan vänskap kan fyllas med osäkerhet när livet förändras. Vill Jasmine som tränar med äldre tjejer verkligen vara bästis med Vendela längre?
Vi får också följa Vendelas tankar kring att känna sig otillräcklig trots att hon försöker sitt bästa.

Böckerna är en serie kring konståkning, så för konståkare är böckerna förmodligen mitt i prick. Men även för vår familj som inte har någon kontakt med konståkning är böckerna bra. Böckerna skildrar vänskap, lojalitet och olika sociala sammanhang på ett väldigt fint och träffsäkert sätt. Iskompisar-serien kan verkligen läsas som en förebild om hur man kan vara en schysst kompis.

Skugge har verkligen skrivit en bok för sin målgrupp där hon också skriver in populärkultur som gör att böckerna känns extra aktuella för barnen som läser.
En rolig twist som förmodligen uppskattas av målgruppen är att det finns små uppslag med recept och pysselbeskrivningar från kompisarnas aktiviteter som läsaren får ta del av och kan testa, roligt!