Ett opassande jobb för en kvinna

James, P. D.

| 1981

Sonen till en känd vetenskapsman lämnar sina studier för att bli trädgårdsarbetare. Samtidigt avstår han från ett stort arv. En dag hittas han död...Uppläsare: Katarina EwerlöfSpeltid ca 12 tim

2013-10-05

Ger upp efter 2 timmar! Katarina Ewerlöf läser ganska bra, men herregud en sån tråkig och seg bok!

Emma Lundahl

2012-11-01

Lysande deckare!

Pia Stendahl

2012-05-16

Ett opassande jobb för en kvinna är ingen ny bok. Vad jag förstår gavs den ut på svenska för första gången 1972 men den har aldrig givits ut som ljudbok tidigare. Visst märks åldern på boken emellan åt men det ger snarare boken en viss charm än att det stör.

Boken är i det stora hela en typisk brittisk deckare, av pussel-karaktär. Jag gillar att läsa pusseldeckare med jämna mellanrum (det får inte bli för många bara). Den här boken ger mig faktiskt precis det jag vill ha i en pusseldeckare. Boken har intressanta och lite speciella karaktärer, fantastiska miljöer och utflykterna till Cambridge bidrar verkligen till en riktigt brittisk känsla och slutligen många ledtrådar och en twist.

Det är lite annorlunda med en så ung huvudkaraktär i en pusseldeckare. Cordelia är endast strax över 20 och hennes ungdom och brist på livserfarenhet speglar sig i utredningsarbetet men också hennes envishet och djärvhet.

Vad jag förstår finns det ytterligare en bok av P.D. James som handlar om Cordelia, Skallen under huden. Jag hoppas att även den kommer att komma ut som ljudbok. Jag vill givetvis veta hur det går för Cordelia och hennes detektivbyrå.

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.

Intr m en annan detktiv än Dalgliesh, denna gång en ung kvinna