Ett gonblicks verk

Paulrud, Anders

| 2003

Det går så fort, det är ett ögonblicks verk men hela hans liv tar en annan riktning. Axel växer upp i Karlskrona på 30-talet, helst hålls han hos grannfamiljen i Paradisköket. När hans far dör fattar han ett beslut: han ska emigrera till Amerika. Men när det gäller vågar han inte. Han tar sig till Köpenhamn och där blir han kvar. Han hyr rum hos en tio år äldre kvinna, Line, och de finner varandra och lever ett gott liv tillsammans. Inte ens den tyska ockupationen och en vanmäktig protest mot naziväldet från Axels sida kan skilja dem åt. Men långsamt växer insikten fram att han måste återvända till Karlskrona och göra upp med sitt förflutna. Ett ögonblicks verk är en uppväxtskildring, ett familjedrama och en...

2011-08-09

Mums fr Paulruds bcker! De fngar mig frn frsta rad! Denna bok handlar om tv brder, deras far och deras grannar (som ox r som den ene broderns frldrar) och deras son... Fr mig blir det tydligt att frldrar inte alltid behver vara de biologiska frldrarna, det ska mycket mer till fr att ses som frldrar... Inget sensatiuonellt i den tanken, det skulle nog de flesta hlla med om... Det r vl snarare Paulruds frmga att lyfta fram det p ett sdant stt att det blir tydligt utan att skriva oss p nsan om vad han menar... Jag gillart!! Sen fr man flja huvudpersonen genom ngra r, mtet med hans lskade och livet med densamma, men ox tervndandet till de som str honom nrmast och den som vnt honom ryggen!

Magnus Nilsson

2011-06-27

Boken handlar om Axel som fds samtidigt som hans mamma dr. Uppvxten i sin familj (broder och far) prglas av otrygghet, kyla och hat. Att aldrig f duga och att aldrig accepteras vad n man gr. Bokens brja utspelar sig p familjegrden i Blekinge skrgrd som ligger strax utanfr Karlskrona. Axel som hela tiden frringas finner sin trygghet hos grannarna men har nd en knsla av att aldrig f duga och accepteras. Knslan med att aldrig duga i faderns och broderns gon fr Axel bra genom hela livet. Axel blir ivgkrd frn grden och hans vandring brjar med tankar p Amerika. I Kpenhamn finnar han sin krlek och trygga famn. Axel kommer hem tv gnger till sin uppvxtgrd.
Boken r mycket lsvrd och titeln Ett gonblicks verk ger nr man lst boken en betydligt djupare innebrd som lsaren kommer att upptcka. Boken strcker sig ver ett skande frn en trasig barndom till att finna sin krlek, att finna acceptans och knslan av att duga men ven vnskapens betydelse. Boken utspelar sig under 2,a vrldskriget. Jag gillar Paulruds sprk och sttet han beskriver miljer och knslor. Paulrud var fr mig en ny bekantskap och en trevlig sdan

Christian Rydberg

2010-06-20

P Salt, en av Karlskronas hundratals ar, kan vindarna vara det allra friskaste, men ocks helvetiskt bitande. Axel fds d modern dr. Han r ett onskat barn. Med avstamp i barndomen blir hela berttelsen en kamp om frstelse, en skr balansgng mellan vrme och kyla, krlek och avsky, mellan smuts och blomster. Doften frn nyfernissade btar intill Karlskronas bryggor, vernaturliga grsmattor i Ronneby Brunnspark. Ett barns skande efter tillhrighet och en ung mans flykt. Insikten i att det r hos bstisen Dane, farbror Pelle och tant Linnea p andra sidan hcken som han har sitt hem, medan hans egentliga familj - den re fadern och svartsynte brodern utgr ett tomrum av ingenting - ett hus i skugga fyllt av sur lukt och kyla. Ingrott matfett. En vajande flaggstng kan aldrig ensam skapa lycka. En dag fr det vara nog. Axel pbrjar sin resa. En id om Amerika och en varm lgenhet i Kpenhamn. Trettiotalets dimmiga ovisshet och ett stundande vrldskrig. Oron p de danska gatorna och lugnet i Lines nrhet.
Ett gonblicks verk r en generationsroman fr allas hylla. Ett historiskt dokument av hg klass och inte minst en Karlskronaskildring utan motsvarighet. Hr handlar det om pulserande knslor och sanslsa vindar. Ngot lngt bortom sentimentaliteten. Jag ppnade boken med nyfikenhet, frmst grundad i att frfattaren var son av samma stad som jag. Ngra dagar senare slr jag igen densamma, fylld av det berikande vlbehag som bara en smktande, episk roman kan frambringa. Paulruds frfattarskap r lngt mer n en lokal angelgenhet och hans allt frtidiga bortgng r en stor frlust fr berttarkonsten.

Av: Christian Rydberg kesson

Merja A

2010-04-20

Axel r moderls och blir illa behandlad hemma.
Hos grannarna, bsta vnnen och hans krleksfulla frldrar finner har stunder av familjelycka. Olov, storebrodern visar Axel p porten s fort deras far r begravd.
Det blir i Danmark han bostter sig och finnner krleken hos den tio r ldre Line.
Bara tv gnger kommer Axel att beska sin forna hemstad Karlskrona.
" Ett gonblicks verk"r skriven p vackert sprk och skildrar krleken mellan Axel och Line p ett
oerhrt fint stt.

Merja A

2010-04-20

En stark berttelse som tar tankarna i ansprk lngt efter att boken r avslutad.
Krleken mellan Axel och Line beskrivs p ett vldigt gripande och vackert stt.

Karin D

2009-06-22

Ett gonblicks verk r en sdan dr bok som jag redan nu vet att jag kommer att bra med mig lnge och fundera ver.

Den hade s mnga dimensioner - tragisk uppvxt, krlek, kriget, fina miljer, vnskap, lgner - som var och en hade kunnat bra en roman, men nu fr man dem sammansatta till en riktig lsupplevelse. Jag tar ocks med mig hur mycket det kan betyda att ngon vuxen orkar se ett negligerat barn.

Det var frsta boken jag lste av Paulrud och jag har nu hga frvntningar p ngra till.