Ett ögonblicks verk

Paulrud, Anders

| 2003

Det går så fort, det är ett ögonblicks verk men hela hans liv tar en annan riktning. Axel växer upp i Karlskrona på 30-talet, helst hålls han hos grannfamiljen i Paradisköket. När hans far dör fattar han ett beslut: han ska emigrera till Amerika. Men när det gäller vågar han inte. Han tar sig till Köpenhamn och där blir han kvar. Han hyr rum hos en tio år äldre kvinna, Line, och de finner varandra och lever ett gott liv tillsammans. Inte ens den tyska ockupationen och en vanmäktig protest mot naziväldet från Axels sida kan skilja dem åt. Men långsamt växer insikten fram att han måste återvända till Karlskrona och göra upp med sitt förflutna. Ett ögonblicks verk är en uppväxtskildring, ett familjedrama och en...

Maria Klamas

2011-08-09

Mums för Paulruds böcker! De fångar mig från första rad! Denna bok handlar om två bröder, deras far och deras grannar (som oxå är som den ene broderns föräldrar) och deras son... För mig blir det tydligt att föräldrar inte alltid behöver vara de biologiska föräldrarna, det ska mycket mer till för att ses som föräldrar... Inget sensatiuonellt i den tanken, det skulle nog de flesta hålla med om... Det är väl snarare Paulruds förmåga att lyfta fram det på ett sådant sätt att det blir tydligt utan att skriva oss på näsan om vad han menar... Jag gillart!! Sen får man följa huvudpersonen genom några år, mötet med hans älskade och livet med densamma, men oxå återvändandet till de som står honom närmast och den som vänt honom ryggen!

Magnus Nilsson

2011-06-27

Boken handlar om Axel som föds samtidigt som hans mamma dör. Uppväxten i sin familj (broder och far) präglas av otrygghet, kyla och hat. Att aldrig få duga och att aldrig accepteras vad än man gör. Bokens börja utspelar sig på familjegården i Blekinge skärgård som ligger strax utanför Karlskrona. Axel som hela tiden förringas finner sin trygghet hos grannarna men har ändå en känsla av att aldrig få duga och accepteras. Känslan med att aldrig duga i faderns och broderns ögon får Axel bära genom hela livet. Axel blir ivägkörd från gården och hans vandring börjar med tankar på Amerika. I Köpenhamn finnar han sin kärlek och trygga famn. Axel kommer hem två gånger till sin uppväxtgård.
Boken är mycket läsvärd och titeln ”Ett ögonblicks verk” ger när man läst boken en betydligt djupare innebörd som läsaren kommer att upptäcka. Boken sträcker sig över ett sökande från en trasig barndom till att finna sin kärlek, att finna acceptans och känslan av att duga men även vänskapens betydelse. Boken utspelar sig under 2,a världskriget. Jag gillar Paulruds språk och sättet han beskriver miljöer och känslor. Paulrud var för mig en ny bekantskap och en trevlig sådan

Christian Rydberg

2010-06-20

På Saltö, en av Karlskronas hundratals öar, kan vindarna vara det allra friskaste, men också helvetiskt bitande. Axel föds då modern dör. Han är ett oönskat barn. Med avstamp i barndomen blir hela berättelsen en kamp om förståelse, en skör balansgång mellan värme och kyla, kärlek och avsky, mellan smuts och blomster. Doften från nyfernissade båtar intill Karlskronas bryggor, övernaturliga gräsmattor i Ronneby Brunnspark. Ett barns sökande efter tillhörighet och en ung mans flykt. Insikten i att det är hos bästisen Dane, farbror Pelle och tant Linnea på andra sidan häcken som han har sitt hem, medan hans egentliga familj - den råe fadern och svartsynte brodern utgör ett tomrum av ingenting - ett hus i skugga fyllt av sur lukt och kyla. Ingrott matfett. En vajande flaggstång kan aldrig ensam skapa lycka. En dag får det vara nog. Axel påbörjar sin resa. En idé om Amerika och en varm lägenhet i Köpenhamn. Trettiotalets dimmiga ovisshet och ett stundande världskrig. Oron på de danska gatorna och lugnet i Lines närhet.
Ett ögonblicks verk är en generationsroman för allas hylla. Ett historiskt dokument av hög klass och inte minst en Karlskronaskildring utan motsvarighet. Här handlar det om pulserande känslor och sanslösa vindar. Något långt bortom sentimentaliteten. Jag öppnade boken med nyfikenhet, främst grundad i att författaren var son av samma stad som jag. Några dagar senare slår jag igen densamma, fylld av det berikande välbehag som bara en smäktande, episk roman kan frambringa. Paulruds författarskap är långt mer än en lokal angelägenhet och hans allt förtidiga bortgång är en stor förlust för berättarkonsten.

Av: Christian Rydberg Åkesson

Merja A

2010-04-20

Axel är moderlös och blir illa behandlad hemma.
Hos grannarna, bästa vännen och hans kärleksfulla föräldrar finner har stunder av familjelycka. Olov, storebrodern visar Axel på porten så fort deras far är begravd.
Det blir i Danmark han bosätter sig och finnner kärleken hos den tio år äldre Line.
Bara två gånger kommer Axel att besöka sin forna hemstad Karlskrona.
" Ett ögonblicks verk"är skriven på vackert språk och skildrar kärleken mellan Axel och Line på ett
oerhört fint sätt.

Merja A

2010-04-20

En stark berättelse som tar tankarna i anspråk långt efter att boken är avslutad.
Kärleken mellan Axel och Line beskrivs på ett väldigt gripande och vackert sätt.

Karin D

2009-06-22

Ett ögonblicks verk är en sådan där bok som jag redan nu vet att jag kommer att bära med mig länge och fundera över.

Den hade så många dimensioner - tragisk uppväxt, kärlek, kriget, fina miljöer, vänskap, lögner - som var och en hade kunnat bära en roman, men nu får man dem sammansatta till en riktig läsupplevelse. Jag tar också med mig hur mycket det kan betyda att någon vuxen orkar se ett negligerat barn.

Det var första boken jag läste av Paulrud och jag har nu höga förväntningar på några till.