Ett öga rött

Khemiri, Jonas Hassen

| 2004

Uppläsare Hamadi Khemiri Denna roman utspelas i huvudet på Halim, i hans dröm- och tankevärld, en värld präglad av förvirring och tankeskärpa i lika delar, av längtan, ömhet och en vilja att hitta ett mål i livet. En berättelse på bruten svenska, rytmisk och komisk, grammatiskt självsvåldig men mänskligt mitt i prick. Halim är en ung högstadiekille som gått vilse i en fundamentalistisk idévärld. Han ska återupprätta blattarnas heder, men kommer underfund med att det inte alltid är riktigt så enkelt som han tror. Halim bor ensam med sin pappa på Söder. Han har flyttat in från Skärholmen, delvis för att fadern vill fly undan de smärtsamma minnena av sin hustrus sjukdom och död, delvis för att Halim ska få se något annat än ett förortstorg. Men Halim tycker att fadern börjat tappa skärpan och tron, blivit en svikare. Halim drömmer om att bli en sorts superblatte ? en tankesultan...

eva karlsson

2022-06-20

Lite svårt i början att komma in i förortsspråket men sedan är det strålande läsning.

Safira Blom

2020-12-06

Nicklas Björk

2019-07-05

Jag ska börja med det som är bra med boken och det är dess språk. Jonas Hassen Khemiri, som var 25 år gammal när han skrev boken, har lyckats med att få mig att tro att det är en 15-årig pojke som håller i författarpennan, vilket Khemiri ska en eloge för. Det ironiska är att det som är styrkan med ETT ÖGA RÖTT är också dess svaghet, då jag inte förstår vad som sägs pga av all slang.

En annan nackdel är bokens huvudperson, Halim. Halim är ett rasistisk och homofobisk barn med nedvärderande kvinnosyn som både gör narr av andra människors samt även snor, vilket också gör honom till en tjuv.

Hat är ett starkt ord, men det är vad jag känner för Halim. Jag hatar honom och känner ingen sympati. Hans pappa däremot är en mer intressantare karaktär som jag bryr mig om.

En tredje sak som jag avskyr med boken är att det inte finns någon poäng. Halim utvecklas inte som person, utan är samma negativa barn vid bokens avslut som han var när boken började. Han tar inte med sig någon viktig lärdom, utan han är exakt samma karaktär genom hela boken.

ETT ÖGA RÖTT har fått fina priser samt lovord från både publik och kritiker. Jag erkänner att boken är unik pga av sitt språk, men jag har svårt att se vad som gör den så bra.

Det blir lägsta betyg till ETT ÖGA RÖTT, då boken väcker mer irritation hos mig än underhållning. Språket gör att det är svårt att följa med vad som händer, huvudpersonen är fruktansvärd och den stereotypiska synen på svenska skolan gör mig trött. Jag kan gladligen visa Khemiri att det finns otroligt många duktiga pedagoger i skolan som brinner för alla barn och som sliter för att ge dem en god pedagogisk utbildning.

Bokdjungeln

2019-03-07

Att jag inte hade läst/lyssnat på denna bok innan är för mig ett mysterium. Den är riktigt bra! Uppläsaren Hamadi Khemiri har en härlig inlevelse och boken blir därför mer levande. Språket är långt ifrån den korrekta svenska som annars brukar fylla böcker, men eftersom författaren har gjort ett medvetet val med detta så blir boken ännu bättre.
Jag kan tänka mig att många unga kan känna igen sig i huvudkaraktärens letande i vem han är. Han har utländskpåbrå men är född i Sverige. Samhället ser honom på ett sätt och han känner sig på ett. Vart hör han hemma? Boken är både rolig och sorglig, och även om den har många år på nacken så är den fortfarande aktuell och jag tycker absolut att den borde läsas av alla gymnasieelever i Sverige!

2019-01-15

Jag störs svårt av det jobbiga i att läsa en hel bok med denna bakvända svenska. Säkert en både bra, rolig och viktig berättelse om en ung invandrarpojkes funderingar men jag kan inte låta bli att dra en lättnadens suck när slutraderna infinner sig.

Bokslukerskan

2018-08-12

Betyg: 4/5
Unik, skarp och charmig!
Med ett säreget språk och en underhållande berättarteknik höll den mig i ett stadigt grepp.
Liknar inget jag tidigare läst.
En tragikomisk nutidsskildring av en blattes förvirrade tonårshjärna i ett land och en framtid som behöver erövras.
På hans vis...
•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
Halim kommer att bli Sveriges mäktigaste revolutionsblatte!
Han är en tankesultan som har genomskådat allt och alla; integrationsplanen, de intellektuella, gudarna och t.o.m sin egen pappa.
•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
Jag skrattar högt, många gånger.
Halim’s ilskna filosofier och det där ständiga rättfärdigandet av sitt eget lumpna beteende är snillrikt.
Vem har bränt papayaböcker, samlat smuggelartiklar, fixat parabolantenner, bildat andra blattar i integrationsplanen, skrivit eviga filosofier och knäckt politiker som löpande band?
Svaret är enkelt:
Om inte Halim - INGEN!

Ulla-Britt Wiking

2015-10-20

En annorlunda och mycket läsvärt bok.

Lotta Karlsson

2015-05-12

stark trea, tänkvärd och viktig.

Henning Klasén

2014-09-08

Skickligt skriven och bra driv. Förortssvenskan skapade en ny 'inre röst' när jag läste, gjorde det lättare att glida in i huvudpersonens värld. Saknar en 'poäng' eller upplösning med boken, därav en trea.

Bengt Girvall

2013-11-20

Fantastisk författare med sitt egna språk! Väl insatt och bra skildrare av tiden!

Christer Ahlinder

2013-11-16

Intressant o lite småkul med Rinkebysvenska.

Mathilda Flood

2013-10-14

Ovan att läsa, en riktig kulturkrock men jag gillade det

Nina Nyström

2013-08-25

Inte min kopp te bara.

Lars Willfors

2013-07-31

Okej historia, mycket intressant manipulation av språket.

D

David H

2013-04-04

Som ljudbok var den faktiskt rätt skön. Språket fungerar och är härligt nyskapande på sina håll. Humor och värme kombinerat med inspel i integrationsdebatten. I ljuset av Jonas artikel #bästaBeatrice var denna bok extra intressant.

Victoria Antonsson

2013-02-25

Förstod aldrig vad författaren ville säga med boken. Jag störde mig mest på språket, huvudkaraktären och det omogna filosoferandet. Överskattad.

Ing-Marie Haglund

2012-10-05

Underbar inläsning och nästan för bra för att lyssna på under en långkörning i bilen.

rätt ok.

Håkan Lindgren

2012-06-11

Svårt att förstå charmen med dålig svenska...

Eva Sonesson

2012-03-12

Gillar inte språkmelodin

Frida Gustavsson

2012-01-23

Jobbigt språk.

Mary G

2011-08-17

Bland det mest nyskapande jag har läst. Den träffade mig som en knytnäve i magen när jag läste den och jag kunde inte lägga ifrån mig den.

Jorl Vandrar

2011-07-28

Så mycket främmande och så mycket jagsjälv. Uppskattar stoltheten och formatet.

Peter F

2011-06-19

Säkert lättare att lyssna på än att själv läsa.
Ljudbok inläst av Hamadi Khemeri.
Lyssnade september 2006.

Kenneth Olausson

2011-06-19

"Fett överreklamerad" tror jag tankesultanen himself skulle ha sagt om han tvingats läsa sin egen bok. Som typisk svenne hittar jag inget i en bok skriven på ett slags rinkebysvenska. Något vill väl Khemiri förmedla med att valt just den formen. Vad detta kan vara förblir dock omöjligt att se och uppfatta

Josefine Ejebjörk

2011-05-31

Tankesultanen Halim får en att känna varje känsla han har inom sig. Det är en underbar bok som lätt förflyttar en in i en annan värld, långt från den jag växte upp i.
Som så många gånger förrut så är boken mycket bättre än filmen.

Anna Renström

2011-03-26

Gillar Khemiri! Gillar Alby, gillar att det är nåt annorlunda. Kul med talspråklighet som utmanar :)

Elin Stenblom

2011-03-23

Uppfriskande att läsa en författare som har ett mycket säreget men flytande språk! Bra driv i historien som även lämnar mig med en del tankar.

Pia Ekeroth

2011-03-19

På ren Skånska det sämsta mög jag försökt läsa

Annicka Olsson

2011-01-05

En mycket annorlunda bok .Ge den en chans,den överraskade mig

Jenny Li

2011-01-03

Jag har alltid lagt ifrån mig böcker skrivna på "dialekt" eller andra avarter av svenska - men den här fick jag vackert fortsätta läsa, eftersom den var obligatorisk kursbok. Men det är jag glad att jag gjorde - den var riktigt, riktigt bra. Handlingen möjligen lite tunn - den har inte någon klar och dramatiskt uppbyggd händelseutveckling, utan är mer ett personporträtt av en komplicerad ung kille och hans tankar. Sen gillade jag Khemiris eget gästspel i boken - mycket snyggt! :-)

Elisabeth E

2010-12-23

Montecore var mycket bättre. Jag vet inte ens om jag förstod den här riktigt men den blev mycket bättre mot slutet.

Sanna Colin

2010-07-29

Underbar! Vilket språk!

Johanna Lundin

2010-05-31

Lyssnade på den för jag klarade inte av att läsa boken. Åh vad jag tyckte om den.

Tove Holmgren

2010-05-16

Filmen var bra, boken var magisk. Läs den!

Angela Alvarez

2010-05-05

Jag föll inte för den "autentiska" stilistiken; gillade inte karaktärerna, kände mig fullkomligt oberörd av intrigen.

Mikaela86

2010-03-07

En bok vi läste via skolan, en bra inblick i att vara en invandrare i Sverige. Jag hade inga problem med språket, det gjorde bara boken mer levande för en som läsare att sätta sig in i Halims liv!

Maria Edström

2009-08-18

Åter igen. Språket. Olidligt.

Robert Larsson

2009-07-31

Tydligen en bok man älskar, eller hatar. Jag var som märks av betyget inte imponerad. En massa ord som staplas på varandra blir inte litteratur för mig.

Melissa Lindgren

2009-07-31

Khemiris sätt att använda språket är inspirerande!

Ulla Englund

2009-07-08

Fantastisk bok, jag kände mig som en invandrarpojke när jag läste den ordentligt. Men vid första försöket snubblade jag på språket. Skam den som ger sig och vilken läsupplevelse det blev

Sofia Åkerberg

2009-07-06

Jag lyssnade på den här boken och det kanske gjorde hela skillnaden för det var en väldigt bra inläsning. Trodde inte att jag skulle tycka om den och slangen tog emot till en början men när man väl hade vant sig kändes den engagerande och författarens förmåga att ta olika perspektiv och språk till handlingen stärkte den helt klart. Att huvudpersonen inte var odelat positiv tyckte jag också var en styrka med boken, han kändes väldigt mänsklig (och väldigt ung) i sin världssyn.

Johanna Falkered

2009-07-01

Pallar inte med slangen, ok att uttrycka sig så men för mig blev det bara för mycket.

Victoria G

2009-06-13

Osympatiska karraktärer som inte utvecklas. Jag gillade inte boken.