Ett ga rtt

Khemiri, Jonas Hassen

| 2003

Ett ga rtt r en viktig debut, inte bara fr att den fyller ett tomrum, utan fr att den bryter mot ngra av de frvntningar som genren vcker.? Ingrid Elam i Expressen ?vass och rolig? /?/ ?en god berttare och en stundtals mycket skarp observatr av det dr alltmer svrdefinierade begreppet som kallas Sverige? Annina Rabe i Svenska Dagbladet ?S stilsker r han att man snart njuter i fulla drag av sprkupptckterna som Halims brutna svenska tillter, av den frcka vigheten och humorn. Mer n en gng under lsningen skrattar jag hgt och ordentligt. Det r minor classic-varning p den hr utvecklingsromanen om en ung man i kris, den platsar p samma hylla som Leif Panduros Skit i traditionerna, JD Salingers Rddaren i nden och Emile Ajars Med livet framfr sig.? Maria Kchen i Upsala Nya Tidning Halim r en ung hgstadiekille som gtt vilse i en fundamentalistisk...

Ulla-Britt Wiking

2015-10-20

En annorlunda och mycket lsvrt bok.

Lotta Karlsson

2015-05-12

stark trea, tnkvrd och viktig.

Henning Klasn

2014-09-08

Skickligt skriven och bra driv. Frortssvenskan skapade en ny 'inre rst' nr jag lste, gjorde det lttare att glida in i huvudpersonens vrld. Saknar en 'pong' eller upplsning med boken, drav en trea.

Bengt Girvall

2013-11-20

Fantastisk frfattare med sitt egna sprk! Vl insatt och bra skildrare av tiden!

Christer Ahlinder

2013-11-16

Intressant o lite smkul med Rinkebysvenska.

Mathilda Flood

2013-10-14

Ovan att lsa, en riktig kulturkrock men jag gillade det

Nina Nystrm

2013-08-25

Inte min kopp te bara.

Lars Martinsson

2013-07-31

Okej historia, mycket intressant manipulation av sprket.

Ottilia Andersson

2013-06-09

En perfekt avvägning mellan komik och allvar. Ärlig, utmanande och tankeväckande. Språket lyfter boken till oanade höjder. Bjuder in till diskussion om språk och makt. Boken levde upp till mina förväntningar till hundra procent. Känns särskilt relevant för alla söderhipsters och verkligen något för språknörden. Är du ute efter spektakulär handling kanske den inte är något för dig.

David H

2013-04-04

Som ljudbok var den faktiskt rtt skn. Sprket fungerar och r hrligt nyskapande p sina hll. Humor och vrme kombinerat med inspel i integrationsdebatten. I ljuset av Jonas artikel #bstaBeatrice var denna bok extra intressant.

Stefan Antonsson

2013-02-25

P sitt vis intressant om hur en tonring upplever sin omvrld och sig sjlv. Vi som lsare fr tjuvkika in i huvudpersonens inre. Men jag tycker att boken saknar mening och den tar aldrig fart och kommer framfrallt inte ngonstans. Det den dremot gr r att frstrka den generaliserade blicken av invandrare/andra generationens svenska tonrskillars rykte.

Victoria Antonsson

2013-02-25

Frstod aldrig vad frfattaren ville sga med boken. Jag strde mig mest p sprket, huvudkaraktren och det omogna filosoferandet. verskattad.

Ing-Marie Haglund

2012-10-05

Underbar inlsning och nstan fr bra fr att lyssna p under en lngkrning i bilen.

rtt ok.

Thomas Sievert

2012-07-01

Det hr r klart Sveriges frmste frfattare just nu. Bara hur han leker med sprket r oerhrt, och s r hans bcker s himla varma.

Hkan Lindgren

2012-06-11

Svrt att frst charmen med dlig svenska...

Eva Sonesson

2012-03-12

Gillar inte sprkmelodin

Jobbigt sprk.

Simon S

2011-10-23

Hade kanske blivit en tva om inte sprket i boken knts s framtvingat, det var inget flyt i lsningen. Handlingen i boken var emellant helt ok, inget i min smak dock.

Mary G

2011-08-17

Bland det mest nyskapande jag har lst. Den trffade mig som en knytnve i magen nr jag lste den och jag kunde inte lgga ifrn mig den.

Jorl Vandrar

2011-07-28

S mycket frmmande och s mycket jagsjlv. Uppskattar stoltheten och formatet.

Peter F

2011-06-19

Skert lttare att lyssna p n att sjlv lsa.
Ljudbok inlst av Hamadi Khemeri.
Lyssnade september 2006.

Kenneth Olausson

2011-06-19

"Fett verreklamerad" tror jag tankesultanen himself skulle ha sagt om han tvingats lsa sin egen bok. Som typisk svenne hittar jag inget i en bok skriven p ett slags rinkebysvenska. Ngot vill vl Khemiri frmedla med att valt just den formen. Vad detta kan vara frblir dock omjligt att se och uppfatta

Josefine Ejebjrk

2011-05-31

Tankesultanen Halim fr en att knna varje knsla han har inom sig. Det r en underbar bok som ltt frflyttar en in i en annan vrld, lngt frn den jag vxte upp i.
Som s mnga gnger frrut s r boken mycket bttre n filmen.

Anna Renstrm

2011-03-26

Gillar Khemiri! Gillar Alby, gillar att det r nt annorlunda. Kul med talsprklighet som utmanar :)

Elin Stenblom

2011-03-23

Uppfriskande att lsa en frfattare som har ett mycket sreget men flytande sprk! Bra driv i historien som ven lmnar mig med en del tankar.

Pia Ekeroth

2011-03-19

P ren Sknska det smsta mg jag frskt lsa

Annicka Olsson

2011-01-05

En mycket annorlunda bok .Ge den en chans,den verraskade mig

Jenny Li

2011-01-03

Jag har alltid lagt ifrn mig bcker skrivna p "dialekt" eller andra avarter av svenska - men den hr fick jag vackert fortstta lsa, eftersom den var obligatorisk kursbok. Men det r jag glad att jag gjorde - den var riktigt, riktigt bra. Handlingen mjligen lite tunn - den har inte ngon klar och dramatiskt uppbyggd hndelseutveckling, utan r mer ett personportrtt av en komplicerad ung kille och hans tankar. Sen gillade jag Khemiris eget gstspel i boken - mycket snyggt! :-)

Elisabeth E

2010-12-23

Montecore var mycket bttre. Jag vet inte ens om jag frstod den hr riktigt men den blev mycket bttre mot slutet.

KR

2010-08-04

Nstan lika djup som "Berts dagbok".

Sanna Colin

2010-07-29

Underbar! Vilket sprk!

Johanna Lundin

2010-05-31

Lyssnade p den fr jag klarade inte av att lsa boken. h vad jag tyckte om den.

Tove Holmgren

2010-05-16

Filmen var bra, boken var magisk. Ls den!

Angela Alvarez

2010-05-05

Jag fll inte fr den "autentiska" stilistiken; gillade inte karaktrerna, knde mig fullkomligt oberrd av intrigen.

Mikaela Veijalainen

2010-03-07

En bok vi lste via skolan, en bra inblick i att vara en invandrare i Sverige. Jag hade inga problem med sprket, det gjorde bara boken mer levande fr en som lsare att stta sig in i Halims liv!

Maria Edstrm

2009-08-18

ter igen. Sprket. Olidligt.

Robert Larsson

2009-07-31

Tydligen en bok man lskar, eller hatar. Jag var som mrks av betyget inte imponerad. En massa ord som staplas p varandra blir inte litteratur fr mig.

Melissa Lindgren

2009-07-31

Khemiris stt att anvnda sprket r inspirerande!

Ulla Englund

2009-07-08

Fantastisk bok, jag knde mig som en invandrarpojke nr jag lste den ordentligt. Men vid frsta frsket snubblade jag p sprket. Skam den som ger sig och vilken lsupplevelse det blev

Sofia kerberg

2009-07-06

Jag lyssnade p den hr boken och det kanske gjorde hela skillnaden fr det var en vldigt bra inlsning. Trodde inte att jag skulle tycka om den och slangen tog emot till en brjan men nr man vl hade vant sig kndes den engagerande och frfattarens frmga att ta olika perspektiv och sprk till handlingen strkte den helt klart. Att huvudpersonen inte var odelat positiv tyckte jag ocks var en styrka med boken, han kndes vldigt mnsklig (och vldigt ung) i sin vrldssyn.

Johanna Falkered

2009-07-01

Pallar inte med slangen, ok att uttrycka sig s men fr mig blev det bara fr mycket.

Victoria G

2009-06-13

Osympatiska karraktrer som inte utvecklas. Jag gillade inte boken.