Ett öga rött

Khemiri, Jonas Hassen

| 2003

Ett öga rött är en viktig debut, inte bara för att den fyller ett tomrum, utan för att den bryter mot några av de förväntningar som genren väcker.? Ingrid Elam i Expressen ?vass och rolig? /?/ ?en god berättare och en stundtals mycket skarp observatör av det där alltmer svårdefinierade begreppet som kallas Sverige? Annina Rabe i Svenska Dagbladet ?Så stilsäker är han att man snart njuter i fulla drag av språkupptäckterna som Halims brutna svenska tillåter, av den fräcka vigheten och humorn. Mer än en gång under läsningen skrattar jag högt och ordentligt. Det är minor classic-varning på den här utvecklingsromanen om en ung man i kris, den platsar på samma hylla som Leif Panduros Skit i traditionerna, JD Salingers Räddaren i nöden och Emile Ajars Med livet framför sig.? Maria Küchen i Upsala Nya Tidning Halim är en ung högstadiekille som gått vilse i en fundamentalistisk...

Ulla-Britt Wiking

2015-10-20

En annorlunda och mycket läsvärt bok.

Lotta Karlsson

2015-05-12

stark trea, tänkvärd och viktig.

Henning Klasén

2014-09-08

Skickligt skriven och bra driv. Förortssvenskan skapade en ny 'inre röst' när jag läste, gjorde det lättare att glida in i huvudpersonens värld. Saknar en 'poäng' eller upplösning med boken, därav en trea.

Bengt Girvall

2013-11-20

Fantastisk författare med sitt egna språk! Väl insatt och bra skildrare av tiden!

Christer Ahlinder

2013-11-16

Intressant o lite småkul med Rinkebysvenska.

Mathilda Flood

2013-10-14

Ovan att läsa, en riktig kulturkrock men jag gillade det

Nina Nyström

2013-08-25

Inte min kopp te bara.

Lars Martinsson

2013-07-31

Okej historia, mycket intressant manipulation av språket.

Ottilia Andersson

2013-06-09

En perfekt avvägning mellan komik och allvar. Ärlig, utmanande och tankeväckande. Språket lyfter boken till oanade höjder. Bjuder in till diskussion om språk och makt. Boken levde upp till mina förväntningar till hundra procent. Känns särskilt relevant för alla söderhipsters och verkligen något för språknörden. Är du ute efter spektakulär handling kanske den inte är något för dig.

David H

2013-04-04

Som ljudbok var den faktiskt rätt skön. Språket fungerar och är härligt nyskapande på sina håll. Humor och värme kombinerat med inspel i integrationsdebatten. I ljuset av Jonas artikel #bästaBeatrice var denna bok extra intressant.

Stefan Antonsson

2013-02-25

På sitt vis intressant om hur en tonåring upplever sin omvärld och sig själv. Vi som läsare får tjuvkika in i huvudpersonens inre. Men jag tycker att boken saknar mening och den tar aldrig fart och kommer framförallt inte någonstans. Det den däremot gör är att förstärka den generaliserade blicken av invandrare/andra generationens svenska tonårskillars rykte.

Victoria Antonsson

2013-02-25

Förstod aldrig vad författaren ville säga med boken. Jag störde mig mest på språket, huvudkaraktären och det omogna filosoferandet. Överskattad.

Ing-Marie Haglund

2012-10-05

Underbar inläsning och nästan för bra för att lyssna på under en långkörning i bilen.

rätt ok.

Thomas Sievert

2012-07-01

Det här är klart Sveriges främste författare just nu. Bara hur han leker med språket är oerhört, och så är hans böcker så himla varma.

Håkan Lindgren

2012-06-11

Svårt att förstå charmen med dålig svenska...

Eva Sonesson

2012-03-12

Gillar inte språkmelodin

Jobbigt språk.

Simon S

2011-10-23

Hade kanske blivit en tvåa om inte språket i boken känts så framtvingat, det var inget flyt i läsningen. Handlingen i boken var emellanåt helt ok, inget i min smak dock.

Mary G

2011-08-17

Bland det mest nyskapande jag har läst. Den träffade mig som en knytnäve i magen när jag läste den och jag kunde inte lägga ifrån mig den.

Jorl Vandrar

2011-07-28

Så mycket främmande och så mycket jagsjälv. Uppskattar stoltheten och formatet.

Peter F

2011-06-19

Säkert lättare att lyssna på än att själv läsa.
Ljudbok inläst av Hamadi Khemeri.
Lyssnade september 2006.

Kenneth Olausson

2011-06-19

"Fett överreklamerad" tror jag tankesultanen himself skulle ha sagt om han tvingats läsa sin egen bok. Som typisk svenne hittar jag inget i en bok skriven på ett slags rinkebysvenska. Något vill väl Khemiri förmedla med att valt just den formen. Vad detta kan vara förblir dock omöjligt att se och uppfatta

Josefine Ejebjörk

2011-05-31

Tankesultanen Halim får en att känna varje känsla han har inom sig. Det är en underbar bok som lätt förflyttar en in i en annan värld, långt från den jag växte upp i.
Som så många gånger förrut så är boken mycket bättre än filmen.

Anna Renström

2011-03-26

Gillar Khemiri! Gillar Alby, gillar att det är nåt annorlunda. Kul med talspråklighet som utmanar :)

Elin Stenblom

2011-03-23

Uppfriskande att läsa en författare som har ett mycket säreget men flytande språk! Bra driv i historien som även lämnar mig med en del tankar.

Pia Ekeroth

2011-03-19

På ren Skånska det sämsta mög jag försökt läsa

Annicka Olsson

2011-01-05

En mycket annorlunda bok .Ge den en chans,den överraskade mig

Jenny Li

2011-01-03

Jag har alltid lagt ifrån mig böcker skrivna på "dialekt" eller andra avarter av svenska - men den här fick jag vackert fortsätta läsa, eftersom den var obligatorisk kursbok. Men det är jag glad att jag gjorde - den var riktigt, riktigt bra. Handlingen möjligen lite tunn - den har inte någon klar och dramatiskt uppbyggd händelseutveckling, utan är mer ett personporträtt av en komplicerad ung kille och hans tankar. Sen gillade jag Khemiris eget gästspel i boken - mycket snyggt! :-)

Elisabeth E

2010-12-23

Montecore var mycket bättre. Jag vet inte ens om jag förstod den här riktigt men den blev mycket bättre mot slutet.

KR

2010-08-04

Nästan lika djup som "Berts dagbok".

Sanna Colin

2010-07-29

Underbar! Vilket språk!

Johanna Lundin

2010-05-31

Lyssnade på den för jag klarade inte av att läsa boken. Åh vad jag tyckte om den.

Tove Holmgren

2010-05-16

Filmen var bra, boken var magisk. Läs den!

Angela Alvarez

2010-05-05

Jag föll inte för den "autentiska" stilistiken; gillade inte karaktärerna, kände mig fullkomligt oberörd av intrigen.

Mikaela Metafor

2010-03-07

En bok vi läste via skolan, en bra inblick i att vara en invandrare i Sverige. Jag hade inga problem med språket, det gjorde bara boken mer levande för en som läsare att sätta sig in i Halims liv!

Maria Edström

2009-08-18

Åter igen. Språket. Olidligt.

Robert Larsson

2009-07-31

Tydligen en bok man älskar, eller hatar. Jag var som märks av betyget inte imponerad. En massa ord som staplas på varandra blir inte litteratur för mig.

Melissa Lindgren

2009-07-31

Khemiris sätt att använda språket är inspirerande!

Ulla Englund

2009-07-08

Fantastisk bok, jag kände mig som en invandrarpojke när jag läste den ordentligt. Men vid första försöket snubblade jag på språket. Skam den som ger sig och vilken läsupplevelse det blev

Sofia Åkerberg

2009-07-06

Jag lyssnade på den här boken och det kanske gjorde hela skillnaden för det var en väldigt bra inläsning. Trodde inte att jag skulle tycka om den och slangen tog emot till en början men när man väl hade vant sig kändes den engagerande och författarens förmåga att ta olika perspektiv och språk till handlingen stärkte den helt klart. Att huvudpersonen inte var odelat positiv tyckte jag också var en styrka med boken, han kändes väldigt mänsklig (och väldigt ung) i sin världssyn.

Johanna Falkered

2009-07-01

Pallar inte med slangen, ok att uttrycka sig så men för mig blev det bara för mycket.

Victoria G

2009-06-13

Osympatiska karraktärer som inte utvecklas. Jag gillade inte boken.