Ett nytt Atlantis

Le Guin, Ursula K

När kapitalismen har utarmat hela USA, staten förvandlats till en totalitär makt och klimatförändringar gjort att stora delar av land sjunkit långt ner under havsytan, stiger hoppet om att en ny och fri kontinent ska resa sig ur vattenmassorna. Ursula K. Le Guins dystopiska novell Ett nytt Atlantis skrevs redan 1975 men behandlar ämnen som känns obehagligt aktuella även idag. "Jag såg det. Jag såg det. Jag såg de vita tornen och vattnet som forsade nerför deras sidor och rann tillbaka ut i havet. Och solen lyste på gatorna efter tiotusen år av mörker." "Jag hörde dem", sa Simon med låg röst från skuggorna. "Jag hörde deras röster." "Jesus, sluta!" utbrast Max, ställde sig upp och snubblade ut i den mörka hallen utan sin rock. Vi hörde honom springa nerför trappan. "Phil", sa Simon från sängen, "skulle vi kunna lyfta upp de vita...

Nicklas Björk

2023-02-10

Jag instämmer med användaren sannareads kommentar, då ETT NYTT ATLANTIS fångar mig inte heller. Historien är tyvärr intetsägande och dess innehåll och budskap går mig förbi.

En historia som glöms snabbt bort.

sannareads

2019-12-04

"Ett nytt Atlantis" av Ursula K. Le Guin föll mig dessvärre inte riktigt i smaken. Största anledningen till detta var att jag inte riktigt förstod mig på budskapet.

Dock tyckte jag verkligen om att miljöproblem och hur människor påverkar vår planet togs upp.

⭐️ "Ett nytt Atlantis" av Ursula K. Le Guin får av mig 1/5 stjärnor!