Ett mörker mitt ibland oss

Jungstedt, Mari

Under havskappseglingen Gotland Runt blåser det upp till storm och masten knäcks på en av de favorittippade båtarna. Besättningen tvingas söka skydd i en vik med lugnare vatten. I strandkanten ligger en död man med krossad skalle, munkavle och bakbundna händer.Kommissarie Knutas kastas in i en halsbrytande mördarjakt som mitt i den gotländska högsommaridyllen leder honom in i ett mörker han aldrig kunnat föreställa sig.Ett mörker mitt ibland oss.

2021-04-28

Nej det här håller inte. Känns som om Jungstedt skriver slentrianmässigt. Varje bok är alltför lik den andra. Samma tankar och ältande och Kihlgård som smaskar och äter. Lite banalt. Betyg 1,5

2021-04-28

Småmysigt tidsfördriv men känns egentligen mest ytligt och innehållslöst. Det jag tyckte bäst om var egentligen temat främlingsfientlighet och hur en förskjutning skett mellan vad som är accepterat och inte. Tyvärr känns det mesta väldigt tillrätt

Maria Jacobsson

2021-01-17

Småputtrig deckare kryddad med relationsproblem. Jag har inte läst alla författarens böcker i serien, bara några enstaka. Man vet vad man får och jag tänker att böckerna i serien är ganska lika till upplägget. Bra läsning som tidsfördriv, men inget som stannar kvar i mitt minne direkt.

Therese Östman

2020-11-24

Lagom spännande, en mysdeckare som är bra berättad. Efter några dåliga böcker, är denna bättre. Det var inte lika mycket av det vanliga tjatet i denna. Bra uppläsare. Betyg: 3

Rebecka Nyman

2020-02-17

Jag älskar vanligtvis hennes böcker, men denna är inte en favorit. Den är inte dålig men heller inte wow. Alltså en helt okej bok. Lite för mycket fokus utan att det händer något på relationen mellan Knutas och Karin samtidigt som jag aldrig får känslan av spänning i boken. Det är svårt att förklara för mycket varför historien inte fångar mig utan att avslöja för mycket av handlingen, men de senaste åren känns det som att många historier har haft ungefär samma tema och idéer. Det är självklart bra att belysa ämnen men det tråkiga blir att det känns som om jag har läst liknande nyss, några gånger.

Anne Hansson

2019-08-27

Som alltid en bra story, lättläst

Det är ett drygt år sedan jag läste den här boken nu, tyvärr ligger jag ju såååå mycket efter på grund av allt som hänt. Men ska försöka skriva så gott jag kan efter det jag kommer ihåg.

Jag har läst alla Mari Jungstedts böcker och gillat dem mycket. Denna är inget undantag. Jag gillar när man får följa samma människor i böckerna. Jag tycker även om Jungstedts sätt att bygga upp historien, det får mig att vilja läsa och läsa. Dessutom är det korta kapitel vilket gör det hela lättläst. Dessa böckerna utspelar sig på Gotland och ger en speciell sommarkänsla. Bra att de kommer ut lagom till sommaren då. Jag ser alltid fram mot nästa bok när jag läst sista sidan av dessa böcker. Rekommenderar varmt Mari Jungstedts böcker.

Betyg 4,5 av 5

2018-08-25

Nja, det är lite förenklat, klyschigt och förmår inte engagera riktigt.

Roy Jagenheim

2018-08-11

Inte riktigt lika bra som många av de andra böcker hon skrivit. Det jag gillar med hennes böcker är att följa huvudpersonernas liv i böckerna.

2018-07-31

Herre min skapare vilken infernaliskt dålig och EXTREMT tillrättalagd bok. Boken är totalt orealistisk, fördomsfull och nu är jag utled på modeord som "främlingsfientlighet" som alldeles för många författare använder sig av. Det är på tiden att de kommer på något nytt att skriva om. Jag brukar gilla Katarina Ewerlöf som uppläsare, åtminstone när det kommer till romaner, men här spelar hon över alldeles för mycket.
Ett riktigt bottennapp!

2018-07-25

Det här är den fjortonde boken i kriminalserien av Mari Jungstedt om Anders Knutas och dom andra på Gotland. Jag har läst dom alla, och jag har tyckt om dom alla. Och lika bra var den här boken som dom tretton tidigare.

Det som är bäst med Mari Jungstedts böcker, det är inte själva kriminalhistorierna, utan det är storyn runtomkring. Älskar att följa Anders Knutas, Karin Jacobsson, Johan Berg, och alla dom andra, i deras liv.

Boken var, som alltid när det gäller Mari Jungstedts böcker, välskriven och lättläst.

Rekommenderas.

Evasbokhylla

2018-07-01

Gillar Knutas med kollegor

Solveig Andersson

2018-06-12

Jag håller med föregående recensent. Jag har uppskattat Maris tidigare böcker som jag alla läst på sommaren, men den här är sannerligen under all kritik. En valaffisch till vänster om vänstern?

Susanne Rydvald

2018-06-11

Värre kan det inte bli - denna bok är inget annat än en sönderriven valaffisch

A H

2018-06-05

Jag börjar bli rätt trött på alla författare som ska blanda in politik i sina böcker.