Ett litet steg på vägen

Fagerlund, Jenny

Ibland måste man resa bort för att hitta hem. Stella arbetar som koordinator på en reseförmedling och trivs bra med sin lugna tillvaro på jobbet. Lugn är dock inget hon har på hemmaplan. Hon är ensamstående mamma, och sjuåriga sonen Felix har det inte lätt i skolan, han brottas med utanförskap och får ofta skulden när något går fel. När Joel, en managementkonsult, anlitas för att effektivisera företaget Stella arbetar på ställs allt på ända. Stellas tjänst dras in och om hon inte vill bli arbetslös måste hon tacka ja till att resa runt och utvärdera hotell och upplevelser i Norden. Hennes första uppdrag blir att testa ett nytt koncept på det nyrenoverade Högfjällshotellet i Fröliden. Stellas första impuls är att tacka nej, men efter ytterligare en händelse på Felix skola får hon nog. Tillsammans tar de sig till fjällen. Kanske är det här avbrottet de båda behöver? Ett litet steg på vägen...

Trevlig, lättläst och fängslande historia. Jag hade gärna sett att detta varit början på en serie så jag fått fortsätta hänga med karaktärerna i berättelsen. Feelgood, men kommer ändå med lite nya perspektiv. Rekommenderas.

Varm, mysig och gripande!
Jag älskar Jenny Fagerlunds sätt att skriva. Det är varmt och mysigt, lite spänning och så klart kärlek och romantik. Man kommer snabbt in i handlingen och det är svårt att lägga ifrån sig boken. Hon skriver om vanliga människor och problem som vi brottas med lite till mans. En riktigt härlig bok i höstmörkret.

Elisabeth Berglöf

2020-02-17

Du får En mysig stund fylld av charm,vänskap, kärlek, hemligheter och en del familjehemligheter. Men även det där lilla djupet som jag vill ha en del där ett problem eller ett dilemma finns och som huvudkaraktären måste hitta en bra lösning på. Jenny får verkligen till det och jag som mamma kan verkligen känna med Stella och hennes oro för sin son. Såväl miljöbeskrivningar som beskrivningar av karaktärerna känns riktigt bra och genomtänkta och språket ligger helt rätt till den grangren och läsare som Jenny vänder sig till. Läs gärna mer på bloggen

Evasbokhylla

2019-11-29

4 plus. Det här är feelgood när den är som bäst!

Författaren Jenny Fagerlund var en ny bekantskap för mig och jag säger bara WOW! Jag kommer definitivt att läsa fler böcker från henne, hur har jag kunnat missat henne? En välskriven och lättläst roman som innehåller vänskap, kärlek, hemligheter och komplicerade familjerelationer. Otroligt bra miljöbeskrivningar både av platser och karaktärerna, jag kan verkligen känna med Stella som mamma, hennes oro och känslor för sin son och hur man som mamma vill göra allt för sitt barn. Vill man ha en mysig lässtund så missa inte denna feelgoodpårla jag njöt av varje sida och hade svårt att släppa den.

Pia Gummesson

2019-11-25

En varm och fin feelgood bok.En "må bra bok"

2019-10-27

Ett litet steg på vägen är författarens fjärde fristående roman. Jag har läst två böcker innan och båda två tyckte jag mycket om. Det gjorde att jag redan på förhand hade höga förhoppningar på Ett litet steg på vägen.
Jag blev inte besviken! Romanen är precis så härlig och charmig som jag förväntade mig. Boken är otroligt lättläst, den kräver inget större engagemang av läsaren och har heller inte mängder av olika karaktärer att hålla reda på. Det är skönt att läsa såna böcker, speciellt när jag som nu är inne i en extra tuff smärtperiod och har väldigt svårt med koncentrationen. Men det är inga som helst problem trots smärtdimman att hänga med i berättelsen. Jag gillar att berättelsen inte bara är glad och positiv rakt igenom utan att den har ett lite allvarligt underliggande ämne med mobbing och utanförskap. Som mamma själv är det fruktansvärt att läsa om hur Stellas son Felix har det i skolan. Jag blir arg på hur skolan beter sig i frågan genom att skylla på barnet, inte okej! Det är underbart att Jenny tog med sin egen hund Sigge i berättelsen, jag har sett honom flera gånger på Jennys instagram tidigare, så det var lätt att se honom framför mig nu när jag läste boken. Hästnörden i mig gillar såklart också att det passerar några hästar i boken! Det är en berättelse som berör och stannar kvar, flera gånger har jag kommit på mig med att tänka på boken och undra vad som hände sen! Ett litet steg på vägen är en ljuvlig liten feelgood-pralin som passar perfekt att läsa i höstmörkret framför brasan!

Charmig, gripande & underbar!

Lollos Bokhörna

2019-10-19

Vilken pärla till bok! Jenny gör oss bortskämda med underbara berättelser som man kan relatera till och känna igen sig i. Denna är inget undantag. Vi får i boken följa Stella och hennes son Felix. Felix har det jobbigt i skolan och när Stella måste tacka ja till en ny tjänst på jobbet där hon åker runt för att utvärdera hotell och upplevelser i Norden får Felix följa med på hennes första uppdrag uppe i fjällen.

Boken är lättläst, den fångar mig och jag har svårt att släppa den. Historien är varm och full av kärlek.

Miljöbeskrivningarna är detaljrika och känslan av att vara där i den miljön är påtaglig. Jag tycker väldigt mycket om historien och människorna runt omkring. Hade gärna besökt Fröliden känner jag.

En vacker och känslosam historia om en ensamstående mamma som försöker få livet att gå ihop. En väldigt bra feelgoodbok, som Feelgood ska vara! ”Ett litet steg på vägen” är en bladvändare som jag mår väldigt bra av att läsa! Jag lägger ifrån mig boken med ett leende och känner mig varm i själen efter att ha läst denna berättelse. Jenny är verkligen skicklig på feelgood. Må hon skriva fler böcker fort!