Ett litet steg på vägen

Fagerlund, Jenny

Ibland måste man resa bort för att hitta hem. Stella arbetar som koordinator på en reseförmedling och trivs bra med sin lugna tillvaro på jobbet. Lugn är dock inget hon har på hemmaplan. Hon är ensamstående mamma, och sjuåriga sonen Felix har det inte lätt i skolan, han brottas med utanförskap och får ofta skulden när något går fel. När Joel, en managementkonsult, anlitas för att effektivisera företaget Stella arbetar på ställs allt på ända. Stellas tjänst dras in och om hon inte vill bli arbetslös måste hon tacka ja till att resa runt och utvärdera hotell och upplevelser i Norden. Hennes första uppdrag blir att testa ett nytt koncept på det nyrenoverade Högfjällshotellet i Fröliden. Stellas första impuls är att tacka nej, men efter ytterligare en händelse på Felix skola får hon nog. Tillsammans tar de sig till fjällen. Kanske är det här avbrottet de båda behöver? Ett litet steg på vägen...

sannareads

2021-09-17

”Att vara som alla andra är ingen styrka. Att våga vara den man är och stå upp för det, är det däremot.”

”Ett litet steg på vägen” av Jenny Fagerlund.

Vi får följa Stella och hennes son Felix som plötsligt får bege sig till Högfjällshotellet då hennes tjänst dras in. Mannen bakom det nya konceptet på hennes arbetsplats är Joel, en managementkonsult.

Vackra miljöer och detaljerade beskrivningar gör att man som läsare sveps med på Stellas resa, man kan se Fröliden och dess vackra natur framför sig.

Samtidigt lättar Felix problem då han och Stella är där. Utanförskapet och mobbningen han har fått utstå känns långt borta, men vad kommer hända när de åker tillbaka hem? Ska Stella låta Felix göra en utredning som läraren tycker eller ska hon hoppas på att allt löser sig?

Vi får träffa härliga karaktärer som har ett djup som gör att de känns verkliga. Ett stänk av romans gör berättelsen ännu mer tilltalande samtidigt som grunden för hela boken bygger på Stella och Felix relation, vilket jag verkligen tycker om.

⭐️ ”Ett litet steg på vägen” av Jenny Fagerlund får av mig 3.5/5 stjärnor!

Tack till Jenny Fagerlund och Norstedts förlag för recensionsexemplaret.

Anna Hedenstedt

2021-09-02

Ska man vara snäll kan man säga att boken kanske kan få nån läsare i behov av lättläst litteratur att drömma sig bort från stadslivet en stund. Dock är det är skillnad på feelgoodböcker och feelgoodböcker. Den här var av typen "feel generad och skummar det mesta för att inte behöva skrika rakt ut". Men den har ju en trevlig framsida.

Denna bok gick direkt till mitt hjärta.❤ Detta är den tredje boken av Jenny som jag har läst och den som jag har gillat mest av dessa.
~
I "Ett litet steg på vägen" av Jenny Fagerlund får vi följa Stella en ensamstående mamma som genom en omorganisation på sitt jobb rörande reseförmedling får i uppdrag att utvärdera ett hotell i fjällvärlden. Men eftersom hon är ensamstående med sin son blir det svårt att utföra uppdraget men när det visar sig att sonen har det väldigt tufft i skolan så tar hon chansen ändå. Sonen verkar behöva ett andningshål så han får följa med.
~
Miljön och ämnena i boken berörde och passade mig. Så fint att den lyfter vilken positiv effekt fjällvärlden och en hund kan ha för barn med särskilda behov också.
~
Omslaget var dessutom väldigt fint.😍
#ettlitetstegpåvägen #Jennyfagerlund @jenny_fagerlund #boktips #lästips #finbok #bokrecension #recension #barnmedsärskildabehov #mobbning

2020-11-20

Tyvärr, detta gick bara inte.
Det gör mig fövånad när någon fördummar människor så mycket (”va’ru’” , ”sa’ru’), om än personer i en bok.

Idas Recensioner

2020-09-06

Ett litet steg på vägen är en charmig feelgoodroman med en varm handling och härliga karaktärer. Handlingen är typiskt feelgood – med mysiga miljöer, fina karaktärsutvecklingar och ett lyckligt slut. Handlingen hade dock inte det djupet som jag personligen tycker om i feelgoodböcker, och händelserna var också något förutsägbara.

Men trots detta så är Ett litet steg på vägen en charmig och lättsam feelgood som skapar en varm myskänsla hos läsaren. Jag ville ta fram mina varmaste koftor, tända doftljus och mysa ner mig i soffan – allt på grund av bokens varma känslor och dess underbara miljö.

Detta är en läsvärd feelgood, och då speciellt under hösten eftersom den verkligen har den perfekta höstkänslan i sig. Om man vill läsa något lättsamt, enkelt och typiskt feelgood så är Ett litet steg på vägen ett fint alternativ. Jag kommer absolut att läsa mer av Jenny Fagerlund!

Eva Pettersson

2020-08-07

Varm och härlig feelgood! Dessutom med inslag av kärlek till hund, vilket alltid är ett plus för mig!

Therese

2020-05-24

Trevlig, lättläst och fängslande historia. Jag hade gärna sett att detta varit början på en serie så jag fått fortsätta hänga med karaktärerna i berättelsen. Feelgood, men kommer ändå med lite nya perspektiv. Rekommenderas.

Varm, mysig och gripande!
Jag älskar Jenny Fagerlunds sätt att skriva. Det är varmt och mysigt, lite spänning och så klart kärlek och romantik. Man kommer snabbt in i handlingen och det är svårt att lägga ifrån sig boken. Hon skriver om vanliga människor och problem som vi brottas med lite till mans. En riktigt härlig bok i höstmörkret.

Bettan_bokprataren

2020-02-17

Du får En mysig stund fylld av charm,vänskap, kärlek, hemligheter och en del familjehemligheter. Men även det där lilla djupet som jag vill ha en del där ett problem eller ett dilemma finns och som huvudkaraktären måste hitta en bra lösning på. Jenny får verkligen till det och jag som mamma kan verkligen känna med Stella och hennes oro för sin son. Såväl miljöbeskrivningar som beskrivningar av karaktärerna känns riktigt bra och genomtänkta och språket ligger helt rätt till den grangren och läsare som Jenny vänder sig till. Läs gärna mer på bloggen

Evasbokhylla

2019-11-29

4 plus. Det här är feelgood när den är som bäst!

Författaren Jenny Fagerlund var en ny bekantskap för mig och jag säger bara WOW! Jag kommer definitivt att läsa fler böcker från henne, hur har jag kunnat missat henne? En välskriven och lättläst roman som innehåller vänskap, kärlek, hemligheter och komplicerade familjerelationer. Otroligt bra miljöbeskrivningar både av platser och karaktärerna, jag kan verkligen känna med Stella som mamma, hennes oro och känslor för sin son och hur man som mamma vill göra allt för sitt barn. Vill man ha en mysig lässtund så missa inte denna feelgoodpårla jag njöt av varje sida och hade svårt att släppa den.

Pia Gummesson

2019-11-25

En varm och fin feelgood bok.En "må bra bok"

Charmig, gripande & underbar!

2019-10-19

Vilken pärla till bok! Jenny gör oss bortskämda med underbara berättelser som man kan relatera till och känna igen sig i. Denna är inget undantag. Vi får i boken följa Stella och hennes son Felix. Felix har det jobbigt i skolan och när Stella måste tacka ja till en ny tjänst på jobbet där hon åker runt för att utvärdera hotell och upplevelser i Norden får Felix följa med på hennes första uppdrag uppe i fjällen.

Boken är lättläst, den fångar mig och jag har svårt att släppa den. Historien är varm och full av kärlek.

Miljöbeskrivningarna är detaljrika och känslan av att vara där i den miljön är påtaglig. Jag tycker väldigt mycket om historien och människorna runt omkring. Hade gärna besökt Fröliden känner jag.

En vacker och känslosam historia om en ensamstående mamma som försöker få livet att gå ihop. En väldigt bra feelgoodbok, som Feelgood ska vara! ”Ett litet steg på vägen” är en bladvändare som jag mår väldigt bra av att läsa! Jag lägger ifrån mig boken med ett leende och känner mig varm i själen efter att ha läst denna berättelse. Jenny är verkligen skicklig på feelgood. Må hon skriva fler böcker fort!