Ett litet snedsprång

Rudberg, Denise

| 2010

Elegant crime kallar Denise Rudberg sin nya genre. Det är kriminalhistorier i överklassmiljö, med tjusiga middagar, designkläder och lätt uttråkade hemmafruar på vift i Djursholm. Miljön känns igen från hennes tidigare böcker, och den rymmer allt som behövs för att skapa en spännande historia - makt, pengar, flärd och dekadens. Marianne Jidhoff, 55, är nybliven änka. Hennes make Hans Larson, riksåklagare, var vid sin död en hyllad man, en rättvisans trogna tjänare. Men han var inte lika trogen sin hustru som han var trogen rättvisan. Marianne fanns trots detta vid hans sida in i det sista. Precis som hon alltid gjort. Själv utbildad åklagare, födde hon i stället tre barn och blev en god representativ hustru. Först när barnen blivit betydligt äldre tog hon en tjänst som åklagarsekreterare. Efter Hans död blir Marianne övertalad att återvända till åklagarmyndigheten. Man har problem med...

Katarina Strid

2018-04-23

Helt ok deckare, men det var inte själva kriminalfallet som var behållningen utan jag fattade tycke för huvudkaraktärerna - Marianne, Torsten, Augustin mfl. Författaren har nu etablerat sitt persongalleri och jag kan tänka mig att följa dem i någon mer bok. Själva mordgåtan blev underordnad och var inte så trovärdig.

Lena

2018-01-07

X

Annelie Saxby

2017-09-21

X

Charlotte Olsson

2017-02-05

Inte alls som jag väntat mig. Onödig info och beskrivningar som inte har någon betydelse och tar inte historien framåt alls. Tråkig!

Ewa R

2016-09-14

Mer chic lit än deckare. Hon lyckas skapa intresse för karaktärerna och undrar hur det går för dem. Läser gärna fler böcker av Denise R. men kanske inte först och främst för deckarintrigen.

anna panna

2016-08-10

Äntligen fick jag tag på denna bok! Nu måste jag bara få tag på uppföljaren. Har redan som tonåring gillat Rudbergs böcker (Tillsammans) och även hennes romaner. En spännande men ändå lättsmält roman!

My.loved.books

2014-11-17

Detta är en serie som jag ska fortsätta läsa! Riktigt bra!!

Sandra Gustafsson

2014-10-09

Gillade Denise tidigare böcker men kände att jag växte ifrån chicklitt. Är glad att hon ändrat inriktning och elegant crime passar mig bra.

E H

2014-07-25

Läsningen flöt på och jag ville fortsätta läsa hela tiden trots att detta inte var någon spännande deckare. Slutet var inget att hänga i julgranen men jag fastnade ändå för karaktärerna och kommer att läsa nästa bok. Lite förvånad över mig själv att jag ändå gillade den.

Ellinor Karlberg

2014-06-26

Helt okej som hjärndöd underhållning.
Stör mig på det vardagliga språket.

Therese Östman

2014-06-19

Kändes mer som en roman, med lite deckarspänning inblandat. Men den var riktigt bra! Betyg: 5

O

Olga Lund

2014-06-16

Mediokert är nog det snällaste jag kan säga om boken.

Åse Bandling

2013-12-07

Tunn story men jag gillade karaktärerna. Betyg 2,5.

Susanne Rydvald

2013-09-28

Efter 50 sidor dukar frågan upp vad som egentligen är meningen med en bok som den ... det är ju bara en djupt detaljerade Östermalms hymn, de fina, de rika, de mäktiga, de ack ändå så olyckliga damer som orkar inte med denna sorts liv längre. Diet, silikon bröst - listan är lång Beskrivningar av en vin flaskas form sko klackens höjd är allt för många och jag börjar så småningom dra slutsatsen att någon måste lida av en komplex prydligt bäddat på Östermalms idealism - ändå finns inte lusten kvar att undra vem det är som är besatt av den - författarinnan, damerna som lever där eller bägge två tillsammans

2013-09-05

En bok fylld av fördomar och präglad med konstiga idéer som enbart irriterar mig! Bland det sämsta skit jag läst på länge!

Marie Carlsson

2013-03-12

En mycket bra och välskriven deckar-roman. Jag gillade framför allt karaktären Marianne Jidhoff.

Ida

2012-10-26

enkelt och lätt att läsa. gillar storyn och kommer förmodlingen fortsätta läsa serien.

Patrik Molin

2012-08-12

Ok historia men dåligt språk.

Perfekt semesterläsning!

Maria Palm

2012-05-25

Jag gillar det här. Deckarstoryn må vara något tunn men jag tar till mig personerna. Åklagarsekreteraren Marianne, nybliven änka som kliver ut i arbetslivet igen, kliver också in i mitt hjärta. Jag gillar henne och flera av de andra karaktärerna. Bladvändare.

Gunilla Jönsson

2012-05-24

Inte mycket deckare över denna bok, men trevlig läsning ändå.

Kitty Cat

2012-04-21

Det kändes inte som en deckare, själva mordhistorien utgjorde en parentes och fokus låg istället på de olika karaktärerna. Tyckte dock inte att detta gjorde nånting, boken var mysig på något sätt och jag gillade stämningen i den. Har haft svårt för Rudbergs tidigare böcker som enligt min mening varit alltför banalt skrivna o blev väldigt positivt överraskad av den här!

Conny J

2012-02-27

Att kalla skiten deckare är ju bland de värsta helgerån av alla.
Deckarintrigen blir så misshandlad, personerna runt omkring tar hellre hand om sitt privata för utredningen.
Boken skulle fått mycket lägre betyg om det vore möjligt, nu blev det en etta..
Boken rekomenderas till ingen, läs hellre vad som helst..

Maria Nordström

2012-02-18

Spännande. Men finns det verkligen sådana här människor på riktigt?

m p

2012-02-08

2,5 i betyg. För ojämn för att få högre betyg. Står bitvis och stampar. Men ibland flyter de olika handlingarna på i en spännande och bra takt.

annika åberg

2012-02-04

Denna var bra, ser fram emot nästa i serien ;)

Anna-Karin L

2012-01-12

Nja... ville ge denna författare en chans, men retar mig på hennes miljlöer och språk. Kan känna sympati och tycker om ett par av karaktärerna och visst var den delvis spännade, men som sagt.. nja.

Elin Rickmarker

2011-11-27

Elegant crime blandat med chiclit låter fascinerande. Hade höga förväntningar vilket antagligen var anledningen till att jag blev lite besviken. Men boken i sig är ändå mycket bra och absolut läsvärd.

Lena A

2011-11-15

Lucky

2011-11-01

Känns som om Rudis hittat nya stigar på den upptrampade deckarhimlen. Kul språk.

Anette B

2011-10-27

tyckte språket var dåligt, för mycket fokus på hur dyrt alla kläder, inredning osv personerna hade. Visst, Elegant Crime men det blev för mycket. Huvudpersonerna blev tråkiga för de var för perfekta.

Jag tyckte dock att själva storyn var rätt bra.... hur nu den ekvationen går ihop... därav en tvåa

Camilla Olsson

2011-10-22

Jag har haft svårt att läsa Denise Rudbergs chicklit-böcker. Men hennes första elegant-crime bok är härlig! En deckare med en ny twist. Älskar karraktären Marianne, gillar hur Denise får henne bli levande. Hade svårt att sluta läsa den och en dag i solstolen på Cypern gjorde det lätt.

David Schwieler

2011-10-01

Även om man känner igen miljön så är det lite för enkelt, lite för snabbt. Om uppföljaren blir lite djupare och överraskande så kan det landa på en 3:ā

Anneli Johansson

2011-09-12

riktigt bra, ser fram emot fortsättning och filmatisering.

Sofie Petersson

2011-09-04

Jag tycker om karaktärerna i boken och Denise Rudberg lyckas med att framställa Marianne Jidhoff som en person som man vill följa. Tyvärr lyckas hon inte alls med crime-delen i boken, det blir bara torftigt och nästintill fånigt. Betyget pendlar mellan en tvåa och en trea.

Sofia Rylander

2011-08-11

Jag, som aldrig varit nåt fan av chiclit, har gillat Denise Rudberg från dag ett! Hon skriver rappt, skickligt, och med både insyn och en touch av inlevelse inför de liv hon så noga beskriver i sina böcker.

Därför blev jag glatt överraskad av nyheten att en av mina bästa svenska kvinnliga författare äntligen skulle börja skriva i min favoritgenre-deckare!

Handlingen är tät och personporträtten är oerhört målande! Ett extra plus för personbeskrivningen i början av boken! Lättare att hålla reda på alla nyckelpersoner så.

Handlingen utspelar sig i de mer priviligerade kvarteren, men bakom den vackra ytan gömmer sig många fula hemligheter. Bra vävd story, en riktig pageturner! Längtar redan efter nästa bok!

Jessica Hellström

2011-08-05

Jag tyckte att den var helt underbar och jag längtar redan till nästa bok, lättläst och spännande

Karin Almén

2011-08-04

NEJ! Detta var ingenting för mig. Språket flyter inte, handlingen känns krystad. Det positiva i boken är karaktärerna Torsten och Marianne.
Jag är allätare inom kriminalromaner annars, men denna tyckte jag var svag.

Konstantin Krakow

2011-07-24

Blev arg av den här boken. Vulgär och fördomsfull åt alla håll. Krystad story som jag inte finner originell på något vis.Dessutom många störande korrekturfel. Får ändå en tvåa pga den sympatiske polisen.

Linda Abramsson

2011-07-10

Lättläst och underhållande.

Elisabeth Karlberg

2011-03-03

Ordet som dyker upp i huvudet när jag skall beskriva denna bok är - tunn. Tunn intrig och tunna karaktärer. En bok jag inte behöver i min fysiska bokhylla.

Sandra Svensson

2011-02-27

bra karaktärer :) lättläst och välskrivet.. håller dock inte hela vägen för att bli en riktigt bra deckare. men helt okej!

Annika Börjesson

2011-02-24

bra och lättläst men konstigt slut därav betyg 3

Jessica Nilsson

2011-02-21

Har läst alla hennes böcker. Gillar också denna . Hoppas på fler böcker i denna genre.

Lena L

2011-02-16

Rörig handling, märkligt slut. Behållningen var åklagarsekreteraren. Härlig kvinna.

2011-02-16

Äntligen är jag klar med den. Jag är besviken. Jag trodde att det skulle vara lite mera deckare, vilket det inte var. Ganska tråkig faktiskt!

eva winkle

2011-02-08

Jag hoppas den tar sig - nu i början är den rätt seg...

Jenny Carlsson

2011-01-30

Läste denna enbart för att Rudberg skrivit den. Tyvärr blev jag besviken, och anser att hon ska ägna sig åt det hon kan bäst - chick lit!

Merete Madsen

2011-01-19

Ett verkligt snedsprång från min sida att falla för att köpa denna bok på extrapris! Inte alldeles dålig men fruktansvärt ointressant och så totalt varken det ena eller det andra.

Mycket bra, personer man tycker om och vill följa mer