Ett litet liv

Yanagihara, Hanya

| 2016

Skoningsls och ofrglmlig En roman fr den som vill bli uppslukad av den stora berttelsen ? djupt gripande, skoningsls och ofrglmlig. Berttelsen om de fyra vnnerna JB, Malcolm, Willem och Jude och deras liv i New York spnner ver flera decennier och vxlar mellan mrker och ljus. Genom ren prvas deras vnskap, men det som hller dem samman r alltid Jude ? Jude St Francis, som frblir en gta ven fr dem som str honom nrmast. Jude r framgngsrik advokat med ett traumatiskt frflutet som prglar hela hans liv p ett oterkalleligt stt. Som kontrast till hans mrka uppvxt str vnskapen till framfr allt skdespelaren Willem, vars trofasthet och krlek hller honom vid liv. Genom ren kommer Jude att slitas mellan sjlvfraktet som styr hans tillvaro och krleken han inte kan tillta sig.En av rets bsta bcker enligt The New York Times ? The Washington Post ? The...

Bde otroligt bra och likaledes dlig. Det jag str mig mest p r att sjlvskadebeteende i litteraturen alltid mste komma av extrem traumatisering. Det r lika jvligt ven om det bara fregs av vervldigande ngest, rdsla fr nrhet och tomhet. Jag str mig ocks p att karaktrerna r s framgngsrika. I vrigt vldigt bra och intim bok. Ibland str jag mig p mitt behov av att kritisera.

Sara Frimodig

2017-01-31

Hade vldigt hga frvntningar p den hr boken, och de levdes verkligen upp till. S brutal och hemsk men samtidigt s otroligt vacker om vnskap och krlek. Jag skulle inte rekommendera den till alla, men om man klarar av att lsa om svrta och orkar ta sig igenom 750 sidor s r det verkligen en av de bsta bcker jag lst.

Emsa

2017-01-02

2016 rs absolut bsta lsning fr mig!

2016-11-09

Berttarstilen kan beskrivas som pladderprosa. Engagerar INTE.

Lilla My

2016-01-08

Mrker, trauma men en fantastisk skildring av vnskap och krlek. Blev mnga sena ntter nr jag inte kunde sluta lsa.