Ett litet liv

Yanagihara, Hanya

| 2016

Skoningslös och oförglömlig En roman för den som vill bli uppslukad av den stora berättelsen ? djupt gripande, skoningslös och oförglömlig. Berättelsen om de fyra vännerna JB, Malcolm, Willem och Jude och deras liv i New York spänner över flera decennier och växlar mellan mörker och ljus. Genom åren prövas deras vänskap, men det som håller dem samman är alltid Jude ? Jude St Francis, som förblir en gåta även för dem som står honom närmast. Jude är framgångsrik advokat med ett traumatiskt förflutet som präglar hela hans liv på ett oåterkalleligt sätt. Som kontrast till hans mörka uppväxt står vänskapen till framför allt skådespelaren Willem, vars trofasthet och kärlek håller honom vid liv. Genom åren kommer Jude att slitas mellan självföraktet som styr hans tillvaro och kärleken han inte kan tillåta sig.En av årets bästa böcker enligt The New York Times ? The Washington Post ? The...

Z

Zyggy

I början ganska seg att ta sig genom. Lyckas men komma vidare blir det mer och mer gripande. Dock stör jag mig på att författaren väljer att få berättelsen att kretsa kring Jude och hans traumatiska barndom. Det är så extremt att det blir inte trovärdigt. Och eländet bara ökar.

En rakbladsvass skildring av omöjlig kärlek

Människorna i den här romanen tränger sig in under huden på läsaren och vägrar att någonsin lämna ens medvetande. Deras vänskap och lidande känns verkligare än verkliga livet, skrev en recensent. Jag håller med. Jag önskar att ännu fler ska få umgås med dessa personligheter.

Ett litet liv är i första hand en berättelse om vänskap och kärlek. Men det är skildringen av smärta, både fysisk och psykisk, som biter sig fast och tvingar mig att läsa vidare fast jag egentligen tycker att historien är outhärdlig.

Huvudpersonen Jude St Francis är en framgångsrik advokat med ett grymt förflutet. Demonerna upphör aldrig att plåga honom. Övergiven som spädbarn av sina biologiska föräldrar och utsatt för en oändlig rad av sexuella övergrepp under sin uppväxt i kloster och barnhem känner han sig som ett missfoster. En handikappad och oönskad varelse vars sociala liv förpestas av de hemligheter han inte orkar avslöja ens inför sina närmaste vänner, tre jämnåriga studiekamrater från college.

Han delar lägenhet och säng i New York med svenskättade filmskådespelaren Willem Ragnarsson, en ödmjuk och lyssnande och förstående partner. Här finns ljuspunkter, till och med stunder av lycka. Ändå blir Jude bara tillfälligt fri från smutsen i hemsökelserna, när han snittar sig i handlederna med rakblad.

Aldrig har nog ett självskadebeteende skildrats så bestialiskt och trovärdigt i en skönlitterär bok som hos den amerikanska journalisten och författaren Hanya Yanagihara. Det är en enastående prestation utförd med psykologisk pregnans och obönhörlig konsekvens. Som läsare - och vittne - blir jag lika förtvivlad som Judes närmaste. Inlevelsen är total.

Lika hemmastadd tycks författaren vara i en värld av minglande ambitiösa konstnärer, arkitekter, skådisar och jurister.

Judes helvete tar slut efter nära 750 sidor. Ändå längtar jag efter att läsa mer. Vill fortsätta umgänget med de här människorna. På gott och ont. De har gjort sådana avtryck. De släpper inte taget. Vänskap och medkänsla som ändå segrar över tragiken och sorgen.

Samtidigt kräver den här romanen en hel del tålamod av läsaren. Formatet är tegelstenens. Och här saknas den språkliga lättheten hos exempelvis Marilyn Monroebiografin Blonde av Joyce Carol Oates. Yanagihara påminner snarare om experimenterande James Joyce i Ulysses. Hon vevar på i långa textsjok med ett bildspråk som andas det bästa av 1800-talets klassiska romanförfattare. Hon byter berättarjag i nästan varje kapitel och det kan ta ett par sidor, innan man hajar vem som för ordet. De första hundra sidorna var jag nära att ge upp flera gånger inför myllret av personer, lägenheter, ateljéer, miljöer och andra fakta.

Därefter, när Jude och Willem utkristalliseras som huvudkaraktärer, var jag uppslukad av berättelsen. Fördelarna är vida överlägsna romanens brister. Jag ger den därför högsta betyg.

En av de bästa böckerna jag har läst. Boken griper tag i en och lever kvar långt efter att man har stängt igen den.

Jag levde med dessa människor under den tid jag läste boken. Jag var med dem. Boken ställer frågor: Vad är ett liv? Vad är kärlek? Vad gör våra minnen med oss?

Fundera på om DU är redo för denna bok innan du ger dig in i en oförglömlig läsning.

I början var det många olika personer att lära känna och innan jag förstod vem som var jaget - vilket skiftar i de olika kapitlen - så var det lite rörigt. Sen blev den så otroligt bra! Läste den på engelska och det kan rekommenderas.

Cecilia Engqvist

2018-01-17

Fantastiskt gripande drama. Saknade dom när boken var slut

Veronica Andersson

2018-01-16

Hört så mkt om denna bok....har nu läst över 100 sidor och den är sååå seg...har förstått att det tar tid att komma in i denna bok. Men min motivation sviktar...hihi En bok måste ta tag i mig betydligt snabbare om den ska få mig att läsa vidare, så jag ger upp nu...

Nina Forsberg

2018-01-06

Läste hela boken på lite drygt två dygn, var bra driv i berättelsen. När jag var klar med boken mådde jag dåligt av den, av mörkret i den, den fruktansvärda utsattheten i Judes barndom, det i kontrast med de coola vännerna, glamour och framgång blev väldigt märklig. Var tvungen att läsa Kampusch bok - tio år senare -för att ha ett verkligt fall att jämföra med. Ett litet liv är bra skriven och svår att släppa när man väl är inne i den, men lämnar märklig eftersmak av lättköpt kosmetik att släta över med för att kunna skildra mörkret utan att det bli alltför mörkt.

Ett under att som läsare orka ta sig genom den, att som författare finna kraft att skriva den. Skönheten i svärtan. Trösten i överlevnaden. Ljuset och tiden som går. Livet som läkekonst. Som hoppet och tron som växer hos dem som läser Bibeln. Här en storskalig och evighetslång måltid med lärjungarna. Men utan att veta om det är den sista. Vad som är bröd och vad som är vin. Vem som är Jesus och vem som är Judas. Vem förtjänar lycka? En tragedi av klassiska mått. Vilken sanslöst vacker tragedi.

Nina Gustafsson

2018-01-05

En bok överfylld av känslor, ja en orgie i gråt när historien om Jude och hans tre vänner berättas. Även om det mesta är svart och sorgligt så rymmer boken enormt mycket kärlek.

My Tullin

2017-12-28

En fantastisk bok!

Susanna Svanberg

2017-11-04

Bara en enda lång orgie i elände. Fåtal ljusa glada stunder. Vackert språk.

Marc Moore

2017-09-04

Hade förväntat mig en "ful-gråt" roman men den var gripande på ett annat sätt, lite mer lågmält, jag ville gärna fortsätta lära känna karaktärerna och följa dom i deras liv. Samtidigt är ju romaner som komprimerar ett helt liv till en bok av naturen smärtsam läsning.
Var tvungen att dubbelkolla om det verkligen var en kvinna som skrivit boken, känns allt igenom maskulin, inte en enda kvinnlig karaktär utvecklas eller har en viktig roll i boken.
Lite väl mycket kretsar kring skärandet, det upprepas utan att tillföras något.
Sedan kan jag väll bli lite irriterad på Judes självcentrering och ovilja att bli hjälpt.
Kapitlen är lite väl långa för att man ska kunna spontanläsa. Boken är lång, tack och lov, men inte så amerikanskt pratig som tex Jonathan Franzen, det för historien framåt hela tiden.
Det är nog den roman som jag bär med mig mest av romanerna jag läst i år.

Lilla EM

2017-08-23

Jag var kluven till att ge denna bok en femma men var ändå tvungen. Djup, sinnrik,svart och alldeles underbar. Blir lite väl mycket emellanå - mycket mörker, mycket framgång, lite för mkt av ytan och osannolikheter - men detta kompenseras av en träffsäker ton som andas genom hela boken. Underbar och vidrig på samma gång. Boken slår en ton i mig som jag inte kan värja mig eller ducka för. Tvingat mig in i rum och tankar där jag bara tidigare varit och vänt. Tack för det. Jag slutar aldrig förundras av hur mkt som kan rymmas i ett litet liv.

Henrik Johansson

2017-08-23

Känner mig väldigt dubbel. Stundtals en fantastisk, gripande och känsloladdad bok men stundtals rätt långtråkig. Stunderna av engagemang väger dock upp.

Å

Åsa G

2017-08-13

Å vilken bok! Den fångade mig helt. Det tog ett litet tag stt komma in iden pch boken innehåller väldigt många karaktärer, men efter ett tag gick den inte att släppa, jag ville inte sluta läsa. Fina skildringar av kärlek och vänskap och väckte mycket tankar och känslor.

SP

2017-08-12

En bok som gör fysiskt ont att läsa! Kommer minnas den länge, både för att den är brutal och vacker. Lite osannolik med alla vännernas framgångar, men man köper det. Boken tar med läsaren genom alla känslospektra i en berg- och dalbanetur.

Annika Pettersson

2017-06-15

Fantastisk! Hamnar direkt på min bästa lista. Det enda negativa är att det tar många sidor att komma in i den. En bok jag ser fram emot att läsa om någon gång i framtiden, det bästa betyg en bok kan få! Jag kan även tänka mig att det skulle bli en fantastisk film av den här boken.
Annkika

Zack Simone

2017-02-28

Både otroligt bra och likaledes dålig. Det jag stör mig mest på är att självskadebeteende i litteraturen alltid måste komma av extrem traumatisering. Det är lika jävligt även om det bara föregås av överväldigande ångest, rädsla för närhet och tomhet. Jag stör mig också på att karaktärerna är så framgångsrika. I övrigt väldigt bra och intim bok. Ibland stör jag mig på mitt behov av att kritisera.

Sara Frimodig

2017-01-31

Hade väldigt höga förväntningar på den här boken, och de levdes verkligen upp till. Så brutal och hemsk men samtidigt så otroligt vacker om vänskap och kärlek. Jag skulle inte rekommendera den till alla, men om man klarar av att läsa om svärta och orkar ta sig igenom 750 sidor så är det verkligen en av de bästa böcker jag läst.

Emsa

2017-01-02

2016 års absolut bästa läsning för mig!

Engelska Väninnan

2016-11-09

Berättarstilen kan beskrivas som pladderprosa. Engagerar INTE.

Lilla My

2016-01-08

Mörker, trauma men en fantastisk skildring av vänskap och kärlek. Blev många sena nätter när jag inte kunde sluta läsa.