Ett litet liv

Yanagihara, Hanya

| 2016

En roman fr den som vill bli uppslukad av den stora berttelsen ? djupt gripande, skoningsls och ofrglmlig. Berttelsen om de fyra vnnerna JB, Malcolm, Willem och Jude och deras liv i New York spnner ver flera decennier och vxlar mellan mrker och ljus. Genom ren prvas deras vnskap, men det som hller dem samman r alltid Jude ? Jude St Francis, som frblir en gta ven fr dem som str honom nrmast. Jude r framgngsrik advokat med ett traumatiskt frflutet som prglar hela hans liv p ett oterkalleligt stt. Som kontrast till hans mrka uppvxt str vnskapen till framfr allt skdespelaren Willem, vars trofasthet och krlek hller honom vid liv. Genom ren kommer Jude att slitas mellan sjlvfraktet som styr hans tillvaro och krleken han inte kan tillta sig.En av rets bsta bcker enligtThe New York Times ? The Washington Post ? The Wall Street Journal ? NPR ? Vanity...

Lars Persson

2024-03-13

En brutal men ocks brutalt bra bok, det gjorde nstan "ont" att lsa den , mycket ondska men ven en beskrivning om en otrolig vnskap, bda delarna nstan "sjukliga"

Ellen Edlund

2023-10-05

Toste Frsell

2023-07-26

2022-11-23

En bok som berr. Man blir ledsen, upprrd, frbannad. Boken innehller det mesta som gr den till en riktigt stor roman. Kanske lite fr mycket av det hela som gr boken nstan outhrdlig men riktigt bra. Betyg 4,5

Mikaela86

2022-09-13

Jag lste 160 sidor, sen var jag tvungen att ge upp. Den har absolut ngot i sina stunder men jag knner att jag kmpar fr att lsa den. Den tar inte tag i mig som jag hoppades p.

Jonna

2022-08-09

Ett litet liv r den vackraste bok jag ngonsin lst; men ocks den sorgligaste. Jag vet inte hur mnga gnger jag grtit till denna bok. Frfattarens sprk r mycket skarpt och elegant. Det r en bok om trauma, tragiska livsfrhllanden, vnskap, krlek och frltelse i ett litet liv.

Maria B

2022-07-10

Fantastisk och oerhrt gripande berttelse! Mnga trar flldes nr jag lste den hr boken. Vnskapen mellan Jude och Willem r magisk lsning.
Ls, ls, ls!!

Malin Johansson

2022-07-09

En bok som innehller s mycket, flera r sedan jag lste den nu men br den fortfarande med mig. Tnker ofta p Jude!!

Hanna

2022-07-07

Fantastiskt skriven bok. Jag blev vldigt imponerad av hennes ordval och personportrtten. Stundtals r den extremt grym, men trots det r det vnskapen och krleken mellan karaktrerna som jag br med mig. Tyckte tyvrr att den blev lite lngdragen mot slutet.

Kerstin Kolm

2022-03-05

En bok som engagerar och upprr.
Vnskapen och solidariteten mln vnnerna intressant att flja. Traumatiska uppleveler i form av vergrepp som ger bestende och destruktiva fljder.

Ellinor

2022-03-04

Om jag nd i frvg frsttt vilket tagande den hr boken blev tidsmssigt fr mig... tog mig nstan en mnad att lsa ut och den lmnar mig grtmild och utmattad.

Linn Keife

2021-09-23

Stannar med en lnge.

Linn Keife

2021-09-23

Stannar med en lnge.

Astrid Bergentz

2021-08-01

Berr, lngt inne i det trngsta utrymmet i hjrtat

Mary G

2021-08-01

Jag kunde inte lgga den ifrn mig trots att den stundtals var plgsam att lsa. Fantastiska personportrtt som tar lsaren under skinnet p karaktrerna utan att ngonsin vara vertydlig. Det bsta jag lst p lnge.

Aurora R

2021-06-06

Frsta halvan var en 5:a, sen blev det mest lngdragen misr tyvrr

Karin Adrian

2021-01-12

Stefan Grip

2020-12-29

Allts, vilken bok, frsta halvan cirka. Sedan blir det outhrdligt att uppleva all ondska som upplevts av Jude och sedan upprepas allt elnde i hans liv och det r ocks trttande att flja alla som vill hjlpa honom. Dessutom inte trovrdigt att sdana onda mnniskor/handlingar existerar, lite som "Pojken som kallades det". Men Yanagihara kan skriva, absolut! :-)

Jennie Carlander

2020-07-21

Tog ett tag att komma in i men sedan grep den tag!

Julia Gedin

2020-03-28

Fantastisk bok, ls den!

Daniel Nyberg

2020-03-25

Inte min smak tyvrr och knner att jag redan lst denna historia 200 gnger s kunde inte bli berrd. Klyshig och ondigt lngrandig, tjatig nstintill.

Moa Eriksson

2019-11-28

Mycket text att ta sig igenom. Var igenom hela boken irriterad p Jude och hans val men ven de andra karaktrerna (villet jag iofs gillar att gra i bcker jag lser). Men trarna fldade fler en n gng. Vldigt gripande bok och jag sveptes med i berttelsen. Ocks intressant att lsa en bok dr karaktrerna inte handlar rtt och hur man ska gra, man mste gra sina val efter de frutsttningar man har. Och om man som vn eller anhrig kan acceptera det eller om man mste g vidare och lmna personen bakom. Ibland kndes den dock lite tjatig och trkiga beskrivningar om hur snygga och rika karaktrerna var. Men p det stora hela r det en vl vrd bok att investera sin tid i.

Bibbi Ekstrand

2019-09-11

Vacker och vlskriven bok om vnskap. Tyvrr allt fr deprimerande fr min smak.

sa Viklund

2019-09-02

Oerhrt gripande, smrtsam och omskakande bok jag aldrig kommer att glmma. En riktig skatt man mste ha lst.

Johanna L

2019-08-10

Hade jttehga frhoppningar p den hr boken men blev vldigt besviken. Det r absolut en gripande historia, men frfattaren levererar billiga knep fr att gripa tag. Alla karaktrer r vackra, oerhrt framgngsrika, knda, rika, exeptionella inom sina omrden och multitalanger p det mesta. Samtidigt r misren och tragiken bottenls och mrk, nr man inte tror att det ska kunna hnda stackars Jude mer hemskheter s toppas varje extrem low av nnu en mer extrem low. Det blir liksom ganska ljligt. Den enda karaktren som egentligen r intressant r JB.

Johan

2019-07-25

Den absolut bsta boken jag ngonsin har lst.

Andreas Olsson

2019-07-19

En av de absolut bsta bckerna jag lst! Omjlig att lgga ifrn sig

Bra

Sara Hglund

2019-04-20

En av de bsta bcker jag lst. Drabbade mig verkligen.

Karolin L

2018-12-31

Jag hade hga frvntningar och blev vldigt besviken. Lngsamt lngsamt mlas det frutsgbara upp.

Kent Wallman

2018-11-02

En fantastisk och gripande historia.

Kent Wallman

2018-11-02

En fantastisk och gripande historia.

Alexandra Coard

2018-10-21

Det var vldigt lnge sedan jag lste en bok som jag blev s gripen av, som jag gick och tnkte p nr jag inte hade tillflle att lsa och som jag knde att det var svrt att g vidare frn nr det var ver och boken utlst.

Malin hman

2018-09-26

Jag lskade den. Jag grt som ett barn, men jag lskade den. En av de bsta bcker jag ngonsin lst.

Emma-Lovisa Renstrm

2018-08-05

Jag har svrt att hnga med i brjan innan jag frstod att frfattaren valde att byta karaktrer mellan varje kapitel. Sdana hr POV ndringar r inte s vanliga i de bcker jag har lst och jag r osker p om det tillfrde ngot. Annars var detta en mycket rrande och vlskriven bok.

Anna Svensson

2018-08-02

Jag hade hga frhoppningar fr boken men blev tyvrr besviken. Sprket r fint och temat hade kunnat vara intressant men de endimensionella karaktrerna och den osannolika berttelsen drar ner mitt betyg.

Ett stort problem med boken r att i stort sett samtliga karaktrer r platta karikatyrer (mjligtvis med undantag fr JB). Personerna r antingen 100% onda eller 100% goda och fastn handlingen strcker sig ver flera decennium tycks ingen karaktrsutveckling ske hos ngon (om man inte rknar faktumet att samtliga personer blir extremt rika, knda och framgngsrika som karaktrsutveckling). Frfattaren har ocks en tendens att tala om vad alla tnker och knner istllet fr att lta lsaren dra egna slutsatser frn historien. Istllet fr att beskriva fr lsaren varfr alla lskar huvudpersonen Jude (vilket aldrig riktigt framgr) fr vi t.ex. bara veta att det r s.

Jude r ocks alltfr osannolik fr att man ska kunna kpa berttelsen. Vi fr veta att han i barndomen har varit med om fruktansvrda vergrepp och ett nrmast konstant elnde. Inom bara ett par r ska vi dock frst att han pltsligt r en briljant matematiker, en exceptionellt skicklig advokat, en fantastisk kock, en superb sngare och en lysande pianist. Till p kpet r han vl bevandrad inom konst och litteratur och talar flera sprk flytande. Naturligtvis r han ocks oerhrt stilig, vldigt hndig och kan allt om trdgrdsarbete. Jude r ocks lskad av bde vnner, lrare och kollegor, till den grad att de i flera decennium slpper allt fr att komma till undsttning s fort Jude behver dem (fastn Jude inte tar emot hjlp och inte tycks ge ngot tillbaka).

Boken var ocks ett par hundra sidor fr lng. Mnga stycken r repetitiva och bidrar varken till att ge karaktrerna djup eller att fra handlingen framt. En geners tolkning r dock att detta r ett grepp med syfte att frmedla Judes och hans vnners knsla av hopplshet och konstant misr.

Kristina Carlsson

2018-07-20

Denna roman gr det inte att lsa ut genom att lsa lite d och d. I vintras brjade jag lsa ngra sidor varje kvll, men kom aldrig in i handlingen och blandade ihop alla olika personer och hndelser. Nu under semestern orkade jag inte se den outlsta boken p nattduksbordet lngre. Solen skiner varje dag och jag har lst den p klipporna p Marstrand. Imorse vid sextiden var jag ntligen klar. Ja, jag sger ntligen fr den var tung, tragisk, fruktansvrd och oerhrt ordrik. Samtidigt var romanen en vacker berttelse om fantastisk vnskap. Det var s oerhrt mnga som lskade huvudpersonen Jude trots alla hans mnga problem i livet. Jude har haft en fruktansvrd barndom och uppvxt men r vldigt intelligent och blir framgngsrik i sitt yrke samt vlbrgad, han r bitvis lycklig men hans historia gr att han aldrig kan slppa rdslan och knslan av att inte kunna bli lskad. P ett stt r romanen vldigt tjatig p grund av all upprepning men samtidigt alldeles underbar. Jag funderar ver hur en s trasig mnniska med ett s starkt sjlvskadebeteende nd orkade med att arbeta och utfra s mycket och varfr lt s mnga av hans underbara vnner det g s lngt? Ja, de hjlpte honom ofta - men fr sent. Jag skulle grna diskutera romanen med ngon som ocks lst denna speciella roman, fr den vcker mnga tankar och ibland fundera man ver hur det kunde bli som det blev. Slutet var frutsgbart - hur hade det kunnat sluta annorlunda?
Jag har skrivit i flera recensioner tidigare och gr det terigen, handlingen r vldigt amerikansk, vilket jag ju inte riktigt uppskattar egentligen. Samtidigt r den en fin beskrivning av staden New York dr jag har varit mnga gnger och knner igen mig i beskrivningarna och det knns som om man sjlv r New York-bo medan man lser.
Ls denna roman och skriv en recension fr jag vill grna veta vad ni andra tycker och hur ni upplever denna historia!

Gunnel Lindstrm

2018-05-29

En oerhrt tung bok. Personerna finns kvar i mitt huvud och hjrta. Behver nu en mer lttsam bok.

Anders slund

2018-05-29

Hr har vi en stor, viktig berttelse som sljer som smr. S varfr tyckte jag den var s dlig? Jag ska frska frklara.

Hanya Yanigihara serverar varenda aspekt av sina tv huvudkaraktrer (finns mjligen 3, men den tredje gr bara inhopp ibland) och djupdyker och beskriver varenda knsla och upplevelse med en bedvande trkig detaljrikedom. Jag som lsare fr inte klura ut ngonting sjlv, utom mjligen en av figurernas bakgrund, men den blir s frutsgbar att nr den tillslut rullas upp r jag nstan likgiltig infr den. Hr finns inte tillstymmelse till tolkningar eller tvetydigheter: Yanigihara berttar fr lsaren exakt vad hen ska knna och veta i 750 sidor som knns som om de vxer och blir lngre och mastigare fr varje ord.

En vanlig grej mnga frfattare lr sig tidigt r "show, don't tell", dvs visa istllet fr att bertta exakt allt som folk gr, tnker, knner, s bygger lsaren sjlv en relation med figuren fr att hen tvingas lgga in sina tolkningar och ider mellan raderna. Den hr romanen har bara "tell", med fljden att rollfigurerna knns som robotar som aldrig verraskar. Inte ens nr det ska brnna till knner jag ngonsin att det hr kommer att vnda allt p sin spets, verraska, chocka. Och jag fr rtt: de sista 150 eller s sidorna r en ren plga att ta sig igenom, fr allt viktigt har redan hnt, sagts och knts (och naturligtvis beskrivits i lnga, tradiga paragrafer) och nr upplsningen ntligen kommer r det med en axelryckning.

Det r en strlande id med starka rollfigurer och ett skickligt sprk (minus Yanigiharas irriterande usla hantering av pronomen och namn - ofta mste man stanna upp och lsa om fr att veta vem det handlar om nu - och nej, det r inte ett lurigt stilgrepp, det r irriterande och str lsrytmen) och en trovrdig psykologisk profil - som har sjabblats bort i ett trsk av verdetaljering och sentimentalitet. Synd, jag var verkligen redo fr ett nytt stort verk frn andra sidan Atlanten.

Det r mrkligt hur en bok om s starka och fruktansvrda hndelser, om sorg och rdsla, om krlek och frltelse, om vnskap och ovnskap, kan misslyckas s kapitalt med att trnga in under huden, men s var det fr mig. Gott om andra tycker annorlunda, uppenbarligen, men det var lnge sen jag blev s besviken p och irriterad av en bok.

Z

Zyggy

2018-04-11

I brjan ganska seg att ta sig genom. Lyckas men komma vidare blir det mer och mer gripande. Dock str jag mig p att frfattaren vljer att f berttelsen att kretsa kring Jude och hans traumatiska barndom. Det r s extremt att det blir inte trovrdigt. Och elndet bara kar.

Bjrn ijer

2018-03-27

En rakbladsvass skildring av omjlig krlek

Mnniskorna i den hr romanen trnger sig in under huden p lsaren och vgrar att ngonsin lmna ens medvetande. Deras vnskap och lidande knns verkligare n verkliga livet, skrev en recensent. Jag hller med. Jag nskar att nnu fler ska f umgs med dessa personligheter.

Ett litet liv r i frsta hand en berttelse om vnskap och krlek. Men det r skildringen av smrta, bde fysisk och psykisk, som biter sig fast och tvingar mig att lsa vidare fast jag egentligen tycker att historien r outhrdlig.

Huvudpersonen Jude St Francis r en framgngsrik advokat med ett grymt frflutet. Demonerna upphr aldrig att plga honom. vergiven som spdbarn av sina biologiska frldrar och utsatt fr en ondlig rad av sexuella vergrepp under sin uppvxt i kloster och barnhem knner han sig som ett missfoster. En handikappad och onskad varelse vars sociala liv frpestas av de hemligheter han inte orkar avslja ens infr sina nrmaste vnner, tre jmnriga studiekamrater frn college.

Han delar lgenhet och sng i New York med svenskttade filmskdespelaren Willem Ragnarsson, en dmjuk och lyssnande och frstende partner. Hr finns ljuspunkter, till och med stunder av lycka. nd blir Jude bara tillflligt fri frn smutsen i hemskelserna, nr han snittar sig i handlederna med rakblad.

Aldrig har nog ett sjlvskadebeteende skildrats s bestialiskt och trovrdigt i en sknlitterr bok som hos den amerikanska journalisten och frfattaren Hanya Yanagihara. Det r en enastende prestation utfrd med psykologisk pregnans och obnhrlig konsekvens. Som lsare - och vittne - blir jag lika frtvivlad som Judes nrmaste. Inlevelsen r total.

Lika hemmastadd tycks frfattaren vara i en vrld av minglande ambitisa konstnrer, arkitekter, skdisar och jurister.

Judes helvete tar slut efter nra 750 sidor. nd lngtar jag efter att lsa mer. Vill fortstta umgnget med de hr mnniskorna. P gott och ont. De har gjort sdana avtryck. De slpper inte taget. Vnskap och medknsla som nd segrar ver tragiken och sorgen.

Samtidigt krver den hr romanen en hel del tlamod av lsaren. Formatet r tegelstenens. Och hr saknas den sprkliga lttheten hos exempelvis Marilyn Monroebiografin Blonde av Joyce Carol Oates. Yanagihara pminner snarare om experimenterande James Joyce i Ulysses. Hon vevar p i lnga textsjok med ett bildsprk som andas det bsta av 1800-talets klassiska romanfrfattare. Hon byter berttarjag i nstan varje kapitel och det kan ta ett par sidor, innan man hajar vem som fr ordet. De frsta hundra sidorna var jag nra att ge upp flera gnger infr myllret av personer, lgenheter, ateljer, miljer och andra fakta.

Drefter, nr Jude och Willem utkristalliseras som huvudkaraktrer, var jag uppslukad av berttelsen. Frdelarna r vida verlgsna romanens brister. Jag ger den drfr hgsta betyg.

Gabriella Maraldo

2018-03-01

En av de bsta bckerna jag har lst. Boken griper tag i en och lever kvar lngt efter att man har stngt igen den.

Ulrika B

2018-02-23

Jag levde med dessa mnniskor under den tid jag lste boken. Jag var med dem. Boken stller frgor: Vad r ett liv? Vad r krlek? Vad gr vra minnen med oss?

Niklas Winbom

2018-02-17

Fundera p om DU r redo fr denna bok innan du ger dig in i en ofrglmlig lsning.