Ett lik i garderoben

Olséni, Christina

Ester Karlsson, 78 år och änka, blir tillsammans med systern Barbro och hennes hypokondriske make, Arne, bjudna på åttioårskalas på Hjularöds slott. Barbro som älskar god mat och stora sällskap, blir entusiastisk över inbjudan. Arne och Ester däremot hittar bara nackdelar med det tre dagar långa firandet. När en av gästerna oväntat dör under mystiska omständigheter får Ester äntligen något vettigt att fördriva sin tid med och hon drar med full entusiasm igång en egen mordutredning. När sedan även Arne får blod på händerna så gör Ester vad hon kan för att leda polisen på villovägar. Det visar sig snart att det är fler än Arne som har ett lik i garderoben ...   Ett lik i garderoben är den fristående fortsättningen på Ester Karlsson med K. En pusseldeckare med starka karaktärsskildringar och en stor dos humor.    CHRISTINA OLSÉNI föddes 1968 i Malmö, men är uppvuxen på Falsterbonäset....

Carolina Svensson

2021-06-22

Första gången jag läser om Ester Karlsson med K och det var en mycket underhållande och rolig bok som innehåller mycket humor även fast det är tragiskt att mord inträffar i boken.

Ester är 78 år och änka med skinn på näsan och hon drar sig inte för att vara uppriktig och säga vad hon tycker!

Tillsammans med sin syster Barbro och hennes man Arne blir de inbjudna på en tredagars 80-årsfest på Hjularöds slott.

Arne och Ester vill helst stanna hemma men Barbro älskar stora tillställningar och övertalar alla att åka.

Ester är tvungen att be sin granne Lennart att passa hennes papegoja Roland under vistelsen på slottet.

När en av gästerna oväntat dör under mystiska omständigheter drar Ester med full entusiasm igång en egen mordutredning.

När sedan även Arne får blod på händerna så gör Ester allt för att leda polisen på villovägar .
Det visar sig snart att det är fler än Arne som har ett lik i garderoben.....

Jag rekommenderar verkligen alla att läsa denna boken, oavsett ålder!

Mycket mycket underhållande och svårt att lägga ifrån sig boken.

2020-08-18

Stollig och underhållande.

Jan Banan

2020-04-01

Lätt underhållande!

Matilda Persson

2020-02-28

Jag trodde inte att boken skulle vara någonting för mig men av någon anledning fann jag det fruktansvärt underhållande att läsa om bittra pensionärer och deras diverse krämpor och problem. Jag är dock lite delad när det kommer till handlingen. Jag kan uppskatta en lång karaktärsuppbyggnad men det tog lite väl lång tid innan det boken hade utlovat skedde. Själva utredningen var inte särskilt spännande så jag skulle nog säga att jag föredrog första hälften av boken som egentligen inte handlade om någonting.

Jag kunde däremot inte släppa Ett lik i garderoben när jag väl hade börjat. Den var helt klart underhållande, mysig och charmig och jag ser fram emot att läsa mer om Ester Karlsson.

Eva Möller

2019-07-07

Del 2 i serien om ester Karlsson med K. Strålande skrivit och har lockat till många skratt. När man har lagt ifrån sig boken för att uppmärksamma maken på att man vill ha en kopp kaffe så kan man inte låta bli att härma kakaduan Rolands rop efter kaka. En bok om Ester en nyfiken och framfusig dam som saknar sin man som var obducent. Beskriver saknaden efter mannen och saknaden om att hitta en ny tillvaro med värme och humor betyg 5

Rolig, charmig & spännande!

Kim M. Kimselius

2018-10-23

Även om jag tycker om Ester Karlsson saknar jag gubbarna och gummorna i Falsterbo...

Ester Karlsson är pigg för sin ålder, men använder sig gärna av sin ålder när det behövs, speciellt när hon vill leta ledtrådar till ett mord.

Den här gången är Ester bjuden på 80-årskalas på Hjularöds slott. Hon reser dit tillsammans med sin syster Barbro och hennes hypkondriske man, Arne. I Arne får Ester en själsfrände, för inte han heller tycker om att fira i tre långa dagar, med sällskapslekar och frågesport.

Men så dör en av gästerna, en kniv sticker ut ur bröstet på personen och Ester lever upp. Ett MORD! Mitt i upptäckten händer det fler oväntade saker.

Den här boken är lika tokig som de föregående böckerna av Olséni och Hansen. Rekommenderar den varmt!

2018-10-20

Det här är den andra boken jag läser med den härligt nyfikna lilla damen Esther där jag som läsare också återser kakaduan Roland, Esthers syster, den ständigt "bantande" Barbro och hennes hypokondriska svåger, Arne samt tar del av en ny samling härliga individer i denna mycket mysiga och välskrivna bok. Deckarintrigen är småspännande, men det är dem humoristiska inslagen som tilltalar mig allra mest och jag tycker verkligen att författarduon Olséni & Hansen har lyckats med den här boken som verkligen sticker ut i deckarsammanhang. Jag är utled på alla polisdussindeckare som det skrivs oändliga massor av och där 98 procent av böckerna liknar varandra. Den här boken sticker ut, har ett härligt språk, underbara små karaktärer och dessutom får man sig några härliga skratt under resan genom boken. Vad mer kan man begära av en bok? Jag kan riktigt varmt rekommendera den här boken även om jag rekommenderar att man börjar med den första boken i serien innan man läser denna. Och jag hoppas verkligen att jag som läsare mycket snart åter får stifta bekantskap med Esther och hennes kakberoende kakadua.
Toppbetyg!

2018-10-04

Jag gillar Ester. Hon lever, har roligt och tar inte livet på alltför stort allvar. Sen är hon kanske lite väl nyfiken. Det är inte litteratur i högsta klassen, men det är helt klart underhållning för stunden.