Ett land i gryningen

Lehane, Dennis

| 2008

Karin Andersson

2019-01-05

Ett tungläst verk, Americana-epos, inte som hans andra böcker.

Izabela Horn

2018-02-19

Storslagen och fantastisk roman om Amerika under första världskriget. I boken får vi följa två starka karaktärer, Luther en svart man som är på flykt från rättvisan och Danny en polis. Deras vägar korsas och de upptäcker att de har mycket gemensamt.

Izabela Horn

2018-02-19

2016-04-03

Storslagen!

Ingeborg Amnéus

2014-12-05

Riktigt bra berättelse som utspelar sig i en historiskt intressant tid (mellankrigstid). En "Mina drömmars stad" i Boston-tappning. Skulle ha gett boken högsta betyg om det inte varit för att kvinnorna är så osynliga - de är konstant bihang till de manliga huvudpersonerna.

Tobbe Fransson

2014-10-19

Bra historisk roman men jag tycker bättre om hans tidigare böcker om Kenzie och Gennaro

2014-09-02

Lehane visar att han är en riktigt bra författare. Jag älskar hans deckare där han tillhör mina absoluta favoriter. Här en "vanlig" roman men så välskriven. Den är lärorik, rå och känslosam. Det skrämmande segregerade USA i början av förra seklet. Makt, korruption och falskhet men också människor som kämpar för rättvisa. Tyvärr går så mycket av detta igen i vår tid också. En stark 4:a. Rekommenderas starkt.

Karin Löfstrand

2014-01-07

Bästa Lehane jag läst men den är ca 300 sidor för lång...

Jonathan O

2012-09-17

Det är hårdkokt, humoristisk och personligt under en spännande tid i Amerikas historia.
Älskar de små insticken om Babe Ruth. De drygt 700 sidorna tar slut för snabbt. längtar till uppföljaren.

Ellenor Larsson

2012-07-06

På tok för lång! Fångade aldrig riktigt mitt intresse.

B Kiddo

2012-02-04

Usa under och efter första världskriget. En vit polis i Boston och en svart man från Tulsa.

eva lundgren

2012-02-01

Välskriven och intressant, men i längsta laget. Dock är den tillräckligt bra för att jag ska se fram emot fortsättningen!

Erik Jonassson

2012-01-22

Spännande och sorglig berättelse om ett USA i början av 1900-talet.

Emma Utter

2011-04-10

Nej, det här är inte vad jag söker efter när jag läser Lehane... Tung, välskriven berättelse men den tar aldrig något riktigt fast grepp om mig. Det blir för tungrott. Helt klart givande läsning, men inte riktigt min kopp te. En stark trea.

Louise A

2011-02-14

Ett mästerverk, kort och gott. Historia och fiktion i perfekt harmoni. Epitetet "The great american novel" har aldrig passat så bra.

älskar lehanes böcker, han är min favoritförfattare. helst ser jag att han skriver om patrick kenzie och jag sköt upp starten av den här boken ganska länge, tror att det berodde på att jag inte ville bli besviken. men det behövde jag inte! boken utspelar sig i usa på 10-talet och livet är hårt, hemskt och rått i ett rasistiskt land med värderingar och löner från medeltiden. ändå föds det kärlek där och personporträtten är så fina. jag gråter många gånger under bokens gång och är glad att den är så lång så att den inte tar slut så fort.

Jörgen Claesson

2010-09-03

Lite seg i början men blev bara bättre och bättre

anki ahlin

2010-06-01

Lehanes bästa. Den kommer jag att bära med mig ett bra tag framöver. En riktig läsupplevelse

Tony Andersson

2010-05-13

Skrev i min blogg om Shutter Island. Men det här är alltså den bok jag läst av Lehane och det är snarare en roman än en thriller. Året är 1918 och då hände mycket. Det var spanska sjukans år, kravaller i Boston, anarkister osv. Den är mycker bra berättad och handlar om en familj av irländska poliser. Hjälten försker röja upp i korruptionen som även omfattar hans familj.

Anders Nordström

2010-03-26

Välskriven och med ett vältecknat persongalleri som vanligt när det gäller Lehane.

Hade dock hoppats på att Ett land i gryningen skulle innehålla mer av det jag gillar med Lehane, dvs spänningen och den moraliska kluvenheten i finalen.

Kjerstin Vogel

2010-03-23

En skildring av ett USA som ger en för mig ny bild. Välskriven. Inte som hans deckare

2010-02-24

Torr som snus är denna tegelsten, i alla fall i svensk översättning. Författaren förmår inte att sovra i materialet, personerna är inte levande, historien inte gripande.

Björn Jätte

2010-01-10

En av de bästa böcker jag har läst.

Kjerstin Vogel

2009-12-11

En lysande berättelse. Läs och njut.