Ett jävla solsken : Historien om journalisten, äventyraren och pionjären

Bremmer, Fatima

| 2017

Den norm- och banbrytande journalisten som wallraffade långt innan begreppet var uppfunnetHon var den ostyriga pojkflickan som skickades hemifrån för att bli snäll och foglig. Men Ester Blenda Nordström lät sig aldrig tämjas.Som Sveriges första undersökande reporter gjorde hon det ingen annan vågade. Under falsk identitet slet hon som piga på en bondgård, hon levde ett halvår med samer i Lapplands piskande snöstormar och reste som tredjeklasspassagerare med fattiga emigranter till Amerika. Hon räddade hela byar från svältdöden under finska inbördeskriget och deltog i en flera år lång expedition till ett farligt vulkanområde i Sibirien. De banbrytande reportage som hon tog med sig hem förändrade den svenska journalistiken.Ester Blenda Nordström var en av sin tids pionjärer och stjärnor. Hyllad, beundrad och vän med personer som Anders Zorn, Evert Taube och Elin Wägner. Hon körde...

Tommy Lindberg

2023-07-16

En riktig bladvändare! Läs den!

Björn Belfrage

2022-11-08

En bra biografi om en märklig och modig kvinna.

Linda F.

2021-01-16

Vilken kvinna av sin tid, som verkar så rastlös och rotlös. Något som jag tror kan beror på att hon inte fick älska den hon ville. Vilket jobb författaren har gjort för denna bok, det var ibland svårt att hänga med på vad som var artiklar och brev och vad som var själva boken.

Jennie Carlander

2020-07-21

Katarina Strid

2019-08-30

Fantastiskt berättat om en fascinerande kvinna! Otroligt att Ester Blenda varit bortglömd, så verkligen en kulturgärning av Fatima Bremmer att skriva denna bok. Mycket välresearchat.

Lisa Rågdahl

2019-06-28

Fantastisk berättelse om en helt unik och vansinnigt modig kvinna

Emilia Tallberg

2019-05-14

Klart en av de bästa böckerna jag läst !

Camilla Callenmark

2019-04-05

Underbart inspirerande!

Emma Göhran

2019-03-05

Intressant, spännande och tänkvärt. En skandal att denna kvinna blivit bortglömd under så många år. Läs!

Anna Kreissl

2019-02-24

Riktigt bra skrivet.

Henrik Johansson

2019-01-30

Spännande och tänkvärd biografi. Om att utmana normen och vad det kostar på. Om en tid från nästan exakt 100 år sedan. Reflekterar över vad som i grunden har ändrat sig och i så fall om den förändringen är varaktig.

Karin Spåman

2018-06-08

Spännande och mycket läsvärd.

Marie Bonnevier

2018-05-15

Mycket bra bok. Vi läste den i vår läsecirkel och alla var överens om att boken var intressant och bra skriven. Gediget bakgrundsarbete o skickligt presenterat av Fatima Bremmer. Jag kände inte till Ester Blenda tidigare, vilket jag tycker är sorgligt. Men har nu läst de böcker Ester Blenda själv givit ut och tycker även de är mycket läsvärda. Vilken äventyrare hon var!

Alexandra Coard

2018-04-25

Sällan läser man en biografi där författaren med en sådan värme skriver om personen ifråga utan att distansen tappas bort eller låter spekulationer fylla i luckor i källmaterialet.

Fantastisk bok! Den levde helt klart upp till ryktet. Den grep tag, berörde och inspirerade. Tack för denna biografi över Ester Blenda Nordström.

2018-04-01

Ytterst fascinerande och välskrivet om en ytterst fascinerande kvinna! Läs den.

Alexandra Werner

2018-03-18

Intressant porträtt om en bortglömd kvinnlig pionjär, men hade önskat att den grep tag mer. Har läst många hyllningar och lovord, kanske hade jag för höga förväntningar. Stundtals lysande men tyvärr ofta en alltför redovisande känsla.

En pionjär som förtjänar att bli hågkommen för just den pionjär hon var - Wallraffare långt innan begreppet kom till. Det borde heta att "nordströma"! Fatima Bremmer har verkligen lyckats väcka intresse för denna fantastiska kvinna.

intressant och en berättelse om en otroligt spännande kvinna, bra flyt i berättelsen