Ett jävla solsken : Historien om journalisten, äventyraren och pionjären

Bremmer, Fatima

Vinnare av Augustpriset för Årets svenska fackbok 2017 Den norm- och banbrytande journalisten som wallraffade långt innan begreppet var uppfunnetHon var den ostyriga pojkflickan som skickades hemifrån för att bli snäll och foglig. Men Ester Blenda Nordström lät sig aldrig tämjas.Som Sveriges första undersökande reporter gjorde hon det ingen annan vågade. Under falsk identitet slet hon som piga på en bondgård, hon levde ett halvår med samer i Lapplands piskande snöstormar och reste som tredjeklasspassagerare med fattiga emigranter till Amerika. Hon räddade hela byar från svältdöden under finska inbördeskriget och deltog i en flera år lång expedition till ett farligt vulkanområde i Sibirien. De banbrytande reportage som hon tog med sig hem förändrade den svenska journalistiken.Ester Blenda Nordström var en av sin tids pionjärer och stjärnor. Hyllad, beundrad och vän med personer som...

Spännande och mycket läsvärd.

Mycket bra bok. Vi läste den i vår läsecirkel och alla var överens om att boken var intressant och bra skriven. Gediget bakgrundsarbete o skickligt presenterat av Fatima Bremmer. Jag kände inte till Ester Blenda tidigare, vilket jag tycker är sorgligt. Men har nu läst de böcker Ester Blenda själv givit ut och tycker även de är mycket läsvärda. Vilken äventyrare hon var!

Sällan läser man en biografi där författaren med en sådan värme skriver om personen ifråga utan att distansen tappas bort eller låter spekulationer fylla i luckor i källmaterialet.

Anna Granström

2018-04-15

Fantastisk bok! Den levde helt klart upp till ryktet. Den grep tag, berörde och inspirerade. Tack för denna biografi över Ester Blenda Nordström.

2018-04-01

Ytterst fascinerande och välskrivet om en ytterst fascinerande kvinna! Läs den.

Alexandra Werner

2018-03-18

Intressant porträtt om en bortglömd kvinnlig pionjär, men hade önskat att den grep tag mer. Har läst många hyllningar och lovord, kanske hade jag för höga förväntningar. Stundtals lysande men tyvärr ofta en alltför redovisande känsla.

En pionjär som förtjänar att bli hågkommen för just den pionjär hon var - Wallraffare långt innan begreppet kom till. Det borde heta att "nordströma"! Fatima Bremmer har verkligen lyckats väcka intresse för denna fantastiska kvinna.

intressant och en berättelse om en otroligt spännande kvinna, bra flyt i berättelsen