Ett jävla solsken : en biografi om Ester Blenda Nordström

Bremmer, Fatima

Vinnare av Augustpriset för Årets svenska fackbok 2017 Den norm- och banbrytande journalisten som wallraffade långt innan begreppet var uppfunnetHon var den ostyriga pojkflickan som skickades hemifrån för att bli snäll och foglig. Men Ester Blenda Nordström lät sig aldrig tämjas.Som Sveriges första undersökande reporter gjorde hon det ingen annan vågade. Under falsk identitet slet hon som piga på en bondgård, hon levde ett halvår med samer i Lapplands piskande snöstormar och reste som tredjeklasspassagerare med fattiga emigranter till Amerika. Hon räddade hela byar från svältdöden under finska inbördeskriget och deltog i en flera år lång expedition till ett farligt vulkanområde i Sibirien. De banbrytande reportage som hon tog med sig hem förändrade den svenska journalistiken.Ester Blenda Nordström var en av sin tids pionjärer och stjärnor. Hyllad, beundrad och vän med personer som...

Intressant, men på inget sätt så bländade som jag hade förväntat mig efter att ha läst recensioner och omdömen. En bok i mängden (om än kanske inte ett dito liv, så därför fint att boken blivit till).

Marie Bonnevier

2018-10-20

Kände inte till Ester Blenda Nordström tidigare - vilket i sig är rent bedrövligt. Hon hör definitivt hemma i historieskrivningen. Ett så fantastiskt och fascinerande - men samtidigt självdestruktivt och sorgligt - livsöde. Ester verkar ha saknat all rädsla och hade en vilja av stål när hon bestämde sig för att genomföra något. Biografin valde jag som läsecirkelbok till vår grupp och samtliga var överens om att den var mycket mycket bra och välskriven. Tack för all research Fatima Bremmer! Biografin ledde också till att flera av oss, däribland jag, valde att läsa de böcker Ester Blenda själv har skrivit - nyutgåvor har skett av många av hennes böcker som samtliga är klart läsvärda.

En off-topic anmärkning är att efter att ha läst boken valde min man och jag att döpa vår nyinköpta tikvalp till Blenda (tyckte Ester var för töntigt...). Namnet har visat sig passa alldeles perfekt eftersom hon är precis sådan som Ester Blenda beskrivs i biografin :)

Sara Johansson

2018-10-18

Hade aldrig hört talas om Ester Blenda Nordström tidigare. Men vilken kvinna! Och vilken bra skriven bok om denna kvinna. En bladvändare!

amanda hildur

2018-10-07

Så otroligt sorgligt och helt jävla ofattbart att Ester Blenda Nordström fram tills i princip denna dag varit bortglömd. Hur har det kunnat ske? Hur har vi som land kunnat ha en sådan inspirerande karaktär, äventyrare, författare och grävande journalist i vår historia för att sedan låta henne falla i glömska? Det är verkligen helt ofattbart. Sån tur att den här boken skrivits och att Ester Blenda återigen får skina med sina historier, sitt oproblematiska sätt och sin ”devil-may-care”-attityd! Alla borde läsa boken, eller åtminstone se till att lära sig vem den här kvinnan är. Hon ska in i historieböckerna!