Ett jävla solsken : En biografi om Ester Blenda Nordström

Bremmer, Fatima

| 2017

Den norm- och banbrytande journalisten som wallraffade långt innan begreppet var uppfunnetHon var den ostyriga pojkflickan som skickades hemifrån för att bli snäll och foglig. Men Ester Blenda Nordström lät sig aldrig tämjas.Som Sveriges första undersökande reporter gjorde hon det ingen annan vågade. Under falsk identitet slet hon som piga på en bondgård, hon levde ett halvår med samer i Lapplands piskande snöstormar och reste som tredjeklasspassagerare med fattiga emigranter till Amerika. Hon räddade hela byar från svältdöden under finska inbördeskriget och deltog i en flera år lång expedition till ett farligt vulkanområde i Sibirien. De banbrytande reportage som hon tog med sig hem förändrade den svenska journalistiken.Ester Blenda Nordström var en av sin tids pionjärer och stjärnor. Hyllad, beundrad och vän med personer som Anders Zorn, Evert Taube och Elin Wägner. Hon körde...

2023-08-14

Bra och intressant, kul med en biografi om någon jag inte visste något om alls!

Hjortronhyllan

2023-03-08

Det är en berättelse om en kvinna som vågade, som forcerade och bröt normer och levde livet på sina egna villkor. Hon var en journalist, en äventyrare och en kvinnlig rebell. Ett jävla solsken är inte bara en biografi om Ester Blenda Nordström, den är så mycket mer än så.

Fatima Bremmer tar oss med på en resa genom tid och rum, från Lappland till Amerika, från en svensk bondgård till en farlig vulkan i Sibirien. Vi får läsa om Nordströms spektakulära äventyr och hur hon kämpade för att bli tagen på allvar som journalist i en tid då kvinnor inte var välkomna i den mansdominerade journalistiken.

Boken vidrör också vid Nordströms personliga liv, och här är den riktigt rolig. Hon var en ostyrigt flickebarn som rökte pipa, körde motorcykel och levde ett liv som fick många att häpna under 1900-talet. Hon hade en självsäkerhet och en självständighet som var långt före sin tid, det är och ska vara inspirerande att läsa om.

Ett jävla solsken är en fascinerande biografi men också en berättelse om en tid och ett samhälle som förändras. Fatima Bremmer har gjort ett fantastiskt arbete med att ge Nordström den uppmärksamhet hon förtjänar. Låt dig inspireras av en kvinna som var en sann banbrytare!

Linnéa Kjellberg

2021-02-03

Inte en bladvändare men alla borde absolut känna till Ester Blenda och hennes avtryck i journalist- och författarsverige. Väldigt intressant livshistoria.

Andreas Sellfors

2020-08-13

Att denna biografin är den första som gjorts om journalisten Ester Blenda Nordström, det är faktiskt skamligt. För den livshistoria, och den journalistik som Nordström gjorde, den är riktigt häpnadsväckande. Och Bremmer gör entcket bra djupdykning i Nordströms hela livsgärning. Vilket i för sig inte är så konstigt sett till att hon haft tillgång till Nordströms egna brevsamlingar och dagböcker. Men det är emellertid inte någon garanti för att du ska få ihop en spännande historia. För sätter du inre dagböckerna i ett sammanhang så blir det bara en tradig redogörelse. Så i stället får vi i denna bok en mycket fin inblick i världens första Wallraffande reporter. Ja, utan att avslöja allt för mycket av handlingen så var Nordström betydligt tidigare än Gunter Walraff med att förklä sig, för att få i hop ett intressant repotage.

Jennie Carlander

2020-07-21

En av de bästa böckerna jag läst!

Lotta Wiker

2020-06-29

Karin Åkeson

2020-04-13

Malin Melander

2020-01-07

En mycket målande berättelse om en mycket imponerande kvinna. Jag blev näst intill glad över att anslutningståget blev försenad så att jag hade ännu mer tid till att läsa boken. Jag kunde inte lägga ner den.

Nina Gustafsson

2019-11-18

Bremmer beskriver ett fantastiskt levnadsöde. Ester Blenda Nordström var på många sätt en unik kvinna för sin tid.

Kristina Carlsson

2019-11-04

Ester Blenda Nordström var en rikemansdottern, en fantastisk journalist och författare i början på 1900-talet, som jag aldrig tidigare hört talas om. En intressant berättelse om en nytänkande och våghalsig kvinna som brände sitt ljus i båda ändar. Hon reste till jordens alla hörn och var vän med alla dåtidens kändisar. Intressant att läsa i slutet sv boken att Astrid Lindgren troligen var inspirerad av Ester Blendas berättelser då Jon skrev om Pippi Långstrump.

Maria Kallio

2019-07-31

Ester Blendas liv var verkligen fascinerande, men jag tyckte boken var lite tungläst och inte så väldigt engagerande.

Eva Pettersson

2019-07-18

Vilket fantastiskt liv Ester Blenda Nordström levde! Väldigt intressant och spännande att läsa om!

Helena R

2019-07-12

Att bedöma en biografi är ofta svårt. För det blir en svår balansgång om att bedöma boken i sig mot att bedöma livsberättelsen den handlar. I detta fall är det lite lättare eftersom det inte är en självbiografi, men samtidigt är det både ett fascinerande levnadsöde OCH en bra skriven bok som beskriver detta.

Ester Blenda Nordström är en kvinna som hade stor påverkan på Sverige under de tidigare decennierna under 1900-talet, inom journalistik och litteratur. Ändå föll hon i glömska. Denna bok ger henne upprättelse, men inte på ett förskönande sätt, den berättar om hennes liv som det verkligen var, med- och motgångar.

Ett gediget researcharbete är gjort, det märktes när jag läste boken. Samtidigt flyter texten väldigt bra, tack vare Ester Blendas spännande liv läser boken mer som en roman än en faktabok. Spännande resor och äventyr varvas med personliga brev, vilket ger en väldigt komplett bild över Ester Blendas liv. Det finns ett undantag. Författaren nämner Carin som en viktig person i Ester Blendas liv, men på grund av bristande källor kan hon inte dra säkra slutsatser. Samtidigt är det lätt att läsa mellan raderna hur Carin och omständigheterna kring henne påverkade Ester Blenda.

En väldigt bra bok om en väldigt fascinerande kvinna.

Catrin ....

2019-07-08

Spännande och fängslande historia från första till sista sidan.

Maria Jacobsson

2019-06-27

Inte min typ av bok, men ibland måste man vidga sina vyer. Personen Ester Blenda är intressant, men biografin är tråkigt skriven och rörig. Boken engagerar mig inte nämnvärt, synd då den ändå handlar om en i svensk journalistiks historia banbrytande person.

Å

Åsa Parke

2019-06-26

Birgitta Petersson

2019-05-19

Fantastisk bok om en ovanlig kvinna som levde fullt ut i en tid där det ansågs opassande.

Bokslukerskan 93

2019-04-16

Bitvis intressant, men jag förväntade mig en intensivare handling. Välskrivet språk, men något tråkig.

Anna Kreissl

2019-03-18

Så bra! Läs den!

Karin Wahlén

2019-03-12

Intressant och spännande porträtt, bra uppläsning av Marie Rickardsson.

Gunilla Pellerina

2019-03-09

Spännande porträtt

Emma Göhran

2019-03-08

Lika spännande som en uppdiktad roman, otroligt fängslande person Ester

Beatrice

2019-03-01

Det är synd att en såhär bra historia om en, iallfall för mig, okänd pionjär dras ner av författarens språk. Det är riktigt stolpigt ibland och jag måste nästan himla med ögonen när Ester Blenda gång på gång karaktärsbeskrivs som överdrivet häftig, handlingskrafitg och envis. Är glad för att jag tog mig igenom boken och nu känner till Ester för hon har varit en milstolpe i journalisthistorien, men jag skulle aldrig läsa boken en gång till.

Anna Hedenstedt

2019-02-20

Intressant att få veta mer om denna häftiga människa! Dock är jag inget fan av biografier, även om den säkert var välskriven.

Sarah

2019-01-26

Intressant bok!
Läsvärd. Mycket fakta

Marg Mark

2019-01-23

Emma Fägerlind

2018-12-07

Intressant, men på inget sätt så bländade som jag hade förväntat mig efter att ha läst recensioner och omdömen. En bok i mängden (om än kanske inte ett dito liv, så därför fint att boken blivit till).

Marie Bonnevier

2018-10-20

Kände inte till Ester Blenda Nordström tidigare - vilket i sig är rent bedrövligt. Hon hör definitivt hemma i historieskrivningen. Ett så fantastiskt och fascinerande - men samtidigt självdestruktivt och sorgligt - livsöde. Ester verkar ha saknat all rädsla och hade en vilja av stål när hon bestämde sig för att genomföra något. Biografin valde jag som läsecirkelbok till vår grupp och samtliga var överens om att den var mycket mycket bra och välskriven. Tack för all research Fatima Bremmer! Biografin ledde också till att flera av oss, däribland jag, valde att läsa de böcker Ester Blenda själv har skrivit - nyutgåvor har skett av många av hennes böcker som samtliga är klart läsvärda.

En off-topic anmärkning är att efter att ha läst boken valde min man och jag att döpa vår nyinköpta tikvalp till Blenda (tyckte Ester var för töntigt...). Namnet har visat sig passa alldeles perfekt eftersom hon är precis sådan som Ester Blenda beskrivs i biografin :)

Sara Johansson

2018-10-18

Hade aldrig hört talas om Ester Blenda Nordström tidigare. Men vilken kvinna! Och vilken bra skriven bok om denna kvinna. En bladvändare!

Så otroligt sorgligt och helt jävla ofattbart att Ester Blenda Nordström fram tills i princip denna dag varit bortglömd. Hur har det kunnat ske? Hur har vi som land kunnat ha en sådan inspirerande karaktär, äventyrare, författare och grävande journalist i vår historia för att sedan låta henne falla i glömska? Det är verkligen helt ofattbart. Sån tur att den här boken skrivits och att Ester Blenda återigen får skina med sina historier, sitt oproblematiska sätt och sin ”devil-may-care”-attityd! Alla borde läsa boken, eller åtminstone se till att lära sig vem den här kvinnan är. Hon ska in i historieböckerna!