Ett högt pris

Leon, Donna

Donna Leons tjugonde Brunetti-deckare är här! Jakten på gärningsmannen leder som alltid in i det mytomspunna Venedigs mörkaste vrår.En ung kvinna återvänder från semestern och hittar sin granne, en äldre dam, död på golvet. Troligen har hon drabbats av hjärtinfarkt. Kommissarie Brunetti bestämmer sig för att undersöka saken närmare. Snart upptäcker han att den äldre kvinnan har varit engagerad i en kvinnojour. Och att hennes lägenhet har fungerat som fristad för misshandlade och utnyttjade kvinnor. Övertygad om att detta är den viktigaste ledtråden i utredningen om dödsfallet börjar han söka svar. Och stöter på en historia som sträcker sig årtionden bakåt i tiden. En historia fylld av kärlek, lögner och bedrägeri.

2020-01-18

Charmen med Donna Leons så kallade deckare ligger i hennes Venedigmiljöer och kommissarie Brunettis tankar och varma familjeliv. Någon spänning finns knappast men lite kloka visdomar och dråpliga situationer i förhållandet till chefen och övriga på stationen. Har man en gång börjat läsa Leons böcker läser man ju konstigt nog gärna ytterligare en.

Solveig Andersson

2019-08-03

Leon beskriver Italien med kultur så skickligt att jag förflyttas dit och är med Brunetti, kollegor, familj i detta spännande mysterium. Fyra stjärnor. Läs den!