Ett högre syfte

VINNARE AV SVENSKA DECKARAKADEMINS PRIS FÖR ÅRETS DECKARDEBUT 2019!"En fantastisk bok, den bästa jag har läst på flera år." Maj Sjöwall"En isande trovärdig thriller ... Malin Thunberg Schunke gör en nagelbitarthriller av en obehagligt trovärdig historia" Lotta Olsson, Dagens Nyheter"En ambitiös debut som utan att darra på manschetten går rakt in i en av vår tids mest brännbara frågor ... Scenariot är gastkramande angelägenhetsgraden är hög." Aftonbladet"Sommarens stora spänningsroman ... en riktig rysare där spänningen håller i sig fram till sista sidan." Amelia"Debutant som sticker in deckarkniven där det gör som allra ondast på läsaren ... För dig som vill ha spänning med substans." Tara   Under en exklusiv svensexa på den franska rivieran hamnar den svenske medborgaren Amir Yasin mitt i ett blodigt...

Sarasbokhyllor

2021-01-22

Vi får följa med fyra män till de lyxiga kvarteren i Antibes/ Juan-les-Pins. De är där på svensexa. Kompisgänget beger sig till en bar första kvällen. Manfred, Fredrik och Ludwig sitter kvar på övervåningen när Amir går en våning ner för att köpa nästa runda. Några svartklädda män kommer in i baren samtidigt och plötsligt viner skotten, människor skriker förtvivlat och Amir ramlar skadad omkull på golvet. När han vaknar upp igen är han omringad av fyra män med kpistar. De skriker åt honom och släpar hårdhänt iväg honom. Han blir förd till det ökända Fleury-Mérogis-fängelset i Paris där han kommer att spendera de kommande månaderna i väntan på rättegång. Hemma i Sverige finns frun Hanna och två små barn. Där finns även hans tre vänner som hanterar händelsen på olika sätt. Vi hamnar också i Haag där åklagaren Ester Ehd och hennes italienska chef Fabia Moretti kopplas in i jakten på de övriga terroristerna. Vi får följa kampen för rättvisa och hur en människa kan brytas ned bit för bit.

Det finns så mycket som är bra med den här boken; prologen, att vi förflyttas mellan platser och personer, att vi får historien ur flera perspektiv, de fantastiska beskrivningarna av mat och miljöer, en liten överraskning i slutet och så klart språket. Men det jag verkligen älskar är temat. Mänskliga rättigheter. Vem är en terrorist? Behandlas vi olika pga vårt ursprung? Vad händer med vänner och bekanta vid en kris? Vilka står kvar och vilka försvinner? Hade samma scenario utspelat sig om Manfred hade hämtat drinkarna istället?

Beskrivningarna av Sardinien och Korsika får mig att genast vilja besöka de båda öarna. Jag sträckläste boken och kastades mellan olika känslolägen. Jag njöt av beskrivningarna av maten, miljön, mötena och människorna. Men jag mådde dåligt av ångesten, saknaden och rädslan. Jag läste ivrigt vidare med en stor klump i magen. Får det gå till så här? Fördomar och rasism byggs upp av rädsla. Vi får inte låta våra rädslor ta över. Jag vill läsa mer av författaren!

Karin Johansson

2020-05-04

Riktigt riktigt bra och skrämmande.

Bettan_bokprataren

2020-02-11

En otroligt bra och välskriven thriller som är spännande precis hela vägen. Dock finns ett problem. Boken är så bra att jag fick stora problem att sluta läsa därför blev det en bok som även är lyssnad på i bilen till och från jobbet. En fråga som hela tiden maler i mitt huvud när jag läser och förfasar mig är, skulle detta verkligen kunna inträffa vem som helst idag? Läs hela recensionen på https://bokprataren.blogspot.com/2020/02/ett-hogre-syfte-malin-thunberg-schunke.html

Evasbokhylla

2019-11-09

Ett drama av hög kaliber!

Katarina Nord

2019-10-28

Bra skriven med tempo, dock för mycket om rättsväsen i Italien och Frankrike för mig. Hade velat läsa mer om Amir och Ester istället. Svag trea

ElinsBokhylla

2019-07-21

Malin Thunberg Schunke har lyckats skriva en väldigt intresserad, spännande och hemsk bok som har ett väldigt viktigt och nutida ämne, terrorism och kriminalitet.
Mina första tankar när jag började läsa boken var att den skulle bli tung och svårläst och även om det var en del utländska och svårare ord så hade jag helt fel. Boken är väldigt bra skriven, en bok som beskriver karaktärerna, handlingen och rättssystemet på ett bra och relativt enkelt sätt. Det blev därför en väldigt lätt läsning enligt mig, däremot hade jag svårt med de franska namnen och orden, men det störde mig inte så mycket.
Bokens handling är mer trovärdig än vad man egentligen vill inse, då tanken på att oskyldiga människor sätts i fängelse endast på grund av deras etnicitet är något som många inte vill tänka på. Men Ett Högre Syfte fick mig att öppna upp ögonen lite mer och se världen på ett annat sätt än vad jag gjorde innan.
Schunke har verkligen lyckats med återspeglingen av rättssystemet utan att det blir överdrivet eller svårt att förstå, men det är nog tack vare hennes bakgrund som docent inom straffrätt.
Ett Högre Syfte av Malin Thunberg Schunke är en mycket intressant, välskriven bok som återspeglar världen som den är idag, även om vi gärna vill blunda för verkligheten.
Schunke har skrivit en bok som jag tycker att alla ska läsa. Dels för att läsa en oerhört bra bok men även för att få sig en tankeställare över vilka fördomar vi verkligen har och hur de kan påverka en oskyldig persons liv och psyke.

2019-07-04

Betyg: 4,5 av 5.

Ett högre syfte är Malin Thunberg Schunkes debut inom skönlitteraturen. (Hon har tidigare givit ut några facklitteraturböcker).

Boken är den första delen i en planerad bokserie om den svenska åklagaren Ester Edh och hennes italienska chef Fabia Moretti.

Jag tyckte väldigt mycket om boken, som är liksom lite mer än en vanlig kriminalroman. Boken handlar bland annat om terrorism, rasism, politik och EU.

Ett högre syfte är mycket välskriven och väldigt spännande. Jag kan varmt rekommendera den, och jag ser fram emot kommande böcker i serien.

Spännande, skakande & skickligt skriven!

2019-05-18

”Ett högre syfte” av Malin Thunberg Schunke är en väldigt välskriven roman om både vänskap, svek, kärlek, fördomar och ondska. Det är en välskriven roman som jag fastnar i. Jag fastnar i huvudkaraktärens Amirs öde, men även hans familjs kamp för Amir. Boken visar hur maktlös man kan vara som människa, hur man inte har möjlighet att påverka sitt öde trots att man egentligen bara råkade vara på fel plats vid fel tillfälle. Hur fördomar om människor kan spela stor roll, att det kanske har en avgörande del hur man blir bedömd.
Historien är lätt att läsa, spänningen håller i sig genom hela boken och jag väntar med spänning på nästa del då det här är första delen i en serie. Slutet lämnar mycket åt fantasin nämligen. Bra, läsvärd bok!

2019-05-02

Spännande, med ett bra driv. Jag gillar att det blir en fortsättning för jag vill verkligen lära känna huvudpersonerna bättre.