Ett högre syfte

"En fantastisk bok, den bästa jag har läst på flera år." Maj Sjöwall"En isande trovärdig thriller ... Malin Thunberg Schunke gör en nagelbitarthriller av en obehagligt trovärdig historia" Lotta Olsson, Dagens Nyheter"En ambitiös debut som utan att darra på manschetten går rakt in i en av vår tids mest brännbara frågor ... Scenariot är gastkramande angelägenhetsgraden är hög." Aftonbladet"Sommarens stora spänningsroman ... en riktig rysare där spänningen håller i sig fram till sista sidan." Amelia"Debutant som sticker in deckarkniven där det gör som allra ondast på läsaren ... För dig som vill ha spänning med substans." Tara   Under en exklusiv svensexa på den franska rivieran hamnar den svenske medborgaren Amir Yasin mitt i ett blodigt attentat och blir frihetsberövad, misstänkt för mord. Efter flera terrordåd...

Ett drama av hög kaliber!

Bra skriven med tempo, dock för mycket om rättsväsen i Italien och Frankrike för mig. Hade velat läsa mer om Amir och Ester istället. Svag trea

ElinsBokhylla

2019-07-21

Malin Thunberg Schunke har lyckats skriva en väldigt intresserad, spännande och hemsk bok som har ett väldigt viktigt och nutida ämne, terrorism och kriminalitet.
Mina första tankar när jag började läsa boken var att den skulle bli tung och svårläst och även om det var en del utländska och svårare ord så hade jag helt fel. Boken är väldigt bra skriven, en bok som beskriver karaktärerna, handlingen och rättssystemet på ett bra och relativt enkelt sätt. Det blev därför en väldigt lätt läsning enligt mig, däremot hade jag svårt med de franska namnen och orden, men det störde mig inte så mycket.
Bokens handling är mer trovärdig än vad man egentligen vill inse, då tanken på att oskyldiga människor sätts i fängelse endast på grund av deras etnicitet är något som många inte vill tänka på. Men Ett Högre Syfte fick mig att öppna upp ögonen lite mer och se världen på ett annat sätt än vad jag gjorde innan.
Schunke har verkligen lyckats med återspeglingen av rättssystemet utan att det blir överdrivet eller svårt att förstå, men det är nog tack vare hennes bakgrund som docent inom straffrätt.
Ett Högre Syfte av Malin Thunberg Schunke är en mycket intressant, välskriven bok som återspeglar världen som den är idag, även om vi gärna vill blunda för verkligheten.
Schunke har skrivit en bok som jag tycker att alla ska läsa. Dels för att läsa en oerhört bra bok men även för att få sig en tankeställare över vilka fördomar vi verkligen har och hur de kan påverka en oskyldig persons liv och psyke.

2019-07-04

Betyg: 4,5 av 5.

Ett högre syfte är Malin Thunberg Schunkes debut inom skönlitteraturen. (Hon har tidigare givit ut några facklitteraturböcker).

Boken är den första delen i en planerad bokserie om den svenska åklagaren Ester Edh och hennes italienska chef Fabia Moretti.

Jag tyckte väldigt mycket om boken, som är liksom lite mer än en vanlig kriminalroman. Boken handlar bland annat om terrorism, rasism, politik och EU.

Ett högre syfte är mycket välskriven och väldigt spännande. Jag kan varmt rekommendera den, och jag ser fram emot kommande böcker i serien.

2019-06-19

Ett högre syfte är en intressant debutroman som känns väldigt aktuell idag. Amir åker på svensexa med sina kompisar till franska rivieran och hamnar mitt i ett attentat och blir plötsligt frihetsberövad för mord. Även fast inga tydliga bevis finns släpps han inte på grund av den stora rädslan för nya terrorbrott. Vi får följa Amirs tuffa resa i fängelset och hans familjs kämpande på hemmaplan men även den svenska åklagaren Esther och hennes italienska chef Fabia. Både Esther och Fabia är friska fläktar som är roliga att följa! Sättet som Amirs kompisar sviker honom på vid både attentatet och efteråt är skandal. Även beteendet där de flesta tar avstånd från Hanna och barnen hemmavid, usch! Tyvärr tror jag att det speglar verkligheten alltför väl! Jag tycker att boken är tänkvärd och det är skrämmande hur fel det kan gå om man råkar vara på fel plats vid fel tillfälle. Boken har en spännande handling, dock tog det lång tid för mig att läsa den. Början och slutet på boken hade bra tempo och fint läsflyt men på mitten tappade den lite tempo och jag hade bitvis svårt att hålla intresset uppe. Sen blev det riktigt spännande mot slutet igen!

Spännande, skakande & skickligt skriven!

Lollos Bokhörna

2019-05-18

”Ett högre syfte” av Malin Thunberg Schunke är en väldigt välskriven roman om både vänskap, svek, kärlek, fördomar och ondska. Det är en välskriven roman som jag fastnar i. Jag fastnar i huvudkaraktärens Amirs öde, men även hans familjs kamp för Amir. Boken visar hur maktlös man kan vara som människa, hur man inte har möjlighet att påverka sitt öde trots att man egentligen bara råkade vara på fel plats vid fel tillfälle. Hur fördomar om människor kan spela stor roll, att det kanske har en avgörande del hur man blir bedömd.
Historien är lätt att läsa, spänningen håller i sig genom hela boken och jag väntar med spänning på nästa del då det här är första delen i en serie. Slutet lämnar mycket åt fantasin nämligen. Bra, läsvärd bok!

2019-05-02

Spännande, med ett bra driv. Jag gillar att det blir en fortsättning för jag vill verkligen lära känna huvudpersonerna bättre.