Ett hem för själen

Bendt, Ingela

| 2001

Ellen Key, förra sekelskiftets mest omstridda debattör och författare, byggde vid 60 års ålder sitt hem Strand vid Vättern. Här förverkligade hon sina idéer om hemmet som en ljus och levande plats, öppet för alla vänner. Men också en oas nära naturen, som ger skydd och vila. Journalisten Ingela Bendt skildrar här i ord och bild Ellen Key utifrån hemmet Strand. "Det är länge sedan jag med en sådan njutning läste en bok. Ingela Bendt har med sin text och med sina utsökta bilder verkligen fångat både Ellen Key och hennes hems personliga egenart." Jönköpings-Posten

Malin Jansson

2014-02-23

Boken Ett hem för själen är lite av en lisa för själen. Den har ett lugn över dig och ger en bild av Ellen Key med utgångspunkt i hennes hem Strand. Den har också en sorgsenhet över sig genom de glimtar av sorg som finns i Ellens liv. Det är intressant att läsa om tankar kring problem som jag tycker att vi brottas med (än) idag. Som när läkaren får veta om Ellens tankar kring att vi slutat lyssna på varandra och att familjer inte har tid att sitta ner, äta med varandra och tala och lyssna på varandra.

Elisabeth Jönsson

2011-12-30

En finstämd skildring av Ellen Keys liv, författarskap och hem på Strand. Vackra bilder och tankar som talar till min personliga själ. Rekommenderas varmt.

Merja A

2010-12-14

Ellen Key döpte sitt hem till "Strand"efter en dikt av J L Runeberg. Hon var 60 år när huset byggdes efter hennes estetiska ideer och visioner. Sitt sovrum ville hon ha placerat på samma sätt som i föräldrahemmet. Rummet skulle ha gula väggar,solens färg. "Ett rum för själen" är en mångsidig porträtt av en enastående kvinna. Bilderna i boken är underbara.